“אני מושפע מהטבע, בין אם בחומרים, בצורות ובמרקמים וכן מהמורשת התרבותית והערכים של המותגים שאני מעצב להם חנות וכיצד הם מתחברים להיסטוריה של העיר בה היא נמצאת”.

בזמן שהפייארה התקיימה במילאנו ב-2012, ביקרתי בתצוגות העיצוב לאורכו ורוחבו של Brera Design District והגעתי לאקדמיה די בררה. בגינה הענקית שנשקה לאקדמיה, הוצגו מייצגים של רון ארד ושל זהא חאדיד. בתצוגות שבחללים הפנימיים של האקדמיה, גיליתי את בית הזכוכית: בתוך חלל ענק וחשוך, שפסלי שיש איטלקיים גדולים משקיפים עליו מכל עבר, ניצבה קוביית ענק שקירותיה הפנימיים עשויים מראות, מרוהטת באובייקטים מעוצבים צבעוניים, כמו רהיטי רטרו ומלאה בכדורי תאורת לדים מתחלפת בשלל צבעים, אשר הדהדו על קירות המראה מסביב. למראה המהפנט נלוותה מוסיקה אפריקנית מונוטונית, אשר הגבירה את התחושה המהפנטת של החוויה.
ליד הקובייה עמד היוצר שלה, Christopher Jenner וצילם את פרצופיהם של הצופים השקועים בפנטזיה. שוחחנו בינינו, הוא סיפר שהוא מכיר את ישראל ואף התגורר זמן מה בתל-אביב, ועדיין שומר על קשר עם חברה חיפאית.

 

 

 

christopher-jenner-swell-installation-images-print-2-c-michael-franke

מיצג אורות, צבעים וצלילים, מילאנו. צילום: גיורא אוריין

עקבתי מאז אחרי עבודותיו של Jenner, שעיתוני העיצוב באירופה מגדירים אותו עתה ככוכב עולה. Jenner הוא יותר מאשר רק מעצב פנים, הוא מספר סיפורים, משלב עיצוב ומיתוג יחד כדי לייצר חללי פנים המשקפים ערכים מסחריים של הפירמות עבורן הוא מעצב את החנויות, לצד ערכי תרבות וחברה של המקום בהן הן נטועות. כך למשל החנות של מותג הבשמים diptyque הפריזאית, בשוק של לונדון, נשענת על ההיסטוריה של המקום ועל התרבות של המותג ויוצרת פנים רוויי משמעות, אשר נע על צירי היסטוריה ויקטוריאניים עם השפעות ערביות, וגם את התשוקה והיצירתיות של המותג בחיפוש אחרי ניחוחות נדירים ופורצי דרך.

 

 

 

 

 

 

 

 

ריהוט מאגוז אמריקאי, ארונות Marquetry פרחוניים, שיש תאסוס. נברשת טבעת מנירוסטה עם כתמי הלוגן. תקרת פח. ריצוף באלון משומן.

 

ג’נר מפרק ומנתח את הערכים הטבועים בפרויקט ומציג אותם בצורה שפועלת רגשית על הצופה. העיצוב שלו מפורק לפרקטלים, ומדמה מבט על פסיפס שמביא תמונה שלימה.

 

 

 

 

בוטיק אסייתי ראשון לPenhaligons מותג הבושם ההיסטורי. סגנון אנגלי מובהק, עם פרשנות שובבה ועכשווית. פרויקט זה הציע ההזדמנות נדירה למצב ולאתגר את התפיסות של טרום יוקרה של מותג אנגלי בחצי הכדור הקמעונאי הדינמי ביותר בעולם. התכנית היא למעשה סיגנון מחודש וחדשני של מאפייני עיצוב אדריכליים וקלסיים.

