בית קיים עבר שיפוץ מאסיבי ויסודי: "קילפנו את המעטפת ובתוך כך תכנון הפנים עבר שינוי משמעותי. עם זאת לא בוצעו שינויים קונסטרוקטיביים או תוספות בנייה" מסבירה דורית סלע, בעלת משרד לאדריכלות תכנון ועיצוב.

 

הבית, שנבנה בשנות ה-90, ממוקם באחת מערי השרון. שטח המגרש הוא כדונם ושטח הבית הוא כ-450 מ”ר בנויים על פני שלוש קומות (כ-150 מ”ר כ”א) ובו מתגוררת משפחה פלוס 3 ילדים בגילאי העשרה.

 

מלאכת מחשבת של חיבורים בין חומרים ופיסים מיוחדים שלוקטו בקפידה ומקנים לכל חלל מראה אלגנטי, עשיר וויזואלית וייחודי.

 

בקומת המרתף, לה חצרות אנגליות שמכניסות שפע של אור ואוויר טבעיים, תוכננו פינת משפחה רחבת ידיים, חדר כושר, חדר קולנוע ביתי וסוויטת שינה לאחד הילדים הכוללת גם חדר רחצה.
בקומת כניסה, החלל ציבורי בו מצויים הסלון, המטבח, פינת האוכל וכן שירותי אורחים. בקומת החדרים תוכננו שתי סוויטות עבור שני הילדים הצעירים, פינת משפחה ומאסטר שינה בשטח של כ-85 מ”ר.
“הרציונל שהנחה את כל הנוגעים בדבר היה לשמר את האדריכלות המקורית יוצאת הדופן של הבית ועם זאת לשוות לו מראה מודרני ועדכני. טרם השיפוץ חזיתות הבית היו מחופות אבן וחללי הפנים התאפיינו בגוונים של אבן וחול. בעיצוב החדש יצרנו שילובים עוצמתיים בין חומרים טבעיים (כדוגמת אבנים מסוגים שונים, מתכות וברזל) לצבעוניות מונוכרומטית עזה בגוונים של אפור, לבן ושחור להם הוספנו כתמי צבע שבאים לידי ביטוי בטקסטיל וברהיטים. הפתחים הקיימים הוחלפו למערכות אלומיניום עדכניות שיוצרות קשר בלתי אמצעי בין החוץ לפנים, שינינו את מיקומי הפונקציות כך נוצרה ביניהן זרימה מיטבית ובנוסף יצרנו מערכת קשרים קונספטואלית, צבעונית וחומרית בין האגפים השונים שמקנה לבית הגדול הזה תחושה מזמינה, אינטימית, עוטפת ותרבותית” מסבירה דורית סלע.

 

 

התהליך ארך כשנה במהלכה עברו בני המשפחה להתגורר בבית שכור. בני המשפחה, שגרו בבית טרם השיפוץ, החליטו כי הגיעה העת לבצע בו מתיחת פנים רצינית. הבית המקורי, אותו תכנן האדריכל יעקב וינטר, ניחן בפיצ’רים אדריכליים נהדרים, אך היו בו לא מעט אלמנטים שבאופן טבעי התיישנו עם השנים ודרשו עדכון. כך למשל רצפת אבן חלילה בגוון בז’, תקרות מונמכות רבות בחללים שונים, קרניזי גבס וחיפוי האבן בחזיתות.
במסגרת השיפוץ שינינו את כל אלה ובתוך כך גם את מיקומי הפונקציות מבלי לגעת באלמנטים קונסטרוקטיביים קיימים, על מנת שהבית יהיה עדכני UP TO DATE שנותן מקום של כבוד לאדריכלות המבנה ובתוך כך מתחבר למאה ה-21. כל אזור בבית טופל בקפידה לפרטי פרטים ולמעשה לא נותר כמעט דבר מהאלמנטים המקוריים – גם בחוץ וגם בפנים. החלפנו את מערכות האלומיניום, מערכות המיזוג, חדרי הרחצה, המטבח, הריצוף וכאמור תכנון הפנים השתנה בהתאם לצרכי המשפחה העדכניים.

 

 

 

גרם מדרגות אמורפי, שצורתו מזכירה פתיחה של חפיסת קלפים, מוביל את רחבת הכניסה לבית שרוצפה מחדש באבן בלו סטון. עם פתיחת דלת הכניסה שעשויה ברזל שחור נחשפים הבאים למבואת כניסה עוצמתית שהיא תצוגת תכלית למה שעתיד לאפיין כל אזור בבית הזה: מלאכת מחשבת של חיבורים בין חומרים ופיסים מיוחדים שלוקטו בקפידה ומקנים לכל חלל מראה אלגנטי, עשיר וויזואלית וייחודי. כל אזור נראה שונה אך למרות שלכל אלמנט אופי וצורניות משלו כל הפיסים מתחברים לכדי מרחב הרמוני ומזמין.
הקונזולה שבכניסה משלבת בין צורות גיאומטריות ישרות ועגולות. צבעה כחול כהה ועמוק והחזית הקדמית של חלקה העגול מחופה שיש. מעליה נתלתה מראה בצורת בועה, פרי יצירתו של האמן הישראלי גל גאון שפריטים נוספים שלו שולבו ברחבי הבית. מול הפינה ניצב ארון קיר גדול צבוע בתנור בגוון הקיר לו ידיות אינטגרליות, הטומן בתוכו מערכות טכניות ושפע של מקומות אחסון. כמו קומת הכניסה כולה גם המבואה רוצפה אבן שיש מסוג נרו מרקווינה שצבעה השחור הכהה בו משובצים גידים הבהירים מקנה למרחב מראה דרמטי ועוצמתי ומאידך מייצר בו דינמיות ותנועתיות.

