הפרויקט המרהיב בשכונת מלחה בירושלים היה מאתגר מכל הבחינות ואחד מהאתגרים, היה לחצוב בסלע חזק במיוחד, כדי להפיק בריכה מעוצבת שמפיקה קולות של חופשה אסקפיסטית במקום אחר. 

בריכה: חברת פלגים

 

“הפרויקט הזה היה מאתגר מתחילתו ועד סופו”, אומרת אדריכלית אילנה פרש. “ממש כמו ‘להוציא מים מסלע’, מכל הבחינות”, היא צוחקת. פרש מספרת על הבית שהיה מיועד למכירה במשך 7 שנים תמימות: “כל מי שהיה נכנס למגרש היה עושה צעד וחצי פנימה, ואז סיבוב והחוצה”, היא אומרת. “מדובר בבניין ארכאי טיפוסי למלחה. עם קשתות אבן וחלונות קטנים. הבעלים השכיר אותו והוא שימש כפנימייה לבנות חוזרות בתשובה במשך שנים רבות. החללים היו מחולקים ומאוד אפלים וקודרים, בגלל המפתחים הקטנים”, היא מספרת.
התכנון של פרש כלל פתיחה של החלל ו”הפשטתו” מכל הקירות החוצצים, ליצירת חלל ציבורי רחב, ובעצם קומה שלמה מרווחת וענקית, הכוללת סלון מטבח ופינת אוכל. “רציתי לשוות לבית מראה מודרני, עם מפתחים גדולים שיחשפו את החוץ במלוא הדרו”, היא מוסיפה.

 

בריכה: חברת פלגים

הנתונים הראשוניים, לבד מקירות “סוגרים” ומחסור באור טבעי, היה תוואי מגרש אלכסוני, צמחיה סבוכה וחצר מוזנחת ששימשה בית ליתושים ולשאר בעלי חיים. כל אלה פונו עד מהרה, ופרש, ביחד עם צוותה, פגשו בקירות גבוהים מאוד ובחלל ערום. “מכיוון שהלקוחות ביקשו בריכה ושטחי אירוח, עלה רעיון לעשות גינה ורטיקאלית, וכך ‘מתחנו’ קירות ירוקים והפחנו חיים בחלל החוץ באופן מיידי”, היא מציינת. התוצאה: בית טובל ועטוף בירוק. אתגר ראשון ברשימה שצלחו.
האתגר השני: קיר גדול, בסמוך לקירות הירוקים, שהיה כולו סלע. הרעיון של פרש היה להשאיר אותו כמות שהוא, אמנותי, גולמי ויפהפה, ולשלב ספסל למרגלותיו, עשוי מסרגלי עץ טיק. “העץ שמתמזג עם הסלע הוא מבחינתי שיר הלל לטבע. היה לי מאוד חשוב לזרוע רמזים בבית, שיתכתבו עם החוץ”, אומרת פרש.

 

 

האתגר המרכזי של הפרויקט היה סלע איתן וחזק, שבו נקבעה, בסופו של דבר הבריכה. “ידוע שבירושלים מרבית הבתים ‘יושבים’ על יסודות סלעיים. מכיוון שאיזור הבריכה לא נחפר מעולם, גילינו שבקושי היתה שם אדמה אורגנית. כמעט הכל היה סלע, ולא סתם, אלא אחד הסלעים הקשוחים שפגשנו”, היא אומרת.
אבנר צדוק, מנכ”ל חברת “פלגים” המציעה שרותי תכנון, הקמה ותחזוקה של בריכות שחייה פרטיות וציבוריות, מספר שהפרויקט הזה גרם לו לגאווה לא קטנה. “הבריכה יושבת בתוך נישה סגורה מתחת לרחוב. איך גורמים לבריכה להיראות מרהיבה ומעניינת כל כך, ולא להיראות כמו ‘שלולית’ בתוך מרתף, זה היה אתגר אמיתי בעיניי”, הוא אומר.
“בשביל להקים את הבריכה לתחיה היינו צריכים לנסר את הסלע. אי אפשר היה להביא טרקטור, אלא לנסר כמו שמנסרים שיש, לפלח אותו ולחפור את הבור הדרוש להתקנה הבריכה”, הוא מסביר. “עכשיו אנחנו נינוחים ומספרים על התהליך בדיעבד”, הוא אומר, “אבל הוא לקח בין חודש לחודשיים והיה אתגר מאוד גדול”. “אנחנו מחייכים עכשיו, אבל אז חשבנו שהפרויקט לא ייגמר. לקח הרבה זמן לחצוב והשכנים רצו ‘להרוג’ אותנו”, אומרת פרש.

