בטקס חגיגי שהתקיים במוזיאון ת”א, הוכתרו מעצבי ואדריכלי העל של ישראל 2017, האנשים שהצליחו השנה יותר מכולם לחדש, לרגש, לפרוץ דרך ולהטביע את חותמם על עולם האדריכלות והעיצוב הישראלי.

גם השנה הוגשו מספר שיא של עבודות, יצירות אומנות שעברו תחת עינם הבוחנת והדקדקנית של חבר השופטים. העבודות מוינו ונבחנו על פי הקטגוריות המקצועיות להן הן משתייכות. השיפוט המדוקדק, מצא רק בחלק מהקטגוריות המשתתפות בתחרות, עבודה ראויה לפרס. בחלק מהקטגוריות, זכתה בפרס יותר מעבודה אחת.
במהלך התחרות, הוכרזו העבודות שהעפילו לגמר בכל קטגוריה. עצם ההגעה לגמר מעידה על טיבן של העבודות ומהווה תעודת כבוד אמיתית ליוצריה. מבין כלל העולים לגמר, הוענק אות העיצוב לעבודות שקיבלו ציון מושלם חד משמעי. חבר השופטים עבד כמו חבר מושבעים – עבודה זוכה חייבת להיות מוסכמת ע”י כל השופטים פה אחד.
בתחרות אות העיצוב לא מוענק פרס ראשון או שני, אלא קיימות רק עבודות שראויות לפרס – או שאינן ראויות.

 

העבודות הזוכות באות העיצוב 2017

עיצוב פנים

חבר השופטים: אדריכל דב אלון, אדריכלית ברכה קונדה, אדריכל סרג’יו לרמן, אדריכל עדי סמט, המעצבת לאה מלר, המעצב גדי הלפרין ומעצב העל מרסל וונדרס.

משרדים
משרדי אלגוטק, רעננה – סתר אדריכלים

 

צילום: עוזי פורת

צילום: עוזי פורת

במשרדי חברת הייטק, בתחום ההדמיה הרפואית, נענו המעצבים לאתגרים הקשורים ביצירת חללים ועיצוב תואמים לחברה: הרעיונות התכנוניים והעיצוביים, גובשו סביב עולם התוכן של החברה – גוף האדם ומרכיביו, והם עשו זאת בהצלחה יתרה.

 

משרדי סורוקר, אגמון, נורדמן – אורבך הלוי אדריכלים

 

צילום: עוזי פורת

צילום: עוזי פורת

חכמת שילוב החומרים, בטון ופלדת קורטן, בצורה מיוחדת, יצרו חלל מעניין, אחר, חדש, אלגנטי ומכובד. תקרה חשופה, עם רצפה נקייה וחלקה, הדגישו את חומרי החיפוי והצורות המעניינות. בחרנו בפרויקט בזכות הצלחת המעצבים ליצור מערך של קומפוזיציות, צורות ותמהיל חומרים לא שיגרתי בעולם עיצוב המשרדים. המעצבים יצרו הרמוניה ושלמות בשפה האדריכלית העיצובית הנבחרת. השכילו ליצור קומפוזיציות מרתקות במרחב, תוך כדי שימוש במפגשים בין סוגים של חומרים מהמוגמר ועד הבלתי עשוי.

 

מסחר
חנות בגדים במגזר החרדי – ליאור לייבוביץ’, רון אברס

 

lior shop religiousאביעד בר נס -

צילום: אביעד בר נס

 

חנות שהתמודדה במגבלות של המגזר החרדי ביצירתיות, בהצלחה ובעידון אסטטי ראוי להערכה. מערך צבעוני עדין ומוקפד, לצד פתרונות אחסון חכמים למגוון מוצרים מועט. תאורה ושימוש מושכל במראה ששכפלה את בבאות החנות, הצליחה ליצור מהחלל המוגבל חלל מרתק.

