מחירי הדיור הגבוהים כיום, לא מחייבים להצטמצם במרחב מגורים קטן, זאת גילו עשרות דיירים, אשר באמצעות שיטת המיקסום שפיתחה האדריכלית רותי קידר, המתמחה במיקסום חללים קטנים, יצרו לעצמם מרחב מגורים המעוצב בצורה מרווחת ועם תחושת מרחב רחב ידיים. הפניות לקידר התעצמו בחודשים האחרונים במקביל לעליית המחירים, מדיירים המגיעים אליה עם דירה קטנה וחוזרים עם דירה גדולה, באותו שטח נתון. ביקשנו ממנה ללמד את קוראינו את כל הסודות והאמצעים בשיטה שפיתחה.

האדריכלית רות קידר, מומחית למיקסום חללים קטנים (הקליקו על התמונה לאתר האדריכלית)

 

“בכל חלל קטן, מסתתר פוטנציאל גדול. צריך רק לפתור תכנון לקוי, בזבוז וחוסר מקסום בבתים ודירות בצורה מקצועית”, קובעת האדריכלית רותי קידר “זה היה המניע שדחף אותי ללכת ללמוד אדריכלות. הבנתי שאני רוצה להגשים חלום, כמו זה שהיה לי כילדה בדירה קטנה וללא מרחב פרטי משלי, עבור כל אלו, שסובלים מחוסר מיקסום ותכנון לקוי בביתם”.
מחקרים רבים מוכיחים כי סביבת מגורים ממוקסמת ומיטיבה, משפיעה על ההרגשה וההתפתחות של דיירי הבית, ביחד ולחוד. “במצב המגורים כיום בארץ, עם הצפיפות ומצוקת הדיור, מתבקש מיקסום חכם ומיטבי לחללי הבית, למען איכות החיים של כל אחד מבני המשפחה, גם בבתים קטנים”, אומרת קידר “במהלך למעלה מ-22 שנה פיתחתי שיטה, באמצעותה, אראה לכם איך מוצאים בכלל חלל קטן, פוטנציאל גדול. זאת על ידי עקרונות תכנון חכמים שהופכים את הבית שלכם לגדול יותר, מואר יותר, פרקטי יותר ומתוכנן בחכמה ויעילות, מבלי לוותר על יופי. איך באמצעות שיטת המיקסום אתם מקבלים בית שמשרת אתכם, ולא ההיפך. אני ממקסמת גם את לוחות הזמנים ואת השקט הנפשי של הלקוח, שלא צריך לרוץ ולחפש כלום. הכל מגיע אליו”.
אם כן, מה הם עקרונות שיטת המיקסום?
קיימים כ-10 עקרונות מיקסום חשובים מאין כמותם למיקסום הבית. תכנון הבית לפי עקרונות אלו, גורם לבית להראות גדול פרקטי ומרווח יותר. בכל תהליך שיפוץ, בניה, עיצוב עם הריסה או בלי, לא משנה מה, חובה להשתמש לפחות בארבעה מעקרונות השיטה כדי לקבל תוצאה ממוקסמת ובטוחה.

1. בטלו מסדרונות
אני תמיד אשאף לבטל מסדרונות ולהכניס את שטחם לתוך חלל המגורים. קיצוץ המסדרון בצד אחד ויצירת נישת אחסון, מבטל את ההליכה הסתמית והלא מנוצלת בתוכו, וכך הופך לאזור יעיל ושימושי.

 

קיצוץ מסדרון משני קצוות ויצירת ארונות דו צדדיים מבטלים למעשה את המסדרון. ויוצרים “אלמנט מייצר תנועה”. ראו כלל 10. (צילום: גלית דוייטש). הקליקו על התמונה לסרטון הסבר של האדריכלית

 

קיצוץ מסדרון משני קצוות

 

לפני: תוכנית הדירה לפני עם מסדרון וחלל מגורים קטן. (שרטוטים רותי קידר)

 

אחרי: חלל המגורים גדל והמסדרון בוטל וחסל. (שרטוטים רותי קידר)

 

מעט קירות
מינימום קירות יוצר מקסימום שטח פתוח. נשמע הגיוני, נכון? תכנון חכם תוחם אזורים באמצעים שונים במקום קירות. לדוגמה: במקום קיר מפריד בין חדר שינה למקלחת סוויטה, יוצרים קיר זכוכית שמגדיל את החדר ומוסיף בהרגשה שטח לחדר השינה. רעיון נוסף הוא לבנות קיר שאינו מגיע עד התקרה בכ-40 ס”מ כדי לתת תחושה שהקיר הוא רהיט, ולא חוסם את המבט שממשיך מעליו. נותנים צבע מיוחד לקיר המונמך ,או מצפים אותו בטפט או טיח, ויוצרים אלמנט דקורטיבי פונקציונאלי ללא חסימה.

