בעיירה Kawakawa באי הצפוני של ניו זילנד, צפויה למבקרים הפתעה ענקית בשירותים הציבוריים: רצפות עקומות, יערות של עמודים דמויי טוטם, תבליט לווייתנים וקליידוסקופ של אריחים. כל זה מוכיח שהאדריכל והאמן האוסטרי Friedensreich Hundertwasser, היה כאן. השירותים הציבוריים שהוא תכנן בשנת 1999, הם אחד מפלאי האדריכלות של המדינה. אי אפשר לפספס אותם. הם מתחילים כבר על פני שביל ההליכה ברחוב הראשי, מעוצבים בניגוד מוחלט לבניינים הקונבנציונליים ולחזיתות המסחריות.
הונדרטוואסר ביקר באוטארואה (השם המאורי לניו זילנד), התאהב במדינה והפך אותה לביתו. בשנת 1975 הוא קנה אדמה במפרץ שבאיים ובנה שם בית: סדרה של מבנים הממוקמים בקווי המתאר של חווה לשעבר. אז בשנות ה-70, הוא כבר רב מוניטין כאמן מצליח מאוד. הציורים התמימים שלו, בעלי שמחה ופליאה מחיי היומיום, נופים, עצים, גנים, עיירות ובתים, אשר זכו לפיצול קליידוסקופי של משטחים וצורות, מעגלים קונצנטריים וספירלות מסחררות. את כל זה הוא יישם גם בעולם האדריכלות, בעיצוב מיבנים, אשר רבים מהם מומשו רק לאחר מותו.
אחת האמרות האדריכליות שלו הייתה "הקו הישר מוביל לגיהנום". הונדרטוואסר בז לאחידות. כמו כל עיצוביו, לשירותים בקוואקווה יש מעט מאוד קווים ישרים. המבנה קופץ ויוצר קמרונות וגג ירוק (האמן קבע שכל הצמחים שיתלשו מהאתר יועברו לשם). הקירות עשויים מפסיפס אבן, לבנים ממוחזרות, עמודי קרמיקה, בקבוקים ואריחים, רובם שבורים ומשובצים בסגנון האדריכל מברצלונה, אנטוני גאודי. הונדרטוואסר היה המעצב והיד המכוונת, אך הוא עודד את המעורבים בבנייה לבטא את עצמם בעבודתם. נוצרה סינרגיה נדירה בעבודה שנבנתה על ידי הקהילה באותה מידה כמו שעוצבה על ידי אדריכל. הונדרטוואסר נהנה מרגעי מקריות, מייחודיות ולא מהיד הנוקשה והדבקות בכללי האדריכלות המודרנית.
הוא היה חלוץ הפוסטמודרניזם, התנועה שהשתחררה ממגבלות המודרניזם המותש שלאחר המלחמה ובמקום זאת התפנקה בחופש ובכיף. אך בניגוד לרוב עמיתיו, הונדרטוואסר לא שיחק משחקים שנונים אלא האמין באדריכלות אורגנית המחוברת יותר לעולם הטבע ובעיצוב מערכת היחסים שלנו איתו. ובכך הוא היה חלק מרוח התקופה האנטי-תרבותית, חזרה לטבע, שהפכה מאז למיינסטרים, ככל שאנו עוסקים באופן קולקטיבי בקיימות, מיחזור וחיים פשוטים בהרבה.
צילום Derek Henderson
8 תגובות
לא נעים לעין
גורם לעצירות
כי אתה מתרכז באי הסדר שגורם לאי שקט
אין כמו הונדרטוואסר,אמן ואדריכל נפלא,לא שגרתי ומעניין.הוא יהודי אוסטרי וניצול שואה.כל מי שלא מכיר את היציצות והמבנים שלו מוזמן להכיר לפני שאתם מגיבים בתגובות הלא נעימות
ג׳יפה. נראה כמו מה שקורה כשילדים במעון מקבלים גרוטאות ויוצרים מזה "יצירה" לא כל מיחזור הוא גם אסתטי. ולא כל מי שעושה איזה משהו משאריות ראוי למחיאות כפיים רק בגלל שזה לא קונבנציונלי או ייחודי… מזבלה זה גם ייחודי.. וזה נראה כמו שירותים באיזה מקום סופר מוזנח. סליחה אבל איכס מגעיל עמוס מבולגן ולא נראה נקי או אסתטי למרות שבמבט בוחן המקום אכן נקי
איכס איזה מכוער
נורא. כל כך לא!
מגזין עיצוב לאדריכלות שלא מבדיל בין עיצוב לאדריכלות.
האסטטיקה נוראית וואו,
ישאחמנטים יפים כמו תבליט הציפורים, אבל כל השאר זוועה
גם עיצוב לא חכם, אף אחד לא רוצה להיות מוצף ויזואלית שהוא בשירותים
פשוט זוועה.
הכי מכוער ever