 

חנות למוצרי תינוקות וילדים – אדריכל ירון אלדד

 

צילום: עומרי אמסלם

צילום: עומרי אמסלם

המעצב לקח את רעיון המחזור ותרגם אותו למוטיבים עיצוביים, בניסיון מוצלח להגיע לחלוקת חלל מרתקת. העיצוב חיבר בין קוביות משחק של ילדים, לבין מכולות וארגזי הובלה ימיים, של היבואנית.

 

אולם תצוגה, חברת הרברט – סיגל ברנוביץ’, אירנה גולדברג ואדריכל פיצו קדם

 

צילום: עמית גרון

צילום: עמית גרון

מפגש חומרים וצורות, יוצרים דרמה בחלל הגדול. הפרספקטיבה המשתנה של האלמנטים התלויים והניצבים במרחב, יוצרת פסל קינטי שמשנה את צורתו בזכות האור המשתנה לאורך היום. המעצבים יצרו לחלל המתוכנן תוצאה ברמה של יצירת אומנות.

 

מסעדות
מסעדת אמריקה, בית ציוני אמריקה – סטודיו דן טרוים

 

4

צילום: בועז לביא

המעצבים הצליחו ליצור אווירה של אמריקה. בחירת הרהוט וציורי הקיר, יוצרים את האווירה הקלילה והרעננה, של מסעדה צבעונית ותוססת. בחרנו בפרויקט בשל הצלחת המעצב ליצור מקום נינוח, תוך שימוש במדיה גרפית השאולה מעולם הגרפיטי. היופי שנוצר בחלל הוא בפשטות ובשימוש הצנוע של החומרים.

 

מיזאקי – סיגל ברנוביץ’, גלי אמית ואדריכל פיצו קדם

 

צילום: עמית גרון

צילום: עמית גרון

המעצבים יצרו צורה חדשה מצורה בסיסית והשתמשו בה בחומרים שונים, בחוכמה ובווירטואוזיות רעיונית רבה, כחיפוי קיר ובאלמנטים פנימיים. בחרנו בפרויקט בשל הצלחת המעצבים ליצור נוכחות מבנית רהוטה, ברורה ומרשימה בתוך חלל השוק. מיצוי המרקם המתורגם מצורה, חומר, צבע וקו, יצרו שליטה במערך שמצאנו כמרתק עד מרגש.

 

מגורים
דירה דקיקה וגבוהה, על רוטשילד – סטודיו XS, אדריכלים עופר רוסמן ורוני אביצור

 

צילום: גדעון לוין

צילום: גדעון לוין

תכנון חכם ,יעיל ומקורי. ממקומנו כשופטי אות העיצוב, אנו מעודדים את המאמץ העיצובי בניצול חללים מוגבלים בגודלם.

 

בית עם ערכים סביבתיים וחברתיים – קרן מילכברג פורת

 

צילום: טובי הוכשטיין

צילום: טובי הוכשטיין

בחרנו בפרויקט בזכות האתגרים שהציבה המעצבת בנושא האקולוגי. יצירת חלל יפה בצניעותו, המצליח לייצר מרחב אוורירי במתחם קטן, לכלל יצירה אדריכלית, המתקשרת בצורה מושכלת עם חוץ המבנה

 

היפוך הסכימה – אדריכל פיצו קדם

 

צילום: עמית גרון

צילום: עמית גרון

דירת מגורים המשקיפה אל הים התיכון ויודעת לשלב אותו בעיצובה, בחוויית החלל, בהשתקפות במראות וכנוף פנורמי. היא מפנה את תשומת הלב ממנה והלאה, אל הנוף האורבני.

 

דירת סטודיו לרווק, בנווה צדק – סטודיו 3322, ברוידס אדריכלים

 

צילום: יהונתן בן חיים

צילום: יהונתן בן חיים

מצאנו את חלוקת החלל מוצלחת ויעילה בחלוקת מתחמי המחייה, תוך כדי שמירה על פתיחות מרבית. פרויקט זה מראה על יכולת ליצור יצירה אדריכלית מוצלחת במתחם מוגבל.