 

 

 

 

 

בסטודיו שלו בקומה העליונה של בניין במערב לונדון, הוא מתחיל השיחה עם היסטוריה קצרה של הקריירה שלו עד כה.
“למדתי בבית ספר בדרום אפריקה, לאמנות ובלט ובו לומדים גם צילום, ציור ועיצוב. למדתי עיצוב תעשייתי בקייפטאון, ולאחר מכן עיצוב פנים בבית הספר לעיצוב של בוסטון. אחרי הלימודים הגעתי ללונדון, שם עבדתי בעיצוב אירועים וקיבלתי הזמנה לעצב תערוכה לסברובסקי. בזמן שהייתי בסברובסקי שמתי לב איך עיצוב ויחסי הציבור הם שני גלגלי השיניים האמיתיים שבונים מותגים. שימוש בתובנה הזו עשיתי בפרויקט הראשון שלי עם diptyque פריז בלונדון, אשר הייתה הצלחה עצומה עבור המותג וזה פשוט התגלגל משם”.
כאיש צעיר, ג’נר בילה שנתיים בנסיעות ברחבי העולם, אוסף השפעות מתרבויות שונות. הוא חי בחו”ל, בתל אביב, פריז והונג קונג. אני שואל אותו, כתוצאה ממסעותיו, איך תחושה של מקום, היסטוריה ותרבות, משפיעים על תהליך העיצוב שלו.
“על עבודתי משפיעים שני גורמים עיקריים. ראשית, הטבע, בין אם בחומרים או בצורות ובמרקמים. שנית, למותגים שאנחנו עובדים עליהם, המורשת שלהם היא המפתח, בין אם זה מיצוב של מותג צרפתי בניו יורק או מותג אנגלי שנכנס לשוק האסייתי בפעם הראשונה”.
לכל עבודה שלו קודם מחקר היסטורי מעמיק. Jenner מוקף בסטודיו שלו בספרי היסטוריה והוא בקיא בהשפעות השונות של סגנונות העיצוב והגיאוגרפיה שלהם, המשולבים בהיסטוריה של המקומות בהם ניצבו החנויות שלו. כשהוא מתבקש להסביר השראה כל שהיא בעיצוב שלו, הוא נסחף מיד להציג עדויות היסטוריות ומגלה בקיאות מרשימה בהיסטוריה התרבותית של העיצוב בעולם.
את העיצוב שלו הוא בונה בשיטה של פירוק תמונה לפרקטלים. משהו המזכיר תמונה המתקבלת ממבט על פסיפס. התמונה המתקבלת עשוייה מפרקטלים אינסופיים של צבעים וצורות, חומרים ומרקמים. דווקא בעידן המינימליסטי הקר, מלוטש והיי-טקי, הוא הולך בכיוון ההפוך והמנוגד ומכביר בגודש של מרכיבים. “אני מתחיל את תהליך העיצוב באלמנט אחד. מתחיל ציור בפינה של הדף והוא הופך להיות פרקטל שמצטרפים אליו נוספים, אלמנטים שאולי אינם קשורים לחלוטין אליו בהתחלה, אבל כשאתה מסתכל על הכל הוא מספר סיפור”.
‎”אני צופה איפוס מערכות הערכים המערביים, כך שלכל מה שאתה מעצב כיום צריכה להיות משמעות והצדקה. הימים שפשוט זרקו כסף נגמרו. אנשים רוצים כעת לדעת איך אתה עשית את זה, מה החומרים שבם השתמשת ומה שימש לך כהשראה. אתה לא יכול סתם לעצב משהו מדהים בלי שיענה על כל השאלות הללו”.
אני שואל אותו מה מעולם הטבע מהווה עבורו השראה.
“חומרים טבעיים ואיך אתה מתמרן אותם בכדי ליצור משהו שהוא ייחודי או אפקטיבי מבחינה רגשית. יש אסתטיקה מינימליסטית בעץ האלון, פלדת אל חלד או הסיסם ופליז. הרעיון הוא לייצר הרמוניה דמוקרטית המאפשרת לאנשים ליהנות מהטוב שבכל דבר”.

