סעודיה מקימה עיר ליניארית בגובה 500 מטר, על הים האדום, שתהפוך ליעד נופש מרכזי. העיר The Line תימתח לאורך 170 קילומטרים של חוף ים סוף. מגה-מבנה זה, שמתוכנן על ידי משרד Morphosis האמריקאי, הוא חלק מפרויקט Neom, המהווה חלופה דרמטית לערים טיפוסיות, שמתפרסות ממרכז עיר החוצה.

 

 

 

מדובר בפרויקט בעלות של 500 מיליארד דולר, חלק מתוכנית Vision 2030 של ערב הסעודית, לגמול את המדינה מנפט – התעשייה שהפכה אותה לעשירה. יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן, מגדיר את התכנון כמהפכני ומיועד להיטיב עם התושבים הדרים בעיר “השכבות האנכיות המרכיבות את העיר, יאתגרו את הערים השטוחות ואופקיות הקונבנציונליות ויספקו מודל לשימור הטבע ושיפור איכות החיים של האדם”, הוסיף. לדברי הסעודים זה המודל לעיר העתיד, בה יגורו קהילות עירוניות בסביבה נקייה מכבישים, מכוניות וזיהום אוויר. היא תפעל ב-100% על אנרגיה מתחדשת ותעדף את בריאותם ורווחתם של אנשים על פני תחבורה ותשתיות כמו בערים מסורתיות. גם בנוגע לאיכות הסביבה, היא שומרת על 95% מהקרקע.

 

 

 

המגה-סיטי מעוצבת כשני מבנים ליניאריים, ארוכים, עם חלל ביניהם, כאשר גשרים רבים ימתחו בו ויחברו את שני המבנים. אלה יכוסו בדשא מעליהם ויכוסו בחזיתות, שהסעודים מגדירים אותן “בעלות חזות ייחודית אך יודעות להשתלב בטבע. הפנים יכיל חוויות יוצאות דופן ורגעים בלתי נשכחים”.
רוחב העיר יהיה רק 200 מטר, אורכה 170 קילומטרים וגובהה 500 מטר מעל פני הים, היא תכיל 9 מיליון תושבים ותשתרע על פני 34 קמ”ר, חידוש בהשוואה לערים אחרות בעלות גודל אוכלוסייה דומה. אלה יהיו המבנים הארוכים בעולם ובמקום ה-12 בגובהם בהשוואה למגדלים בעולם. הם יכללו אזורי מגורים, מסחר ופנאי, בתי ספר ופארקים. מערכת תחבורה מהירה תיבנה לכל אורך המבנה, שתחבר בין שני קצוות העיר תוך 20 דקות. THE LINE מציעה גישה חדשה לעיצוב עירוני: ריבוד עיר המתפקד בצורה אנכית, תוך מתן אפשרות לאנשים לנוע בתלת מימד (למעלה, למטה או לרוחב), מושג המכונה Zero Gravity Urbanism. בשונה מבניינים גבוהים בלבד, כך יהיו בנויים פארקים ציבוריים ואזורי הולכי רגל, בתי ספר, בתים ומקומות עבודה, כך שניתן יהיה לנוע ללא מאמץ בתוכם, כדי להגיע לכל המקום שמבקשים תוך חמש דקות.

 

 

 

 

 

 

 

העיר תהיה בת קיימא ותופעל כולה על ידי אנרגיה מתחדשת.”איננו יכולים להתעלם מההרס הסביבתי בפלנטה שלנו והפרויקט נמצא בחזית של פיתוח פתרונות חדשניים כדי למנוע אותו”, הוסיף בן סלמאן “להקמת העיר, אספנו צוות של המוחות המבריקים ביותר באדריכלות, הנדסה ובנייה.”
השטח המדברי בין חוף הים האדום לגבול ירדן ההררי, אולי נראה כמו המרחב השומם המושלם לבניית מיני-מדינה. עם זאת, המקום מיושב באוכלוסיית בני שבט הבדואי הוואיטאט העתיק. פעילי זכויות אדם אומרים כי עיירותיהם פונו ו-20,000 חברי חוואיטת הוצאו מהן בכוח, ללא פיצוי הולם, על מנת לאפשר את בניית המגה-עיר בשטחן.
יחסי הציבור של הפרויקט עושים מאמץ להלהיב תיירים פוטנציאליים, לטובת הכלכלה הסעודית, סרטוני תדמית מציגים זוהר של עיר קוסמופוליטית ועצמאית, המנותקת מהשמרנות השולטת בערב הסעודית. אבל המבקרים אומרים שהפרויקט יפנה בעיקר לעשירים מאוד. על פי הדיווחים נבנים בה גם ארמונות עבור משפחת המלוכה של המדינה. תמונות לוויין מציגות מנחת מסוקים ומגרש גולף בין פרויקטי הבנייה הראשונים.
מומחי האנרגיה של אוניברסיטת אוקספורד מפקפקים בכוונת הסעודים לסגור את ברזי הנפט שלהם והם אומרים “קשה לצפות זאת ממדינה שתלויה כל כך בנפט ובגז בכלכלה שלה, פתאום להפסיק לנצל את המשאבים שיש לה. זה סוג הרטוריקה שסעודיה משתמשת בה מאז תחילת הדיון העולמי על שינוי האקלים”.

לאתר הפרויקט

 

 

 

 

 

 

 

 

לכל הכתבות בקטגוריית אדריכלות
+כתבות מומלצות
בית הקפה Uncloud Coffee / בתכנון Unknown Surface Studio
אדריכלות
בית הקפה Uncloud Coffee / בתכנון Unknown Surface Studio
  צורת הבניין מהדהדת את האורות המהפנטים של הזוהר הצפוני, כאשר המבנה מתפתל בחן
מרחצאות בארוק ואדוות רוקוקו: בריכות ציבוריות בארמונות היסטוריים (AI)
אדריכלות
מרחצאות בארוק ואדוות רוקוקו: בריכות ציבוריות בארמונות היסטוריים (AI)
                         
מעבדת האמנות Hampi Art Lab בתכנון Studio sP+a
אדריכלות
מעבדת האמנות Hampi Art Lab בתכנון Studio sP+a
    באזור Hampi שבהודו, בה המרכז נבנה, הנוף נראה כאילו הוא ארכיטקטורה ואדריכלות

2 תגובות

  • אילה הגיב:

    להאדרת שמם, הסעודים בונים פרוייקט מגלומני ולא אנושי, (במקום לתרום את הכסף העודף שלהם לעולם השלישי), מקום שיינטש כי אי אפשר יהיה לגור בו ברווחה אנושית-נפשית…

    חומה של קירות מסך בגובה רב…
    ציפורים שיתנגשו בהם.

    הרס סביבתי
    עצוב 🙁

  • ליאל רותם הגיב:

    עולם חדש חולה

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*