 

תאורה אדריכלית
הרברט סמואל 10 – רמה מנדלסון

 

צילום: עומרי אמסלם

צילום: עומרי אמסלם

(אדריכל: רני זיס, מעצבת פנים: אורלי שרם)
מעצבת התאורה השכילה להחמיא לבניין באופן הארתו והשביחה אותו בהוספת שפה עיצובית של תאורה, בעלת ערך מוסף בזכות עצמה.

 

אולם תצוגה, חברת הרברט – אורלי אלקבס אברון

 

צילום: עמית גרון

צילום: עמית גרון

 

(תכנון האולם: אדריכל פיצו קדם, סיגל ברנוביץ’, אירנה גולדברג)
התאורה, כמו עיצוב המקום, מצליחה להבליט את עקרונות העיצוב, בהארה, המחזקת את המוטיבים הפיסוליים במקום ונותנת לחלל להשתנות עם עיתות היום והשעה.

 

לובי מגדל אמות – אורלי אלקבס אברון
(אדריכל: משה צור, עיצוב פנים: עודד חלף)

צילום: עמית גרון

צילום: עמית גרון

 

אדריכלות
חבר השופטים: נעמה מליס, אדריכלית פרופסור פרלה קאופמן, אדריכל פרופסור הלל שוקן, אדריכל פרופסור דני לזר, אדריכל נוף פרופסור גדעון שריג ואדריכל סרג’יו לרמן.

 

חינוך
בית ספר יסודי תדהר, עפולה – שוורץ בסנוסוב אדריכלים, אדריכל גבי שוורץ

 

tsUNW-1
בינוי בית הספר, מצליח ליצור מערכת שלימה בין הפתוח והסגור ונותן תחושה של חופש והתמצאות בו זמנית. התכנון חורג מהסכמות המוכרות של בתי ספר ותורם לייחודיות המקום, לתחושת חופש ושחרור במערכת לימודית מקובלת.
בית הספר מתוכנן ככפר קטן ועושה שימוש יעיל בשטחי חוץ חשופים ומקורים. התכנון ניחן ברגישות מיוחדת למבטים מהכיתות דרך חלונות נמוכים, שמאפשרים חזיתות ייחודיות ופשוטות.

 

בית ספר יסודי ירוק, כפר סבא – אדריכל ערן זילברמן, רגבים

 

צילום: יואב פלד

צילום: יואב פלד

הבניין מדגים מודעות ומשמעת עיצובית גבוהות ורמת פירוט וביצוע שאינה מקובלת בפרויקטים ציבוריים כדוגמתו.

 

בית ספר מארק שאגל – פריצקי ליאני

 

צילום: עמית גרון

צילום: עמית גרון

הפרויקט מצטיין בשקט ובפשטות, אשר מאוד חיוביים כיום. השימוש ברשתות תומך מאד ומעדן את המבנה. בחירת החומרים, כמו רצפת העץ של הפטיו והמדרגות, מוסיפים לשקט ולפשטות. שילוב מוצלח ועדין של אדריכלות עכשווית, ברקמה ההיסטורית של שכונת נווה צדק בתל אביב. הקשרים אמנותיים ותרבותיים, רומזים בקריצת עיין על תוכנו של המוסד.

 

מגורים
בית בר קיימא בעין הוד – תו אדריכלים ומעצבים

 

צילום: יואב איתיאל

צילום: יואב איתיאל

השימוש בחומר המקומי כבסיס והשילוב עם החלק העליון של המבנה בגוון הלבן, מצליחים ליצור מבנה המשתלב היטב בסביבה ומצד שני יוצר מערך עכשווי ועדכני, הנטמע בטבע והופך לחלק ממנו, תוך כדי ניצול פני השטח. הבית מצליח לבטא את תהליך הקמתו ואת המניעים של בעליו. הבית מהווה במידה רבה של דיוק, את ״תבנית נוף ילדותו״, תוך חלוקת נפחים מאוזנת במורד האתר ושימוש מאופק בחומרים ופרטי בניין. התוצאה היא אדריכלות על זמנית במיטבה.