 

 

 

 

 

חנות דגל ברחוב בליקר המפורסם בניו-יורק, לרגל 50 שנות Commomorate Diptyque מפריז. המעצב משלב בה את שתי התרבויות – הצרפתית והאמריקנית. העיצוב מספר סיפור המתמקד ב-180 מראות יד מצוירות, על פני מבנה מתכת צף, העשוי ארבעה חלקים המשקפים את העצים ברחוב בליקר, הדפסי הרקע יוצרים פנורמה של 360 מעלות של התרבות, האמנות והאופנה בניו-יורק. העיצוב מצטט את תקופת האר-דקו ובנייני Rockerfeller וקרייזלר המסמלים את התקופה, כמו למשל בתקרת הפח. עיטורי הטקסטיל בחנות, מבוססים על מסורות עבודת יד ועבודת קליעה אינדיאנית.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

גיורא אוריין משוחח עם Christopher Jenner

 

Christop1

 

ג.א.  אקלים העיצוב הנוכחי הוא מינימליסטי ורציונלי. האם לא חששת שעבודתך לא תוערך מספיק מאחר שהיא הולכת כל כך נגד הנורמה העכשווית?
כ.ג’. התחלתי עם הסטודיו בשיא המשבר הכלכלי העולמי, ומההתחלה הרעיון היה לבנות קונטקסט רגשי של עיצוב במקום ללכת אחרי הנורמה . עיצוב הוא תהליך של חקירה יותר מאשר הצהרת סגנון. לבנות סטודיו לעיצוב שמוכר באופן בינלאומי הוא לא דבר של מה בכך, כדי להשיג זאת, חיוני לבטא הן את הפוטנציאל שלנו כמעצבים והן את הלקוחות שלנו .זה יוצר דרך עבודה המבוססת על הרבה שיתוף פעולה. כך מינימליזם ורציונאליות נופלים ומפנים דרך לטובת מערכות יחסים וסיפור סיפורים.
ג.א. בעבודתך, אתה נראה כמהלך בזהירות בין הקיטש הגרוטסקי לבין שובבות נהדרת. מה מוביל אותך בקבלת החלטות ובתהליך העיצוב כדי לחצות את הקו לטריטוריה בלתי רצויה? (לכיוון ילדותיות יתר או קיטש יתר)
כ.ג’. ‎הפרויקטים שלנו מושרשים במסירות כנה לאומנות. אומנות, מטבעה היא תהליך רגשי עמוק שמונעת על ידי מסירות ומחויבות. אספקט זה של האומנות נותן מהימנות ורצינות לעבודה.באופן מסורתי, אמנות, אדריכלות ועיצוב היו מדיומים של השראה, הצופים התמלאו יראה מהמחויבות האינטנסיבית והאתגרים היצירתיים שהאמן התמודד עימם. התכונות האלה, הן הערכים הבסיסיים שמנחים אותנו בסטודיו. הפרויקטים שלנו מתוכננים לבדר ובו זמנית לקשר את הצופה עם המסר.
ג.א. אילו מעצבים או משרדי מעצבים עכשויים בתחום , הם לדעתך מעניינים או חדשניים במיוחד?
כ.ג’. אני חושב שחשוב יותר לאזכר את כל המעצבים והמשרדים שהצליחו לבנות עסקים מצליחים, יותר מאשר לדבר על סגנונות ספציפיים שאני אוהב. מגיעה הכרה לכל מי שמצליח בתוך תעשייה כל כך ארעית ובת חלוף כזו.
ג.א. מה דעתך על עיצוב אירופאי באופן כללי, כפי שהוא היום?
כ.ג’. אני נדהם תמידית מהיקף תעשיית העיצוב באירופה. איך כל כך הרבה אנשים מצליחים להתפרנס מזה? כל שנה, פולטות האוניברסיטאות ברחבי אירופה זרם בלתי פוסק של מעצבים מדופלמים, לאן הם כולם הולכים? באופן אישי, אני חושב שיש הרבה יותר מדי עיצוב בשטח, לפעמים זה ממש נראה קניבליסטי. רצף בלתי נלאה של תצוגות, הפקות ותחרויות. בעבר העיצוב היה ליצור אובייקטים יפים. לעומת זאת, היום, העיצוב נראה שבוי בתוך הצהרות מתחכמות. היכן האהבה ואכפתיות שיש באומנות (Craft)? אתה פשוט יודע שבעוד 100 שנה, מתוך מה שרואים היום, הרוב יאבד וייעלם מן ההיסטוריה.