 

 

 

בחלל הציבורי רחב נשמרו והודגשו אלמנטים אדריכליים מקוריים כדוגמת גרם המדרגות האמורפי-פיסולי וחזית רלסים מברזל בתוכם משולב מרובע בפוזיציה אלכסונית. הגרם המקורי שודרג על ידי תוספת שלחי שיש נרו מרקווינה ומעקה עשוי שרשראות פליז שיוצר באתר עצמו ומשמש כמעין תכשיט.
המעלית השקופה הקושרת בין הקומות חופתה בלוחות פליז. לצידה שולב מונומנט של חלוקי נחל מקרמיקה, יצירה נוספת של גל גאון.

 

 

קיר כוח בסלון הוא רהיט נגרות אותו תכננה סלע, מאחוריו מוסתרת מערכת מיזוג VRF. הרהיט הא-סימטרי משלב בין חזיתות אטומות צבועות בתנור בגוון אפור מטאלי המשמשות לאחסון, ומדפים פתוחים לתצוגת כלים נאים. ממול שובצה ספה גדולה עמוקה ומפנקת מרופדת בד יוקרתי בגוון אפור. לצידה שני כיסאות מינימליסטים מרופדים עור ובמרכז שולחן בעיצוב מודרני ונקי. סלון זה משמש בעיקר לאירוח, במידה ובני המשפחה מעוניינים לצפות בטלוויזיה הם יכולים לעשות כך בפינת המשפחה שבמפלס התחתון או בפינת המשפחה שבקומת החדרים.
יחידת נגרות דומה לזאת שבסלון שולבה בנישה קיימת בפינת האוכל הפורמלית. במרכזה ניצב שולחן אבירים באורך של לא פחות מ-5 מטרים, סביבו יכולים לסעוד בנוחות מרבית לפחות 12 סועדים. שולחן האוכל עשוי רגלי מתכת גיאומטריות מוזהבות בזוויות משתנות עליהן פלטה המשלבת בין 3 חומרים’ עץ, מתכת ושיש. כיסאות האוכל קלילים ומעוגלים, עשויים פליז ועור ומרככים את המסה הגיאומטרית הישרה של השולחן.

 

 

 

בסמוך נמצא המטבח הפורמלי בו דלת נסתרת המובילה למטבח עבודה מאובזר. המטבח הראשי כולל יחידת גבוהים floor to ceiling מחופה לוחות אלומיניום מוזהב, בהם השתמשה סלע גם לחיפוי חזיתות האי. עבור המשטח בחרה באבן פטגוניה טבעית עמה יצרה, בשיתוף נגר אומן, יחידה קונזולית שנמצאת בסמוך ומשמשת לאחסון.
אחת מגולות הכותרת בחלל הציבורי הוא פסנתר הכנף שזכה לפינה משלו ומשמש את בני המשפחה באופן תדיר. בין פינה זו למטבח החדש ניצבים שני עמודים קונסטרוקטיביים אותם רתמה סלע ליצירת שער בתוכו שיבצה ספרייה מונומנטלית, Veliero Liberia, שתוכננה במקור על ידי פרנקו אלביני- מגדולי האדריכלים באיטליה במאה ה-20. במרכזה שני עמודי עץ ניצבים בזווית עליהם תלויים מדפי זכוכית באמצעות מוטות פלדה.

 

 

 

עבור שירותי האורחים בחרה סלע בשני כיורי FREE STANDING עשויים נחושת שיובאו ארצה ביבוא אישי. בדומה לשאר הקומה גם בחלל זה חוזר שיש הנרו מרקווינה הפעם בשילוב אבן טבעית בהירה.

 

 

 

קומת המרתף בבית זה היא חווייתית וכוללת פינת משפחה רחבת ידיים ובה מטבחון חבוי מבעד ליחידת נגרות, חדר כושר מאובזר, חדר קולנוע וסוויטת שינה גדולה ומוארת.
הקומה חופתה פרקט עץ אלון מיושן ומושחר בדוגמת פישבון. יחד עם בני המשפחה בחרה סלע להשתמש בפינת המשפחה בספות אדומות, המשמשות ככתם צבע ייחודי ונועז בחלל המונוכרומטי, שניצבו טרם השיפוץ בסלון הביתי. הן יפות, נוחות להפליא, במצב מצוין ומשתלבות נפלא עם שטיח הצמר שנפרס תחתן. בהמשך החלל יצרה פינת ישיבה נוספת, אינטימית יותר, במרכזה שתי כורסאות פופיות מעוגלות שהיו עד לא מזמן בפינת המשפחה המקורית. בעמדה נפרדת שולבו שתי כורסאות לאונג’ עמוקות ונוחות מאחוריהן רהיט בסימטריה מושלמת חבוק בתוך נישה. מבעד לחזיתות המראה מסתתר מטבחון ובמרכז הרהיט כוורת פתוחה המשמשת לתצוגת בקבוקי יין וספרים.