 

בית חשוף בצל פקאן – יעקבס יניב

 

צילום: עמית גרון

צילום: עמית גרון

הבית מצליח ליצור אווירה ביתית נעימה, תוך שימוש בחומרים שעשויים להיחשב קרים ותעשייתיים. התכנון מצליח להתמודד עם המשמעת הנדרשת כתוצאה מהשימוש בבטון חשוף ובבלוק בטון חשוף, התמודדות שמחייבת דקדקנות רבה בפרטי הביצוע.

 

שימור ושיחזור
התחדשות קיבוץ סאסא – אדריכל אבירם רוזנברג  

 

צילום: הווארד סמיטלין, אבירם רוזנברג. הדמיות: ולדימיר ברודסקי

צילום: הווארד סמיטלין, אבירם רוזנברג. הדמיות: ולדימיר ברודסקי

 
החידוש משדרג משמעותית, בלי לפגוע כלל בקיים (אין “מחיר”). ניכר כבוד ורגישות גדולים למקום על כל מרכיביו (מעט אגו, הרבה עדינות). הפרויקט מצביע על כיוון אפשרי של ה״תעדכנות קיבוצית״ (על משקל ״התחדשות עירונית״).
המתכננים הצליחו לשמור על אופייה המקורי של הסביבה הקיבוצית, על מאפייניה החברתיים הייחודיים, ברגישות לבניינים הקיימים ולאיכויות הסביבתיות הקיימות.

 

קיוסק לילנבלום 3 – אדריכל יואב מסר

 

צילום: עמית גושר

צילום: עמית גושר

עבודת שימור נאמנה למקור, ה״מחדשת ימינו כקדם״ ומחזירה לתל אביב משהו מניחוח החיים בתל אביב הקטנה של שנות ה-20.

 

נגיעות עירוניות
גשר זכוכית בסין – אדריכל חיים דותן

 

Haim_Dotan_Zhangjiajie_Glass_Bridg

הגשר מבטא את השאיפה הטבעית של האדם, לנקודת התצפית הדרמתית ביותר האפשרית. כך שואפים לפסגת ההר, לחרטום הספינה, לראש מגדל הפעמונים או למרומי כיפת הכנסייה.
הגשר התלוי, הוא הפתרון המתבקש כמעט מאליו, במקרה של קניון דרמטי כמו זה בו הוצב ועיצובו מקנה לו את הדרמה המתבקשת, על יד ההולכים לאורכו, תוך פגיעה מינימלית בסביבה הטבעית ואולי אף שיפורה על ידי תוספת של ״תכשיט״ מעודן.

 

מצפה ים המלח – שמואלי עידו אדריכלים + אדריכל עוזר שטול

 

צילום: הילה עידו

צילום: הילה עידו

מהלך של גילוי והסתרה, הממצה באמצעים גאומטריים פשוטים, את החוויה הנופית הנצפית דרך מסגרות, המעניקות עומק וחוויה דינמית, המתקשרת לתנועתו של הצופה בנוף.

 

תכנון שלא ניבנה
מתחם כניסה להר הרצל – HRZLBRG TEAM, דניאל שטרסבורגר

 

herzlbrg
המבנה שומר על מאפייניה העיקריים של הכניסה הקיימת להר הרצל, משפר את תפקודה ועושה זאת תוך הפגנת איפוק וצניעות נדירים וראויים לציון.

 

פרויקט מגורים בדימונה – הסטודנטית ספיר בר נתן, המרכז האקדמי ויצו חיפה

 

דימונה
הפרויקט ניחן בתשומת לב לאקולוגיה – התאמה לאקלים, חומרים זולים ופשוטים (כמעט הרכבה עצמית). תכנון רגיש כלכלית, חברתית וקהילתית. יצירת מקום ייחודי (אחר) תוך איזון בין: מבנה – שכונה, טבע – בנוי.

