כשהנהלת מוסדות "אור שמח", בקשה להקים מבנה בית מדרש חדש על הרחבה במרכז הקמפוס שלהם, השכנים התנגדו לכל בניה שתחסום להם את המבט לנוף הפתוח. הפשרה שהגיעו אליה הייתה, לבנות בניין מתחת לפני השטח.

 

קופרשטוק אדריכלים נענו לאתגר, לייצר חלל תת קרקעי שיהיה מואר מספיק, כך שיתאים לדרך הלימוד המסורתית בבית מדרש, שהיא קריאה מתוך ספרים במשך שעות ארוכות, לאורך כל שעות היום.
אור טבעי עקיף מגיע אל אולם בית המדרש משתי חצרות פטיו ומחלון סרט, שנמצא מעל מבואת הכניסה הראשית. כדי לאפשר לאור הטבעי להיכנס לאולם, שלוש דפנות שלו עשויות קירות זכוכית ושאר הקירות מחופים בארונות ספרים, מרצפה לתקרה, כך שנראה שהם אלה שנושאים עליהם את תקרת האולם.

 

 

חפירת המבנה לתוך הקרקע, יצרה לאורך גבול המגרש הצפוני קיר תמך באורך 70 מטר ובגובה של 7 מטר. קיר האבן המבוקעת, בא להחליף את קיר הסלע שהיה במקום, אך לא היה באיכות מספיק טובה בכדי להשאיר אותו במצבו הטבעי. כשני שליש מקיר האבן, הוא דופן חיצונית לשתי חצרות הפטיו ובחלקו המרכזי, הוא דופן פנימית לחלל בית המדרש.

 

בית המדרש חפור תת-קרקעית והאור הטבעי חודר מבחוץ פנימה, מצדי האולם, בשתי חצרות פטיו וחלון עילי אחד

 

 

בית המדרש שמשמש גם כמרחב תפילה, מכוון אל הר הבית, כנהוג במסורת היהודית. הזווית שנוצרה בין הכיוון להר הבית וקיר האבן המבוקעת לאורך גבול המגרש, קבעה את תצורת המעוינים שבתקרה.
קיר ה”משרביה” נולד מהצורך להסתיר מהלומדים והמתפללים, את הפעילות שמחוץ לאולם והוא עשוי וילון פח מכופף ומחורר. כיפוף הפח נתן לוילון יציבות קונסטרוקטיבית ואיפשר לוותר על עמודי תמיכה לאורכו. חירור הפח אפשר למשחק נוסף באור המסונן שחודר לבניין וצורת החירור היא סמל “מגן דוד” שמתהווה ומתפורר חליפות.

 

קיר המשרבייה משמש כעין וילון, מפח מכופף ומחורר והוא מפריד בין הנשים לגברים במבנה

 

 

הקיר הירוק ממשיך את “קיר המזרח”, אשר בו נמצא ארון הקדש, אל מחוץ לחלל אולם התפילה ובא לומר, כי יש חשיבות בחיבור בין עולם הרוח של לימוד ותפילה ועולם הטבע.

 

 

 

 

שער הכניסה הראשי במפגש עם הרחוב, הוא החזית העל קרקעית היחידה שיש לפרויקט ועל כן הוחלט “לחגוג” אותו במבנה אותיות תלת ממדי. הטקסט הטמון בשער מופיע על הקיר מימין לכניסה.

 

 

שער הכניסה במפגש עם הרחוב, הוא הנקודה העל-קרקעית היחידה במבנה והוא ‘נחגג’ במבנה טקסט תלת-ממדי

 

 

 

בית מדרש “אור שמח”
מיקום: שכונת מעלות דפנה, ירושלים
שטח: 1,000 מ”ר עיקרי תת קרקעי

תכנון אדריכלי ועיצוב פנים: קופרשטוק אדריכלים
תכנון נוף: יורם שחם
קבלן ביצוע: י.ב.יובל בינוי והנדסה
קירות מסך מפרופיל בלגי ברזל: תובל מינימל
קיר אותיות ומשרביה: אדירם תעשיות מתכת
קיר ירוק: חברת Green Wall
ריצוף טרצו: C.R.Contech
צלם: שי אפשטיין

קישור לאתר האדריכלים kyarch.com

 

 

 

 

 

 

לכל הכתבות בקטגוריית אדריכלות
+כתבות מומלצות
חגיגה של צבע ומירקם בבית במלבורן
עיצוב פנים ישראלי
חגיגה של צבע ומירקם בבית במלבורן
                           
וילה על האי Lanzarote, באיים הקנרים
עיצוב פנים ישראלי
וילה על האי Lanzarote, באיים הקנרים
  המעצבים שינו את הפריסה במטרה ליצור חדרי שינה נוספים, צימצמו בשטח המגורים ושילבו
אדריכל איראני מתכנן בית ללא גבול עם הטבע
עיצוב פנים ישראלי
אדריכל איראני מתכנן בית ללא גבול עם הטבע
בית הגבול כשמו, מתנגד לגבולות המרחביים המקובלים. התיחום המקובל של חללים ציבוריים ופרטיים נמוגים

5 תגובות

  • מתי ישפה הגיב:

    ממש מעורר השראה
    פרויקט נהדר שמכיל כל כך הרבה תוכן
    ישר כוח

  • ר הגיב:

    כוחה של אדריכלות מעולה

  • מרים ליפשיץ הגיב:

    מדהים.
    מרגש לראות השראה ממש משלנו:)

    • גיא שיפרין הגיב:

      יצירתיות מנפצת .
      מרחבים, תפיסות ורבדים .
      חשיבה שפותחת צוהר לא רק לדיירים ברי המזל ,
      אלא לשבירת מוסכמות .

      ורמז למרחב האפשרויות ליישום תמ”א 40 להרחבת השימוש במרחב התת קרקעי למגוון של שימושים ובהם: שימושים אזרחיים כלליים ובהם: בתי קולנוע, מוזיאונים, חדרי מיון, מחסנים, ארכיונים, חניונים תת-קרקעיים ועוד

  • ליאורה הגיב:

    נהדר.
    מזמן לא פגשתי בפרויקט כל כך מעניין שתוכנן ובוצע בצורה מעוררת השראה.
    עלו והצליחו.
    שמחתי לראות.

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*