 

img_5984b

ג.א. עבודותיך הן מונומנטאליות, בפרטיהן ובמורכבותן. מאיזו נקודה אתה מתחיל כאשר אתה מתכנן פרוייקט חדש?
‎‎כ.ג’. הסטודיו מרכז את מאמציו בשני כיוונים מובחנים, ולכל אחד מהם ניגשים עם מערך אחר של מטרות ואתגרים.
‎אני מעודדים רישום ביומן פרויקטים של הסטודיו כדי לקיים מעקב ותשאול פנימי. כל פרוייקט מתחיל מנקודת השראה, שעוברת תהליך ארוך, יסודי, ונחרץ. תהליך חינוכי, אם תרצה, אשר בו התוצאה חשובה כמו המסע לקראת. באפריל 2014 נשיק את הקולקציה הראשונה שלנו של גופי תאורה ב”Salone” (תערוכת העיצוב במילנו), אוסף זה מאייר את מחויבותנו לתהליך של למידה, חקירה ומסירות לקידום האומנות.
‎עם הפרויקטים שלנו למותגים שונים, אנחנו נכנסים לראש של אותו מותג, להבין את המורשת של הלקוח, מטרות המוצר ומטרות עתידיות של המוצר, כחלק חיוני מהצעת העיצוב שלנו. היכולת שלנו להרכיב מסרים נבדלים לפתרונות מורכבים ומרובדים עם מטענים רגשיים, הוא חלק מן הקסם. התוצאה היא סכמות עיצוב שהן מרובות פנים, אך עם זאת, הרמוניות, כאשר כל החלקים עובדים יחד ליצור נרטיב אחד.
ג.א. נמשיך עם הזווית של המונומנטאליות: איך אתה מטפל בגודל ובהיקף של הלוגיסטיקה, הזמן והעלות, כאשר אתה לוקח על עצמך סדרי גודל כאלה של פרויקטים?
‎‎‎כ.ג’. מן הפרוייקט הראשון שלנו ועד לנוכחי, אנו עסוקים גם עם היישום והביצוע שלהם. ראשית, השקענו את כל המשאבים שלנו בטכנולוגיה שתאפשר לסטודיו ליצור הדמיות מדהימות ומדוייקות מבחינת הפרטים הטכניים. זה הקל על התקשורת עם מאגר גדול של בעלי מלאכה מוכשרים מסין. במשך שלוש השנים האלה, פיתחנו מערכת סופר-יעילה של יישום, המאפשרת למעצבים שלנו להיכנס לעומק העניין, תוך כדי בניית מערכות יחסים ולמידת תהליכים, ובו בזמן הבטחנו לאורך כל הדרך תוצאות סופיות מוצלחות במיוחד.

 

Christopher Jenner
‎לונדון, בריטניה

לכל הכתבות בקטגוריית דומוס
+כתבות מומלצות
הקיר העיוור הפך לקונספט העיצובי של הבית
עיצוב פנים
הקיר העיוור הפך לקונספט העיצובי של הבית
בני הזוג רכשו את הקרקע. כאמור, השטח מאוד צר והם פיקפקו ביכולת אפשרות של
בית הספר הקדם-יסודי KLE Sanskruti, Nipani / Shreyas Patil Architects
עיצוב פנים
בית הספר הקדם-יסודי KLE Sanskruti, Nipani / Shreyas Patil Architects
הכיתות מוארות באור השמש החולף, מטיל צללים למרחבי הלמידה. כל קומה מארחת שלוש כיתות,
חנות התכשיטים Fortune Farm Store מטרקוטה, באחמדאבאד / של museLAB 
עיצוב פנים
חנות התכשיטים Fortune Farm Store מטרקוטה, באחמדאבאד / של museLAB 
                           

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*