דירת נופש בלב ההיסטורי של העיר העברית הראשונה, עם תוכן מודרני, חייבה עבודת שימור רגישה והגנה על המעטפת ההיסטורית שלה.

הנכס, שהיה סגור ומוזנח במשך שנים רבות, הורכב ממספר צריפים רעועים שאוחדו במשך השנים לכדי מבוך קטן ודחוס של זוויות, לצד פטיו פנימי המוסתר מן הרחוב. בנוסף, קיר אלכסוני דומיננטי קטם את החלל.
האדריכל יצר שלוש חלופות תכנוניות שהותירו את מעטפת הנכס על כנה, ללא שינוי בחלונות או במיקום דלת הכניסה. החלופה הראשונה ביקשה ליישר את החלל ולהצניע את האלכסון, השנייה שילבה את האלכסון בתכנון, והשלישית הסתמכה עליו. ״בחרנו באפשרות הראשונה, שמדגישה את הצירים האופקי והאנכי (קרדו ודוקומנו), ומחלקת את החלל לארבעה רבעים ישרי זווית, ובהם חלל שינה, סלון אירוח, מטבח והפטיו הפנימי״, אומר מלמד.

 

 

 

 

הצטלבות של ויטרינה לפטיו בשתי חזיתות וחלונות בלגיים המפרידים בין חלל השינה למטבח איפשרה את ההפרדה בין האזורים, תוך שמירה על קשר עין, אור ואוויר בין חלקי החלל. על מנת לשמור על המראה הנקי של ארבעת החללים הפתוחים, חדר הרחצה הורחק מחלל השינה והוסתר מאחורי דלת במטבח. עבור החלונות החיצוניים נבחרו תריסי עץ, המאפשרים להגן על פרטיות הדיירים, לצמצם את החשיפה לרחוב ולהדגיש את החשיפה לפטיו הפנימי. צמצום החשיפה לרחוב והגדלת החשיפה לפטיו איפשרו לחלל להישאר מואר ואוורירי, אך מוגן מפני המבט הטועה ברחוב. התכנון הפתוח יצר תחושה של וילה עירונית במה שהוא בבסיסו דירת סטודיו שעיקרה חדר שינה עם פינת ישיבה סלונית ופטיו.

 

 

 

 

כדי להשמיש את החלל למגורים אחרי שנים של הזנחה, הוא נוקה באופן יסודי. התשתיות וקורות הגג, שהיו במצב ריקבון מתקדם, הוחלפו מבלי לשנות את המראה החיצוני הקיים. הנכס, הבנוי במפלס הרחוב ואף נמוך ממנו, סבל בעבר מהצפות. הקירות שנפגעו מרטיבות תוקנו מבלי לשנות את החזיתות לרחוב, והנכס כולו נאטם כדי למנוע פגיעות מים חוזרות. הקיר התוחם את הפטיו הפנימי דרש תשומת לב מיוחדת ופתרון שיאפשר לחזק אותו מבלי לפרק ולבנות אותו מחדש. מלמד בחר בשתי קורות פלדה אופקיות שיתמכו בקיר. חוץ מחשיבותן ההנדסית, קורות הפלדה שנבחרו אופייניות למרפסות הזיזיות בנווה צדק ומהדהדות את הדנ״א של השכונה.

 

 

 

 

 

כדי לייצר מראה מודרני נקי אך חמים, המשתלב באופי של השכונה, נבחרה עבור הנכס פלטת צבעים בגוונים של אפור, לצד חומרים טבעיים וחומרי גלם חשופים. רצפת בטון מוחלק נפרשה מפנים החלל אל הפטיו. אריחים אפורים נבחרו עבור חדר הרחצה, והנגרות במטבח ובחלל השינה נצבעה גם היא בגווני אפור. האי במטבח נצבע בשחור כדי לייחד אותו ולהלום את משטח הגרניט השחור שנבחר מעליו. הברזל הבלגי האופייני לשכונה שולב במחיצות הציר הפנימיות ובחלונות, ונצבע בשחור פחם.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תכנון ועיצוב: אדריכל רז מלמד בשיתוף עם קרן עצמון
ניהול ופיקוח: אבירם גיגי

לכל הכתבות בקטגוריית עיצוב פנים
+כתבות מומלצות
בית קפה דו מימדי צבעוני ראשון
עיצוב פנים
בית קפה דו מימדי צבעוני ראשון
                           
בית הקפה הפיוטי Café Party שעיצבו Goodd, אדינבורו
עיצוב פנים
בית הקפה הפיוטי Café Party שעיצבו Goodd, אדינבורו
                       
פגמים איכותיים / מעצב הפנים ניצן הורוביץ
עיצוב פנים
פגמים איכותיים / מעצב הפנים ניצן הורוביץ
העיצוב התעשייתי יכול לייצר מגוון רחב של תתי סגנונות. עושה רושם שכולם משלבים בדרך

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*