 

 

לפרש היה חשוב, משתהליך הקמת הבריכה הושלם, שזו תשתקף מכל מקום בבית. “אפילו חדר ההורים, המרוחק ביותר ונמצא בקומה העליונה – צופה לבריכה”, היא אומרת.
תהליך העיצוב הפך לפשוט מאוד אחרי צליחת כל האתגרים. פרגולות חשמליות שאפשר לכוון את תריסיהן בהתאם לזוית השמש מבטיחות שהייה נוחה ונעימה בחצר. הפרגולות נטולות “רגליים”, ותלויות על כבלי ברזל, מכסות את איזור הישיבה. “שטח החוץ מאובזר מן הקצה אל הקצה. החל ממקרר יין, מקרר אחסון, קרח, גריל, וכמובן מטבח חוץ יוקרתי”, מסבירה פרש. סלון אירוח חיצוני בסגנון ובגוונים של הסלון הביתי מכניס חמימות ביתית אל החוץ ויוצר תחושת המשכיות מתוך הבית. ליד הבריכה מיטות שיזוף, ועל ספסל העץ המעוצב – מזרנים וטקסטיל שנבחר ועוצב בהתאם לגווני הבריכה, כחול וירוק, ביחד עם פיגמנט ורוד שמוסיף רכות וייחוד.
מקלחון חוץ בפינת החצר מאפשר לבאים לרחוץ ולהתרענן, ואילו בצד השני של החצר הוקם מטבח שלצדו בר ענקי של באורך של 5 מטרים. “מאובזר כמו בסרטים”, מוסיפה פרש. מעליו פרגולה תלויה ושולחן אכילה רחב ידיים בחיפוי גרניט מדוקק בגוון בזלתי. גוון הבזלת מתכתב אף הוא עם גווני פנים הבית. מול הכניסה הוזמנו מיכלי פלדה גדולי-מידות, בחיפוי קורטן. מוטיב הקורטן חוזר לפאר גם את חזית של המטבח החיצוני והבר.

 

 

אבל אין ספק כי גולת הכותרת האמיתית, הבריכה, היא הכוכבת של החצר המפוארת. נדמה היה שהיא מצאה את מקומה האמיתי, בסופו של דבר, מבלי שייראה עד כמה “נלחמה” עליו. “תעלות גלישה, עם מים נשפכים שמפיקים קולות של בריכת שכשוך, שחבל שאי אפשר לשמוע בכתבה”, מציינת פרש. פרש מודה שכשצילמו את הבית, איש מצוות ההפקה לא יכול היה להירגע מהקולות המזוקקים שמזכירים סוג של חופשה בגן עדן. “כולם, ללא יוצא מן הכלל חשבו שהמקום מייצג אסקפיזם טהור. כאילו אתה נמצא במקום לא מוכר, אבל מאוד רגוע ומרגיע”, היא מסבירה. “הצלם בעצמו ביקש שתשחזר אצלו בבית את התחושה הזו בדיוק. הוא לא דיבר על היופי והאתסטיקה, אלא על התחושה שזה נותן. זה מבחינתי היה עדות אדירה להצלחת הפרויקט”, היא מחייכת.
“מבחינתי ההצלחה היא לגמרי בזכות העבודה המשותפת”, מוסיף צדוק. “תהליך קפדני שבו הושקעה הרבה מחשבה ותכנון ניכרים בפנינה שלפניכם. הבחירה של החומרים היתה נכונה ועשתה את העבודה. פסיפס מול אפור, וצבע שמקפיץ את הכל. אני גאה לקחת חלק עם הצוות שהשתתף בתכנון ובהקמה של אחד החצרות היפות שראיתי”, הוא מסכם.

תכנון ואדריכלות: אדריכלית אילנה פרש
תכנון וביצוע בריכה: חברת פלגים

 

 

 

 

 

 

 

 

לכל הכתבות בקטגוריית עיצוב פנים
+כתבות מומלצות
עצמאות 76: אלו הם המאפיינים הבולטים בבית הישראלי העכשווי
עיצוב פנים
עצמאות 76: אלו הם המאפיינים הבולטים בבית הישראלי העכשווי
  בבתים שלנו בהם אנו משוועים בראש ובראשונה לייצר מעטפת מכילה ומזמינה לבני המשפחה
האחוזה המפוארת Samode Haveli, הודו
עיצוב פנים
האחוזה המפוארת Samode Haveli, הודו
מקור המילה “haveli” בערבית והיא מתייחסת לאחוזה בעלת משמעות היסטורית וארכיטקטונית בהודו. זוהי יצירה
משפחה מיד מרדכי חוזרת לביתה החדש שננטש / מורן דויטש רוזנברג
עיצוב פנים
משפחה מיד מרדכי חוזרת לביתה החדש שננטש / מורן דויטש רוזנברג
  דבר המתכננת: הבית בן שתי הקומות, בשטח של כ-160 מ”ר. בקומת הקרקע מיקמתי

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*