האדריכל ההונגרי Antti Lovag 1920-2014 האמין כי בית פרטי צריך להיות מקום של חופש וביטא זאת בפרויקטים שלו. הזוויות הישרות השכיחות בבתים, ננטשו לטובת עקומות בולבוסיות, שלדברי האדריכל מכילות בצורה טבעית יותר את תנועות ומחוות האדם.

היצירה המוכרת ביותר של lovag היא, ללא ספק, עיצוב הבית הראשון שלו, אותו הזמין התעשיין, הפילנתרופ ולמרבית המזל גם ההרפתקן, פייר ברנרד, הממוקם בעיירה דרום צרפת. בית המגורים המשפחתי maison bernard, שנבנה בשנות השבעים, כולל מערך של אזורי מגורים משותפים וחללים פרטיים המוקדשים לכל אחד מארבעת בני המשפחה.
40 שנה לאחר לידתו של הבית, הקרן ע”ש מייסון ברנרד הזמינה את האדריכלית הצרפתית odile decq לשפץ את הבניין, תהליך שנמשך חמש שנים. השיקום התמקד בעיקר בשימוש נועז בצבע תוסס שאפשר לכל אחד מחללי הבית לקבל זהות מודגשת.
הבית maison bernard נראה פחות כמו בית ויותר כמו צוללת מתוך סרט רטרו עתידני, עם מסדרונות דמויי צינורות, עם נוף מדהים לים התיכון – אבל המבנה החיצוני הגולמי בצבע כתום בולט מנוגד באופן צורם לנוף ההררי שמסביב. צורתו האורגנית של הבית היא תוצאה יותר של תהליך מאשר של כוונה. lovag, שגר במקום במהלך בניית הבניין, בדק תחילה את מאפייני השטח והחליט לעצב את המבנים באמצעות מסגרת ברזל גמישה, עליה שכבה יצוקה של בטון. הנופים הכתיבו את מיקומו של כל חדר ושכבת בטון הותזה על תבנית הברזל של כל אחד מהם.
כיום המבנה משמש כסוג של מוזיאון פתוח לקהל וגם מארח מדי שנה אמן המקבל מגורים במקום למשך שישה חודשים, ליצירת יצירה מקורית שתתאים לארכיטקטורה של הבית וסביבתו. האמן נבחר על ידי קרן Maison Bernard Endowment Fund, המנהלת את הבית.

 

 

בית המגורים Palais Bulles – Bubble Palace, הידוע גם כבית פייר קרדן, נבנה בין 1975 ל-1989, אף הוא עבור התעשיין הצרפתי פייר ברנרד, לאחר מכן נקנה על ידי מעצב האופנה פייר קרדן כבית נופש, לאחר מותו של ברנרד בשנת 1991 (הבית הוצע למכירה בשנת 2017, במחיר של 350 מיליון אירו). הבית בן 1200 מ”ר כולל אולם לקבלת פנים, טרקלין פנורמי, אמפיתיאטרון בן 500 מקומות ישיבה, 10 חדרי שינה, בריכות שחייה שונות ומפלים בנוף מעוצב. הבית מייצג את רעיונותיו הבסיסיים של האדריכל, הרואה באדריכלות “סוג של משחק – ספונטני, משמח, מלא הפתעה.” הוא נבנה בשנת 1989 וממוקם על צוק סלעי המשקיף על הים התיכון, ב-Théoule-sur-Mer הסמוך לקאן, בצרפת. הבית כיכב כלוקיישן נחשק לצילומי אופנה רבים, למסיבות של פסטיבל הקולנוע של קאן ואירועים מפוארים אחרים.
אף על פי שרוב התגובות על הבניין הן לחזותו, היבט חשוב באדריכלות של לאבג הוא אופן המגורים בבתים שתכנן: “בין מסיבות כלכליות ובין אם בהיעדר פתרונות טכניים, בני אדם הסתגרו בקוביות המהוות מבוי סתום וזוויות המכשילות את תנועתנו ומפרות את ההרמוניה שלנו”, ציטוט זה מסביר את התעניינותו של לובג במורכבותם של חדרים כדוריים המרכיבים את המתחם. על פי לובאג, הקו הישר הוא “תוקפנות כנגד הטבע” וכוונתו הטבע האנושי. נקודת המוצא שלו הייתה שתנועת הזרועות והרגליים שלנו בחלל הם מעגליים, בדומה לשדה ראייה מעגלי. “הצורות הכדוריות יוצרות חללי פנים חושניים כשהם מצטלבים, מעט זרים לעין האדריכל אך בכל זאת יפהפים” והמעגל הוא “צורת הבנייה הפשוטה ביותר; יש לו רק ממד אחד, הרדיוס”.
למרות שעבודותיו נערצות על ידי רבים, ללובאג לא הייתה רשימת לקוחות ארוכה. זה אולי קשור לפילוסופיה שלו “אני לא יודע איך זה הולך להיות, אני לא יודע מתי זה ייגמר ואני לא יודע כמה זה יעלה”.

 

בית ברנרד

 

ארמון הבועות

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

קרא גם:

גם אתם יכולים לגור בבית של פייר קארדן, בדרום צרפת

אופנת DIOR בבית המפורסם של פייר קארדן

זה לא במאדים: כך נראית עיירה קטנה בהולנד

לכל הכתבות בקטגוריית אדריכלות
+כתבות מומלצות
מעבדת האמנות Hampi Art Lab בתכנון Studio sP+a
אדריכלות
מעבדת האמנות Hampi Art Lab בתכנון Studio sP+a
    באזור Hampi שבהודו, בה המרכז נבנה, הנוף נראה כאילו הוא ארכיטקטורה ואדריכלות
חזית קרועה, בבניין יוקרה בדנבר
אדריכלות
חזית קרועה, בבניין יוקרה בדנבר
המאפיין הבולט ביותר של הבניין, הוא הלב בן ארבע הקומות שלו, מפוסל כדי להדהד
בית הספר הקדם-יסודי KLE Sanskruti, Nipani / Shreyas Patil Architects
אדריכלות
בית הספר הקדם-יסודי KLE Sanskruti, Nipani / Shreyas Patil Architects
הכיתות מוארות באור השמש החולף, מטיל צללים למרחבי הלמידה. כל קומה מארחת שלוש כיתות,

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*