 

קיר זכוכית במקום גבס. לקחנו פס מחדר השינה והפכנו אותו למקלחת. קיר קטן שמסתיר את האסלה והשאר זכוכית. ניתן גם לעשות זכוכית חלבית המשך הריצפה והתקרה הממשיכים מעבר לזכוכית ונותנים הרגשה של גודל ומרחב מעבר לפרקטיות והנוחות.

 

מקלחת ההורים. חששנו מהקרבה בין המקלחת למיטה. היה וויכוח על כל סנטימטר. “אנחנו מתים על המקלחת שלנו בחדר. אנחנו לגמרי מרגישים בבית מלון”, אומרים הדיירים. צילום רותי קידר

 

במקום קיר מוקמה דופן נגרות למטבח אדום ומהצד השני, ארון מבואת כניסה עם מגירות.

 

 

3. שמרו על פרופורציות
הסוד בתכנון נכון של חללים קטנים הוא פרופורציות. היחס בין גודל הריהוט לגודל החלל הוא קריטי! אסור בשום פנים ואופן להשתמש בריהוט כבד. יש להשתמש בספה גבוהה מהרצפה. פינת אוכל עם רגליים דקות, או עגולה עם רגל אחת. כיסאות נערמים דקים, מפלסטיק יהיו יעילים בתחזוקה ובניקיון. שטיח שמגדיר את אזור הישיבה ,עוזר לתחום ולהגדיר אזורים קטנים בחלל קטן.
חדר קטן אחד עם מטבח פינת אוכל וסלון. הריהוט חייב להיות קליל. קטן וניתן להזזה בקלות. הריהוט חייב להיות פרופורציונאלי בגודלו לגודל החלל. שעות רבות של חשיבה מושקעות באופן הסידור הנכון של החלל ותאמינו או לא . יש מלא אפשרויות.

 

חדר קטן אחד עם מטבח פינת אוכל וסלון. הריהוט חייב להיות קליל. קטן וניתן להזזה בקלות. הריהוט חייב להיות פרופורציונאלי בגודלו לגודל החלל. שעות רבות של חשיבה מושקעות באופן הסידור הנכון של החלל והאמינו לנו, יש מלא אפשרויות.

 

רהיטים קומפקטיים לחללים משולבים – אנחנו תמיד בעד שולחנות קטנים שאפשר להזיז.

 

מעקה מדף במרפסת צרה וארוכה עם כסאות לקפה של הבוקר. ערסל תלוי בקצה עם עציצים ירוקים. הגודל הנכון של הריהוט יקבע אם תהנו מהמרפסת או שהיא תהפוך למחסן.

 

4. ריהוט מודולארי
מודולריות היא האפשרות להזיז את הריהוט כדי לקבל תחושה של חלל חדש במינימום מאמץ, או ליצור רהיט שיהיה רב שימושי. שימו לב שאפשר להחליף בין פינת האוכל לאי שנמצא קרוב למרפסת ולחדר העבודה השקוף. החלפה בין פינת האוכל לאי תרגיש כמו מטבח חדש. איזה כיף במינימום מאמץ.

 

שימו לב שאפשר להחליף בין פינת האוכל לאי שנמצא קרוב למרפסת ולחדר העבודה השקוף. החלפה בין פינת האוכל לאי תרגיש כמו מטבח חדש. איזה כיף במינימום מאמץ. צילום: אבי קבלו. הקליקו על התמונה לסרטון הסבר של האדריכלית

 

שימו לב לקומודה בגב הספה. היא משמשת גם גב לספה, גם מקום לשים עיתונים וקפה. בארוחות ערב היא הופכת לבופה. צילום: רותי קידר.

 

5. “גם וגם”
הרעיון בחוק ה”גם וגם”, הוא שאני תמיד רוצה בתוך דבר אחד לשים הרבה דברים, כך בדירה צרה וארוכה זו. במקום קיר את הדירה חוצה, ארון שירות מקצה לקצה. ארון זה הוא חכם כי הוא מכיל גם מכונת כביסה, גם פינת עבודה, גם מזווה, גם ארון מעילים, גם נישות דקורטיביות גם מגירות, תאורה ואפילו דלת נסתרת לסוויטת ההורים. זה ארון ממוקסם לפי עקרון הגם וגם.

