התאחדות בוני הארץ, הגוף היציג של העוסקים בבנייה בישראל, פועל שנים רבות בכדי להעלות על נס את העשייה בתחום התכנון האדריכלי והבנייה המקצועית, במסגרות מגוונות. זה טבעי שנהיה שותפים למחווה החשובה הזו של הענקת אות העיצוב, כלפי אלה שמובילים את התכנון של הפרויקטים אותם אנו יוזמים ובונים, אלה שמתכננים את המרחב הציבורי ואת הישובים שבהם אנו פועלים וחיים.

 

מר רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ (השותפים בהענקת אות העיצוב): נאום הפתיחה של טקס אות העיצוב 2018, מוזיאון תל –אביב, מאי 2018.

 

אני מודה בזאת לראשי עמותת אות העיצוב, על ההחלטה להפוך אותנו לשותפים בהענקת אות העיצוב לבניית ותכנון פרויקט.
ישנם היבטים רבים הנוגעים לעיצוב ולתכנון של מבנים. ההחלטות שמקבל מעצב, יכולות להפוך פרויקט בנייה מכל סוג, להצלחה או כשלון. הבחירות שעושים מעצבים הן קריטיות למהלך החיים של כל אחד שיעשה שימוש במבנה ולא פחות, באלה שחיים בסביבתו.
התהליכים שעובר תחום תכנון הבנייה והאדריכלות, הם תהליכים מבורכים. הענף הזה לומד לעומק את טעויות העבר, מפנים את התובנות ומתרגם אותן לתכנון חכם ובר קיימא. אך בסופו של דבר, רק במקום בו יש שיתוף פעולה מקצועי בין מתכננים ובונים, ניתנת ערובה לכך שיהיו פה תנאי חיים טובים יותר.
המשק הישראלי, הצמא לפתרונות דיור, שכל כך חסרים פה, גדל בקצב שאין כמוהו במערב ובולט אפילו מול גידול האוכלוסייה במזרח ובדרום כדור הארץ. יש אצלנו 40 אלף חתונות בשנה, מספר גדול של בתי אב, שנוצרים ללא חתונה ובמקביל, למצער, לא מעט גירושין. אנחנו – כולנו, צריכים משק שמייצר כ-70 אלף דירות בשנה, בכדי לעמוד בצרכים השוטפים ובכדי לסגור פערי עבר של ביקוש מול היצע הדיור.
המדינה עוסקת בזה לא מעט, אבל משקיעה את עיקר הפעילות בתחום זה, בקידום בנייה חדשה בשכונות חדשות. הגיעה השעה שנשנה את מאזן ההשקעה בתכנון ובנייה – בין חדש וישן. המאזן הנכחי מותיר את השכונות הותיקות מכל הסוגים ובעיקר את השכבות המוחלשות – ללא יכולת לשפר את רמת הדיור שלהן.
תמ”א 38 ופינוי בינוי, הם כלים מצוינים שיכולים לעשות מהפך לטובה בחיי מיליוני בני אדם בישראל, בתוך שנים ספורות. למעשה, להערכת האגף הכלכלי של התאחדות בוני הארץ, הפוטנציאל הגלום בתחום זה, עומד על כ-900 אלף יחידות דיור, שיכולות לצמוח בשכונות הותיקות בכל הארץ.
אנחנו רואים כבר שנים, איך רוב ראשי הערים בישראל, נעים על הסקאלה שבין התעלמות, עד למניה פעילה של בנייה בתחום ההתחדשות העירונית.
התוצאה היא עגומה.

