האדריכלות הפוסט-מודרניסטית הופיעה בשנות ה-60, כתגובה לאדריכלות המודרניסטית הרווחת ולסגנון הבינלאומי שהובילו המיליה של Philip Johnson ו-Henry-Russel Hitchcock. הסגנון הפוסט-מודרניסטי, שהוצע לראשונה על ידי Denise Scott Brown ו-Robert Venturi בספרם "‘Learnings from Las Vegas", ביקש להתנתק ממגבלות האדריכלות המודרנית והדוקטרינות שלה - האחידות, חוסר הקישוטים והנטייה להתעלם מהקונטקסט המקומי של ההיסטוריה ותרבות. 

כך כתב ונטורי בספרו ‘Complexity and Contradiction in Architecture’: “אני מדבר על ארכיטקטורה מורכבת שמבוססת על העושר והעמימות של החוויה המודרנית, כולל החוויה הטמונה באמנות … אני מברך על הבעיות ומנצל את אי הוודאות … אני אוהב אלמנטים היברידיים ולא טהורים, במקום “נקיים”, … אני מעדיף גם וגם על פני או-או, שחור-לבן”. גישה ניסיונית והיברידית זו פרחה בשנות השמונים והתשעים והעניקה לנו כמה מבנים בלתי נשכחים.

קראו גם

15 דוגמאות משובבות לאדריכלות הפוסט מודרניסטית

 

בית ואנה ונטורי Vanna Venturi House, פנסילבניה, ארה”ב
הבית שתכנן רוברט ונטורי עבור אמו ואנה ונטורי הוא הדוגמה המוקדמת ביותר לאדריכלות פוסט-מודרניסטית. ונטורי תכנן ובנה את הבית בין השנים 1962 ל -1964. ונטורי עבר שש גרסאות של העיצוב לפני שסוף סוף נקבע לתכנית העיצוב של הבית. ממוקם באתר שטוח, מוקף בעצים. המאפיינים הבולטים של הבית כללו גג משופע לעומת הגג השטוח, קומת קרקע סגורה לעומת תוכנית קומה פתוחה וקשת נוי גרידא על דלת הכניסה.

 

 

פיאצה ד’איטליה Piazza d’Italia, ניו אורלינס, ארה”ב
רחבה ציבורית שתוכננה על ידי צ’ארלס מור בשנת 1978. במקור היא נועדה ליצור מחווה לאזרחי העיר האיטלקים. בפיאצה סדרה של עמודים, קשתות ומגדל פעמונים סביב מזרקה מרכזית.

 

 

בניין פורטלנד The Portland Building, פורטלנד, ארה”ב
הבניין עוצב על ידי מייקל גרייבס מקבוצת ממפיס ונחשב לקלאסי. כשנפתח בשנת 1982, הוא היה שונה לחלוטין מבנייני המשרדים האחרים באותה תקופה. כמה מהמאפיינים החשובים של הבניין היו שימוש בחומרים וצבעים, חלונות קטנים יותר וקישוטים דקורטיביים אחרים, כגון אלמנטים קלאסיים מסוגננים מאבן.

 

 

 

בניין Neue Staatsgalerie שטוטגרט, גרמניה
תוכנן על ידי האדריכל הבריטי ג’יימס סטירלינג, נבנה בין השנים 1979-1984 ומאחד את האלמנטים המודרניסטיים עם קלאסיים כמו טרוורטין ואבן חול, לצד מסגור פלדה ירוק תעשייתי.

 

 

 

 

בניין M2, טוקיו, יפן
עוצב על ידי קנזו קומה, הושלם בשנת 1991 והוא כולל מגוון של אלמנטים סגנוניים. בנוי מבטון מזוין ויש בו שפע של פרטים קלאסיים. הבניין תוכנן במקור כאולם תצוגה לרכב ומשמש כעת כבית לוויות.

 

 

בניין MI6, לונדון, בריטניה
בבניין SIS או MI6 שכן השירות החשאי של בריטניה מאז 1994. טרי פארל תכנן את המבנה הייחודי בסוף שנות ה-80. האדריכלות מושפעת מארכיטקטורה תעשייתית כמו תחנות כוח ומקדשים אצטקיים או של המאיה.

 

 

מרכז James R. Thompson Center, שיקגו, ארה”ב
במרכז זה ממוקמים משרדי ממשלת מדינת אילינוי. Helmut Jahn, הידוע בעיצוביו העתידניים היה זה שתכנן את הבניין הזה. המאפיין העיקרי של הבניין הוא אטריום המאפשר למבקרים לראות את כל 17 הקומות. בחוץ הוא מזוהה במעטפת זכוכית.

 

 

 

מלונות Dolphin and Swan Hotels באתר וולט דיסני, פלורידה, ארה”ב
מעוצבים על ידי מייקל גרייבס, מלונות הדולפין והברבור עוצבו במלונות נושא, של בעלי חיים בצבעים עזים ומושכי עין.

 

 

לכל הכתבות בקטגוריית אדריכלות
+כתבות מומלצות
חזית קרועה, בבניין יוקרה בדנבר
אדריכלות
חזית קרועה, בבניין יוקרה בדנבר
המאפיין הבולט ביותר של הבניין, הוא הלב בן ארבע הקומות שלו, מפוסל כדי להדהד
בית הספר הקדם-יסודי KLE Sanskruti, Nipani / Shreyas Patil Architects
אדריכלות
בית הספר הקדם-יסודי KLE Sanskruti, Nipani / Shreyas Patil Architects
הכיתות מוארות באור השמש החולף, מטיל צללים למרחבי הלמידה. כל קומה מארחת שלוש כיתות,
בית המגורים האייקוני Mulder House, בלימה, פרו
אדריכלות
בית המגורים האייקוני Mulder House, בלימה, פרו
                   

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*