 

תאורה אדריכלית
טיילת תל אביב – מיכל קנטור

 

צילום: עמית גרון

צילום: עמית גרון

 

אובייקטים במרחב הציבורי
חצר חושים בבי”ס אילנות לילדים עם צרכים מיוחדים – משרד INCLUDE, אריאל בלונדר, טלי כהן אנדרסון, עמרי בן ארצי

 

צילום: יואב דביר, טלי אריאל

צילום: יואב דביר, טלי אריאל

 

עיצוב עדכני, לא מתיילד, לא מתקשט, אבל משחקי מאוד. רמה גבוהה מאוד של יצירתיות, הרבה “המצאות” מקוריות, רמה ואיכות הפירוט מדהימים.

 

אות העיצוב ע”ש פובזנר

 

פסלון פובזנר

 

מטרת הפרס לציין ולהעלות על נס, הישג בולט במיוחד בתחום האדריכלות והעיצוב בישראל, מבין כל העבודות המוגשות לתחרות אות העיצוב. זאת ברוח עשייתו של אדריכל שמעון פובזנר, אשר הותיר את חותמו באופן בולט במרחב הישראלי.
סכום הפרס עומד על 15,000 ₪ והוא מוענק לפי בחירת והחלטת חבר השופטים, מבין העבודות שהוגשו לתחרות לעבודה הבאה:

 

מגורי צעירים, קיבוץ סאסא – אדריכל אסף לרמן

 

sasa-lerman - tal nisim

צילום: טל ניסים

זה הרבה מעבר ל”שימור”, זה פירוש יפיפה למבנה קיים, שמחזק ומוסיף איכויות (פונקציונליות, עיצוביות, חלליות) גם בפנים המבנים וגם ביניהם ובסביבתם. תכנון סופר עכשווי שאינו שומט את העבר. מקום שיש בו מגוון גדול של סוגי מקום למפגש.
הפרויקט מהווה דוגמא ליכולתו של אדריכל להעניק ״ערך מוסף״ ללקוח, מעבר למה שהתבקש במקור. מעבר להגנה מפגעי הטבע, אותה נועד לפתור, מעניק הפרויקט חיים חדשים למבנה ישן, תוך מתן מענה לצורכי המשתמשים, שלא קיבלו מענה הולם בתכנון המקורי. התוספת שומרת על הבניינים הקיימים ומעניקה להם חזית תלת ממדית, תוך שימוש באפקטים של אור וצל, עומק וחומריות שמשתלבים היטב באופייה של הסביבה הקיבוצית המתחדשת.

 

תמונות מטקס הענקת אות העיצוב 2017

השופטים בתחרות אות העיצוב 2017

אתר תחרות אות העיצוב

 

לכל הכתבות בקטגוריית חדשות
+כתבות מומלצות
באי הקטן הזה ביפן, אנשים חיים מעל 100. הנה איך.
חדשות
באי הקטן הזה ביפן, אנשים חיים מעל 100. הנה איך.
גבר אוקינאווי ממוצע חי 80 שנה ונשים 86 (זה בערך 6 שנים יותר מהממוצע
שלוש שותפות חדשות במשרד ישר אדריכלים
חדשות
שלוש שותפות חדשות במשרד ישר אדריכלים
  השותפות החדשות: רוני שימל, דנה לאונר, שירלי אדיב. העמיתות (אסוסייט): מיכל אורן, עדי
תלמידים יצרו הצללה סרוגה מרהיבה ובת קיימא, בספרד
חדשות
תלמידים יצרו הצללה סרוגה מרהיבה ובת קיימא, בספרד
ההצללה עשויה מבד ממוחזר והיא משתרעת על שטח של 500 מ”ר. הפרויקט נוצר לאחר שהמחלקה

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*