 

 

 

חדר הקולנוע הביתי עוצב בגוונים של אפור כהה שמקנים לחלל מראה אלגנטי ומאפשרים לצופים להתמקד בעלילת הסרט. הקיר שמוביל מהכניסה מטה הוא קיר אלכסוני אותו השכילה סלע להדגיש על ידי פסי תאורה ורטיקליים בריתמוס קבוע. בתקרה המונמכת שתלה סיבים אופטיים בקומפוזיציה רנדומלית המדמים כוכבים.
חדרי הילדים בקומת המגורים תוכננו ועוצבו בהתאם לטעמם, תחביביהם וצרכיהם. בדומה לקומת המרתף גם קומה זו חופתה רצפת פרקט אלון מיושן ומושחר. מאסטר ההורים מתפרס על לא פחות מ-85 מ”ר וכולל חדר שינה מואר ורחב ידיים בו יצרה סלע מרפסת פנימית תחומה בוויטרינה על חשבון חלק מהחדר המקורי שצופה לגינה המטופחת והבריכה.

 

 

במאסטר שולבו פריטים טקסטורליים רבים שמעניקים לחלל מראה מרובדף רך ועשיר. במרכז חדר השינה מיטת אפיריון גדולת ממדים בעיצוב מודרני שמדגישה את ממד הגובה בחלל. לצידה, פינת ישיבה אינטימית בסילואטה אמורפית מעוגלת המדמה כדור פורח, מבית היוצר של מרסל ונדרס. ביחידת הנגרות מול המיטה דלת סתרים המובילה לחדר הארונות וחדר הרחצה.
חדר הארונות, ששטחו 20 מ”ר, הוא מפנק ביותר וככל הנראה עונה על חלומה של כל אישה. סלע יצרה בו יחידת נגרות לה חזיתות עשויות צבע בתנור בשילוב מלמין, ברזל ועור. עבור בעלת הבית תכננה בחלל זה פינת איפור ובמרכז אי עבור אקססוריז ותכשיטים.

 

תכנון ועיצוב פנים: דורית סלע. צלם עודד סמדר

 

תכנון ועיצוב פנים: דורית סלע. צלם עודד סמדר

 

חדר הרחצה במאסטר מואר ורחב ידיים וגם בו שילבה סלע בין משטחי שיש נרו מרקווינה ואבן טבעית בהירה. פרט למקלחון הזוגי יש בחלל זה אמבטיית free standing אובלית מעליה ניתלה מונומנט ציפורים ובסמוך ספסל, שמייצר כתם צבע בחלל המונוכרומטי. ארון הכיור הכפול עשוי גם הוא שיש.
חזיתות הבית טויחו ופרגולות קיימות בוטלו, במקומן הותקנה פרגולה גדולה שמגדירה את אזור האירוח החיצוני. הבריכה המקורית הוחלפה בבריכת גלישה ופרט לה בני המשפחה נהנים גם ממטבח חוץ מאובזר, פינת לאונג’, פינת ישיבה הפונה לגינה ופינת אוכל שאורכה כ-5 מטרים, בדומה לזאת שבפנים. סלע חילקה את סביבת החוץ לאזורים וכן יצרה מדשאה גדולה.

 

דורית סלע

 

לכל הכתבות בקטגוריית עיצוב פנים - בתים
+כתבות מומלצות
משפחה מיד מרדכי חוזרת לביתה החדש שננטש / מורן דויטש רוזנברג
עיצוב פנים ישראלי
משפחה מיד מרדכי חוזרת לביתה החדש שננטש / מורן דויטש רוזנברג
  דבר המתכננת: הבית בן שתי הקומות, בשטח של כ-160 מ”ר. בקומת הקרקע מיקמתי
גם דירת מגורים, גם סטודיו לצילום וגם בוטיק אופנה / ליעד יוסף
עיצוב פנים ישראלי
גם דירת מגורים, גם סטודיו לצילום וגם בוטיק אופנה / ליעד יוסף
  מה שנכון לניו-יורק, לונדון וברלין נכון גם לבת-ים: באזור התעשייה הדינמי והומה האדם,
רשמים מתערוכת העיצוב הבינלאומית במילאנו 2024
עיצוב פנים ישראלי
רשמים מתערוכת העיצוב הבינלאומית במילאנו 2024
  מאות אלפי אדריכלים, מעצבים, ספקים וחובבי עיצוב נלהבים מכל רחבי הגלובוס, הציפו במחצית

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*