 

ארון שהוא גם כניסה לחדר הורים גם מזווה גם פינת עבודה וגם ארונות. הכניסה לחדר ההורים היא דרך הארון המכונה ארון “נרניה”. גם ארון גם דלת נסתרת. הקליקו על התמונה לסרטון הסבר

 

גם ספריה גם מטבח

 

גם פינת עבודה וגם ארון בגדים בחדר שינה

 

פינת עבודה משולבת בארון חדר שינה

 

6. נתחו את התנועה שלכם בבית
ניתוח תנועה בבית הוא המסלול שאתם עושים מרגע הכניסה, עד רגע היציאה. לפי עקרון ניתוח התנועה – הבית צריך להיות משרת שלכם. הבית אומר לכם: נכנסת אדוני? הנה מקום למפתחות והנה מקום להטענת הפלפון שלא תשכח אותו בכניסה והנה מקום לשים את המעיל וכאן הנעליים. עכשיו אפשר להמשיך להכנס למטבח, לשים את השקיות על המשטח שנמצא מול המקרר. קרוב לכניסה, לא רחוק, בלי שום חסימה בדרך פתוחה מרווחת ואוורירית.

 

אחסון צמוד לכניסה – צמוד לדלת הכניסה תוכנן ארון שירות עם מגירות שפונה על הסלון ומכיל מלא בלאגן שמסתתר בתוך הקיר. הקליקו על התמונה לסרטון הסבר של האדריכלית

 

מגירות ליד המטבח, פינת עבודה משפחתית. צילום: אבי קבלו

 

צמוד לדלת כניסה, שימוש בעמוד קיים ליצירת מגירות, פינת עבודה לילדים עם בקרת הורים. צילום: אבי קבלו

 

7. עיקרון השקיפות
עקרון השקיפות עוסק בבניה בקירות שקופים במקום קירות אטומים, כגון זכוכית, משרביות ברזל ועץ. חלונות גדולים, מכניסים הרבה טבעי, נותן תחושה של גודל ומרחב. כשרוצים ליצר חדר פנימי בתוך הבית ואין לו חלון, קיר חדר נמוך עד גובה מעל הדלת ומעליו זכוכית עד התקרה, ייכנסו אור טבעי לחדר. פתיחת חלון צר וגבוה על דופן אחד מקירות החדר הפונים לתוך הבית יתנו הרגשה של חדר פתוח. מחיצות עץ או ברזל, הנקראות משרביה הן גם קיר שקוף דק שמגדיר אזורים מבלי לחסום אותם. משרביה היא אלמנט דקורטיבי לחלל. גם פונקציונלי גם דקורטיבי. מקסימום אמירה עיצובית במינימום מקום.

 

שקיפות

 

מראות הן גם קיר שמכפיל את גודל החלל שמשתקף בו. אשליה אופטית יכולה לגרום לכם לחשוב שהחלל כפול בגודלו. וגם תרוויחו ארון על הדרך.

 

8. מבטים ארוכים
מה אתם רואים כשנפתחת דלת הכניסה לבית? זו בדיוק הכוונה לתכנון קו המבט שלכם. אם בסוף הדירה, בקצה מעבר לחלון מביט אליכם עץ. אם בסוף הדירה מושך לכם את העין קיר כהה, סימן שחשבו על קו המבט שלכם. קווי מבט ארוכים, נותנים תחושה של גודל ומרחב. קו העין מהכניסה לבית צריך להיות פתוח, ארוך, ונעים. ללא הפרעות וללא חסימות של רהיטים. פתוח ונקי!! המראה שאתם רוצים לראות בכניסה לבית הוא פתוח, מרגיע, ומזמין.  כשאתם במטבח שוטפים כלים, על מה אתם מסתכלים? המטרה שלי שתסתכלו על הנוף שבחוץ. כך המח שלכם יחבר את הטבע לתוך הבית שלכם.

 

במקום לחלק את הדירה לרוחב באמצע חילקתי אותה לאורך כך בוטל המסדרון והתווסף חדר עבודה שקוף בקצה השני של הבית השייך להורים. צילום: אבי קבלו. הקליקו על התמונה לסרטון הסבר של האדריכלית

 

יצירת קיר מרכזי צד אחד מטבח עם כיריים צד שני טלוויזיה. גובה המבט מאפשר תחושה של חלל פתוח ומרווח.

 

9. חוק ההפרדה
אז איך זה שאתם רוצים להירגע בסוף היום מול הטלוויזיה וכולם מדברים “בתוך הראש שלכם”? ההיא עם חברה. ההיא במטבח, ההוא משחק פלייסטיישן על המוח שלי. זה מקרה קלאסי של חוסר הפרדה תכנוני בין בני הבית.