 

אני יזם וקבלן כבר עשרות שנים ובשנים האחרונות הבנתי שחובה עלינו לעבור לבנייה מחדשת בתוך ערים.
מי שלא נכנס בשנים האחרונות לחדר מדרגות של בניין רכבת מוזנח בן עשרות שנים, לא יבין זאת. מי שלא התארח בדירה של קשישים או נכים בקומה שלישית או רביעית בבניין מתפורר בלי מעלית, לא יבין זאת. מי שלא ראה את ההיסטריה בזמן אזעקת טילים, ברחובות השכונות שנבנו במרכזי ערים בשנות ה-50, לא מבין עד כמה זה חשוב שנרתם כולנו לעניין הזה.
הפוטנציאל הלא ממומש בתחום ההתחדשות העירונית, אדיר ולא הופך לבנייה בפועל, בשל תפיסת עולם שגוייה וניהול קלוקל של יחסי המדינה והשלטון המקומי.
אין כאן אשם אחד. יש כאן קבוצות שונות, שלא מוכנות לשבת יחד וזה צריך להיגמר.
כבר שנים, אנחנו, שמייצגים את היזמים והקבלנים בישראל, מניחים שוב ושוב את אותה רשימת פתרונות על שולחנות הכנסת והממשלות המתחלפות פה במהירות.
אלו נקודות הבסיס שברשימה שלנו:
המדינה מוכרחה לסייע לראשי ערים שרוצים בהתחדשות עירונית, בכדי שיוכלו לממן את הפיתוח. בדיוק כפי שנעשה בבנייה חדשה – במסגרת הסכמי גג.
המדינה מוכרחה לקבוע כלים להתחדשות עירונית בפריפריה, בדגש על אזור השבר הסורי אפריקאי ולאפשר לקבלנים לחזק מבנים שם, תמורת ניוד זכויות בנייה לאזורים מבוקשים יותר ולזה להוסיף תכנית זיכוי מס, שיכולה לפעול בכל הארץ תמורת חיזוק מבנים.
המדינה חייבת להפסיק לאפשר לראשי ערים למנוע התחדשות עירונית לאורך זמן ולקבוע שבמקרים חוזרים ונשנים – תילקח מראש הרשות המקומית, הזכות לאשר תכניות ותועבר לידי המדינה.
מעמד הענקת אות העיצוב לבנייה ולתכנון, הוא רגע של שמחה וחג של כולנו. אבל בעיני, זהו גם הרגע לחשוב על המשמעות של חוסר האכפתיות של כלל המערכות והרגולטורים, שהותירו שוב ושוב מאחור את ההתחדשות העירונית.
אני קורא לכם, חברינו ושותפינו לבניית הארץ הזו – השרים וחברי הכנסת, ראשי הערים והרגולטורים כולם, חייבים ומחויבים יחד, לתכנן מחדש את מרכזי הערים והשכונות הוותיקות.
בואו ניצור פורום שיפתור את הקשיים והחסמים האמיתיים שמונעים התחדשות עירונית.
בואו ננצל את פוטנציאל הבינוי להוספת מאות אלפי יחידות דיור בתוך הערים. בואו נייצר סביבת חיים ראוייה, גם לאלה שלעולם לא יוכלו לשפר מצבם בעצמם. כל זאת, במחשבה תחילה על אדריכלות, עיצוב, קדמה ותנאים.

 

 

מר רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ (השותפים בהענקת אות העיצוב): נאום הפתיחה של טקס אות העיצוב 2018, מוזיאון תל –אביב, מאי 2018.

לכל הכתבות בקטגוריית אדריכלות
+כתבות מומלצות
מעבדת האמנות Hampi Art Lab בתכנון Studio sP+a
השראה
מעבדת האמנות Hampi Art Lab בתכנון Studio sP+a
    באזור Hampi שבהודו, בה המרכז נבנה, הנוף נראה כאילו הוא ארכיטקטורה ואדריכלות
האישה המצוירת ביותר בעולם
השראה
האישה המצוירת ביותר בעולם
  סולידור הייתה לסבית גלויה ולא פחדה לשיר בשנסונים שלה על מה שהיא מרגישה.
האשה בבוגאטי הירוקה, שהפכה לסמל של האר-דקו
השראה
האשה בבוגאטי הירוקה, שהפכה לסמל של האר-דקו
  אחד מסמלי האר-דקו המכוננים, הוא הדיוקן העצמי של Tamara de Lempicka, לבושה בירוק

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*