עובר אורח אקראי במרכז לבריאות הנפש, יכול היה לטעות ולחשוב, שהגיע ללובי של מלון בוטיק או לגסטהאוס מעוצב. המרכז לבריאות הנפש באר יעקב-נס ציונה, הוא פורץ דרך בתחום הפסיכיאטריה בארץ, בהבנה כי לעיצוב יכולת השפעה משמעותית בתהליך הבראת מטופלים ויכולת להסיר מחסומים בין מטופלים לצוות, להביא לפתיחות, להפחתת תחושות איום וחרדה ולהניע לפעילויות חברתיות. מתוך כך, עוצבו מחלקות ישנות, שתוכננו ונבנו בשנות ה-70, בראיה חדשנית ושוברות מוסכמות מסורתיות במרכזים לבריאות נפש בארץ ובעולם.

 

עיצוב מחלקה פסיכיאטרית מציב אתגרים רבים, הן מההיבטים הפיזיים והן מההיבטים הנפשיים. שטחה של המחלקה בבאר יעקב, 1200 מ”ר והיא כוללת חצר פנימית גדולה ופטיו מרווח. היא עוצבה על ידי מעצבת הפנים דליה שילוני, המתמחה בעיצוב מוסדות מרפא, בהתבסס על תובנות שעלו מתוך ביקורים ותצפיות ממושכים במחלקה, השתתפות בפעילויות מגוונות ובישיבות צוות, תוך שיתוף פעולה הדוק עם הנהלת ביה”ח, רופאים, אחיות ומטפלים מתוך הקשבה לצרכי המטופלים, לתהליכי הריפוי וההחלמה. “במקביל למדנו ועקבנו אחר מחקרים רבים שפורסמו בעולם בתחום, בקרנו במרכזים רבים לבריאות הנפש בדנמרק, יפן ובארץ”, מסבירה שילוני “עיצוב בתחום הפסיכיאטריה, חשוב שיהיה בהיר ופשוט. במטופל אשר אינו מבין את המרחב בו הוא שוהה מתעוררת תחושת חרדה וחוסר בטחון, בעוד שמרחב ברור, מפחית לחצים ומשרה רוגע ובהירות”.

 

הכניסה למחלקה

 

חדר האוכל

 

שילוני משיכה ומסבירה “בתצפיותינו הבחנו כי במרחבים גדולים ופתוחים, מטופלים הולכים לאיבוד, משוטטים ומסתובבים חסרי מעש. כדי למנוע שוטטות ללא מטרה, תכננו מתחמים מובנים ופינות מעוצבות לפעילויות ספציפיות, המסייעים לפעילות, כדוגמת פינות האזנה למוזיקה, פינות לשיחות אינטימיות עם מבקר או בן משפחה ופינות משחק. כדי לסייע להתמודד עם הנטייה להתבודדות, עצבנו פינות היוצרות מפגש חברתי, אשר מאפשרות יצירת תקשורת עם מטופלים נוספים”.

 

נישות איטימיות

 

 

 

הצורך בעיטוף מגונן וחיבוק של מטופלים, כמו גם של כל בני האדם, נענה ברהיט שעוצב במבנה בצורת שני חצאי סהר, זה מול זה, צורת ישיבה העונה מחד על הצורך באינטימיות חובקת ומאידך מניעה למפגש חברתי עם אנשים נוספים באם זה מטופל, מטפל שמצטרף לשיחה או מתנדב.
במקביל מטופלים אוהבים גם מרחבים פתוחים, אבל שהצוות עדיין יראה אותם ולכן החללים הציבוריים תוכננו באופנים אינטימיים וחברותיים גם יחד, הגלויים לצוות. במטרה לעורר פתיחות והסרת מחסומים הונגשו מסדרונות לחדרי המטפלים והצוות, הונמכו מחיצות בדלפק למינימום והתוצאות לא אחרו לבוא, מתוך סטטיסטיקה שנבדקה במחלקה לפני ואחרי עיצוב המחלקה, נמצא שמקרי האלימות כנגד הצוות ירדו בכ-45%, מכתבי התלונות כלפי המחלקה ירדו ב-40% ומכתבי התודה עלו ב-170%. המטופלים מגיבים בהיבטים הבריאים שלהם, לסביבה בה הם חיים. אפשרות הבחירה בצורת הישיבה בחלל הלובי המשותף כמו גם יכולת הבחירה לשבת ביחידות או בחברת אנשים נוספים משפיעה לטובה על מטופלים ומשפיעה על תחושת השליטה ואיכות החיים שלהם. המרחב החדש תואר על ידי הצוות כמרגיע וחובק עבור המטופל, האווירה רגועה ותחושה של פתיחות והכלה, גורם המשפיע גם על חווית הצוות המטפל, השוהה אף הוא במחלקה שעות רבות.

 

פינות מוזיקה

 

תכנון ועיצוב מחלקה במרכז לבריאות הנפש בבאר יעקב-נס ציונה
דליה שילוני, מעצבת פנים המתמחה במתחמי מרפא
מיכל ארגמן: הנדסאית אדריכלות
מפקח הפרויקט: אילן אליהו, מהנדס
א.א.ג.נ הנדסה-תכנון, ניהול ופיקוח פרויקטים הנדסיים בע”מ
צילום: שי אפשטיין

קראו גם:
עיצוב המחלקה הסגורה בבאר יעקב
בית חולים פסיכיאטרי בדנמרק

לכל הכתבות בקטגוריית עיצוב פנים
+כתבות מומלצות
הקיר העיוור הפך לקונספט העיצובי של הבית
עיצוב פנים
הקיר העיוור הפך לקונספט העיצובי של הבית
בני הזוג רכשו את הקרקע. כאמור, השטח מאוד צר והם פיקפקו ביכולת אפשרות של
בית הספר הקדם-יסודי KLE Sanskruti, Nipani / Shreyas Patil Architects
עיצוב פנים
בית הספר הקדם-יסודי KLE Sanskruti, Nipani / Shreyas Patil Architects
הכיתות מוארות באור השמש החולף, מטיל צללים למרחבי הלמידה. כל קומה מארחת שלוש כיתות,
חנות התכשיטים Fortune Farm Store מטרקוטה, באחמדאבאד / של museLAB 
עיצוב פנים
חנות התכשיטים Fortune Farm Store מטרקוטה, באחמדאבאד / של museLAB 
                           

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*