בשנים האחרונות עוברים יישובי אזור השרון מהפך ומכפרים קטנים, הם הופכים לישובים המשלבים חקלאות, מטעים ובניה פרטית פרברית. מצד שני, התכנון המרחבי, הפרצלציה של המגרשים ומגבלות תכנוניות שהרשויות המקומיות מאמצות, שומרים על אווירה כפרית, שקטה וירוקה. במדינת ישראל המצטופפת מדובר במשאב שהולך ונהיה נדיר. בית משפחת K הוא דוגמא איכותית לאופן שבו האדריכלות מתמודדת עם סטנדרטים עיצוביים גבוהים, עירוניים, ובו זמנית עם הניסיון להשתלב בנוף המרחב הכפרי הפרודוקטיבי.

 

ורד בלטמן כהן תכננה את הבית, כמעין קובייה לא גבוהה, ש”הוצנחה” לתוך המגרש הצר והמאורך ומונחת עליו. הטופוגרפיה במגרש מאופיינת בשיפוע שנוצל כדי לייצר מבנה נוסף המשמש כסטודיו וחדר כושר, טמון בחלקו בקרקע, פתוח במישור התחתון ונסתר במישור העליון. על הגג שלו נמצאת הבריכה, והגישה אליו היא חיצונית.

 

 

 

משפחת K כוללת זוג הורים בשנות ה-60 לחייהם ושלושה ילדים בוגרים שמרבים לבקר. לצד חיבתם של בני המשפחה לאירוח משפחה וידידים, היה חשוב להם שפרטיותם תישמר באופן מקסימלי. הבית מתוכנן כקובייה מפורקת. פרוק המסה בא לידי ביטוי הן בתכנון הפנימי, על ידי חלוקת החלל באמצעות חצרות פטיו פנימיות והן במעטפת על-ידי תכנון משרביה ארכיטקטונית, אינטגרלית למבנה, פשוטה ואלגנטית, המבוססת על קורות בנויות. המשרבייה חוזרת לעיתים כפרגולה, במישור התקרה ולעיתים כקיר חיצוני. השילוב של חצרות פנימיות ושל מסך המשרבייה מייצר חיץ הגנה ופרטיות הן בתוך הבית והן כלפי חוץ. גודלן של הקורות תוכנן כך שבשעות הצהרים החמות הן מייצרות צל מוחלט. בנוסף להגנה מפני השמש, בשעות מסוימות, הצללים מייצרים טשטוש גבולות ונותנות ממד נוסף למסה.

 

 

 

קונספט הקובייה הלבנה מקבל ריכוך בעיצוב הפנים על-ידי שימוש רב בעץ ובצבעוניות אורגנית. כך למשל כל פונקציות השירות ביחידת חלל השינה של ההורים (ארון בגדים, חדר רחצה ופינת עבודה) תחומות בקובייה צפה שקירותיה מחופים בעץ. לוחות האבן ברצפה גדולות ומוברשות הריהוט שנבחר מודרני ופשוט המשלב חומריות של עץ ובד בגוונים טבעיים.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

היחוד של בית משפחת K מתגלה דווקא במבט לחלק האחורי של הבית, המשקיף לכיוון דרום לשטח החקלאי, בו נראה החיבור בין הטופוגרפיה התלולה למבנה הטמון בו וזאת באמצעות פיתוח השטח בטראסות ובשימוש רב בצמחיה. במישור הגבוה ממוקם הבית, מונח, צופה אך לא חשוף. החללים במישור התחתון גלויים ונפתחים לערוגות בנויות שבהן נטועים שתילי ירקות עונתיים, גפן ועצי פרי וכך נוצר חיבור אורגני עם הנוף החקלאי של השרון.

בלטמן כהן אדריכלות ועיצוב
שטח המגרש 8 דונם
שטח הבית 360 מ”ר

 

 

לכל הכתבות בקטגוריית אדריכלות
+כתבות מומלצות
חזית קרועה, בבניין יוקרה בדנבר
אדריכלות
חזית קרועה, בבניין יוקרה בדנבר
המאפיין הבולט ביותר של הבניין, הוא הלב בן ארבע הקומות שלו, מפוסל כדי להדהד
בית הספר הקדם-יסודי KLE Sanskruti, Nipani / Shreyas Patil Architects
אדריכלות
בית הספר הקדם-יסודי KLE Sanskruti, Nipani / Shreyas Patil Architects
הכיתות מוארות באור השמש החולף, מטיל צללים למרחבי הלמידה. כל קומה מארחת שלוש כיתות,
בית המגורים האייקוני Mulder House, בלימה, פרו
אדריכלות
בית המגורים האייקוני Mulder House, בלימה, פרו
                   

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*