 

 

עקרון ההפרדה יוצר פינות אישיות בחלל משותף

 

עקרון ההפרדה פינת עבודה אישית בחלל משולב סלון פינת אוכל ומטבח

 

קיר זכוכית אפשר הפרדה ויצירת חדר עבודה מחלל כלוא בתוך הבית

 

חוק ההפרדה אומר מקסימום אזורים נפרדים ככל הניתן ולפי הצורך, לשהייה במקביל באותו זמן של בני הבית .כלומר, שאת בחדר עבודה בשיחת זום והילדים אשר בסלון לא מפריעים. פינת האוכל נוחה ומרווחת והמטבח מאפשר ל-4 אנשים לעבוד במקביל. עקרון ההפרדה עובד מעולה על-ידי הפרדה בין אזורי הורים לילדים. הפרדה בין קומת הורים וקומת ילדים בדירות גג או בבתים פרטיים.

 

גם כשהספה קרובה לפינת האוכל. עקרון ההפרדה ממקם את השולחן עם הגב לגב הספה. כך המבט מופנה לכוונים שונים. ונוצרת הפרדה, בתחושה, גם אם לא באופן מוחלט.

 

10. אלמנט מייצר תנועה
אלמנט מייצר תנועה הוא אלמנט בתוך החלל שניתן להסתובב סביבו, הוא אלמנט מייצר תנועה.

 

אלמנט מייצר תנועה הוא כזה שאפשר לנוע מסביבו – קיר טלוויזיה קטן, עם כל מה שצריך. על קיר נמוך מאחורי אי מטבח. מעברים פתוחים משני צדדים שולחנות קטנים ומודולריים. מעברים פתוחים, כל סנטימטר קובע. הקליקו על התמונה לסרטון של האדריכלית

 

קיצוץ מסדרון בשני צדדים אלמנט יוצר תנועה

 

אלמנט מייצר תנועה

 

קיצוץ שני צדדים של מסדרון ארוך והשארת קיר קטן עם מעברים משני צדדיו יוצר אנרגיה סיבובית סביבו ומבטל את תחושת המסדרון.
בניית קופסת אחסון בתוך דירה בעלת ארבע דפנות. דופן אחת היא מטבח שפונה לחלונות הגבוהים. דופן שניה הפונה לסלון צבועה בטיח עם שידה עתיקה. דופן שלישית היא ארונות שירות ונישה מגירות ודופן רביעית עם טפט ותאורה ניתן לרוץ ריצת בוקר סביב לקופסה.

 

יש לכם שאלות נוספות? מבקשים עצה?
כדאי להכיר את אופן העבודה של האדריכלית, שהוא שונה מאחרים ובהלימה לשיטת המיקסום שבאה לשמור על הלקוח מכישלון ואכזבה בתהליך. יש תהליך מובנה לפניות, שהוא חלק מנוהלי המיקסום של המשרד. בשלב הראשון הלקוחות מתבקשים למלא שאלון מפורט שנותן לאדריכלית את כל המידע, המאפשר לה לחזור אליהם עם מענה מדויק.
השלב הבא הוא קביעת פגישת מיקסום מעמיקה ומקצועית בת 3 שעות (בתשלום). בפגישת המיקסום מציגה האדריכלית בפניהם כמה אופציות למיקסום ביתם מקטן לגדול,על פי התקציב, הצרכים, מצב הנכס, החלומות והפחדים וחומרי גמר. הכל עובר שיכלול של כל הנתונים ובסוף הפגישה כל פלט המידע מועבר ללקוח.
רוב הלקוחות לא יודעים מה עומד בפניהם, הם נמצאים בלחץ ובחוסר וודאות ולכן, מטרת שיטת המיקסום היא, שהלקוח בעצמו יוכל להחליט מתוך ידיעה, מה כדאי לו למקסם וכמה זה יעלה לו ואפילו איזה חומרים לבחור. שיפוץ הוא תהליך מורכב שכולל הרבה מעבר לבחירת צבע המטבח.
מטרת הפגישה היא תיאום ציפיות שלהם עם האדריכלית. הם מקבלים ארגז כלים לדעת בעצמם לבחור מה נכון להם.

אתם מוזמנים לפנות: הקליקו על הקישור לתיאום פגישת מיקסום.
אדריכלית רותי קידר
לאתר האדריכלית
פייסבוק
אינסטגרם

לכל הכתבות בקטגוריית עיצוב פנים
+כתבות מומלצות
בית קפה דו מימדי צבעוני ראשון
עיצוב פנים ישראלי
בית קפה דו מימדי צבעוני ראשון
                           
בית הקפה הפיוטי Café Party שעיצבו Goodd, אדינבורו
עיצוב פנים ישראלי
בית הקפה הפיוטי Café Party שעיצבו Goodd, אדינבורו
                       
פגמים איכותיים / מעצב הפנים ניצן הורוביץ
עיצוב פנים ישראלי
פגמים איכותיים / מעצב הפנים ניצן הורוביץ
העיצוב התעשייתי יכול לייצר מגוון רחב של תתי סגנונות. עושה רושם שכולם משלבים בדרך

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*