תכנון מבני תעשייה נעשה על פי פרוגרמה תכנונית והאדריכל מלווה את הלקוח החל מהטיוטות והפגישות הראשונות ועד חנוכת הבניין. מחובתו לאסוף את כל המידע והרעיונות הנחוצים ליצירת מרחב פונקציונאלי העונה על צרכי הלקוח. מעבר לעיצוב חזות המבנים, אדריכלים יכולים לסייע בשיפור יעילות האנרגיה, למקסם תאורה ואוורור טבעיים - וגם לתכנן סביבת עבודה מותאמת אישית לעובד אינדיבידואלי.

האתגר הראשון שאנו כמתכננים צריכים לצלוח, כשניגשים לתכנון מבני תעשייה, הוא הכנת פרוגרמה תכנונית. בעלי מפעלים לא תמיד ששים לשתף זרים בנתונים המגדירים את תהליכי הייצור. לכן, בבואנו לעבוד עם יזם חדש, נצטרך לרכוש את אמונו בכדי לקבל את המידע הנדרש.
במקביל ללמידת תהליכי הייצור, גודל המכונות, שטחי התפעול הנדרשים סביב כל מכונה ודרישות טכניות נוספות, רצוי שאדריכל המבנה ילמד את המבנה הארגוני של המפעל, יחסי הגומלין בין המחלקות השונות והדרישות התפקודיות של כל בעל תפקיד במפעל, החל מהמנכ”ל וכלה בשומר.

 

 

חשוב לזקק את הדרישות התפעוליות, שכן פעמים רבות בעלי המפעלים רגילים למפעל הקיים, שבדרך כלל צורתו הנוכחית נובעת מאילוצים מעשיים – התרחבות לשטחים שלא תוכננו לכך, גובה החלל, מיקום עמודים, צורה או שטח שאינם מיטביים וכדומה. במקרים רבים בעלי המפעל התרגלו לאורך השנים לצורת העבודה הקיימת, לא-נוחה או לא-יעילה ככל שתהיה, עד כדי שקשה להם לברר בצורה אובייקטיבית מהן הדרישות התפקודיות. מכאן חשיבותה של עבודת התשאול הכוללת את כל היררכיית העובדים. חשוב גם לקיים סיורים בשטח ולעתים חשוב גם לסייר במפעלים דומים.
סיבה נוספת לחשיבות תשאול העובדים, היא קיומן של דרישות שבסיסן אישי וספציפי. לדוגמא: במהלך תכנון משרדי חברת ביטוח, נאלצנו לעדכן את הפרוגרמה התכנונית, עקב הקולניות של אחד העובדים, אשר השפיעה על התכנון בהקשר של מיקום משרדו והצורך שנוצר לבידוד האקוסטי עבורו. דוגמא נוספת לדרישות אישיות, היא במתן מענה למוגבלות פיזית של אחד העובדים שחייבה התייחסות להנדסת אנוש מותאמת ותכנון ייחודי.
בבניית פרוגרמה תכנונית למפעל, אנו תמיד מתייחסות לדרישות התפעוליות העכשוויות, כמו גם לצרכים העתידיים בטווח הקרוב והרחוק. מניסיוננו, קצב החיים במפעל יכול להיות מהיר והיכולת לתת מענה גם לצרכים עתידיים אפשריים של המפעל, היא חיונית.
המידע שצברנו אודות המפעל בשילוב הכרת דרישות בטיחות אש, פיקוד העורף, הנגישות, דרישות ותקני החניה, משרד הבריאות ועוד, בשילוב תנאי השטח – כל אלה מהווים את התשתית התכנונית.
חלק מתפקידנו כאדריכלי המבנה הוא לרכז את צוות התכנון ולנהלו. אנו ממליצות מאוד לערב את היועצים השונים כבר בשלבי התכנון המוקדמים, לחידוד הדרישות המשתנות של הגורמים המאשרים השונים והכרת התקנים העדכניים, לטובת תכנון יעיל, חסכוני ואסתטי.

אדריכלית שולי קרבלניק ואדריכלית ריקי קיסר, הן בעלות משרד האדריכלים קרבלניק-קיסר אדריכלים ומתכנני ערים ואזורים, המתמחה במגוון תחומים הכוללים מבני ציבור ומתחמים אורבאניים בעלי עירוב שימושיים: ציבורי, מסחרי, משרדים ומגורים, תוך מתן דגש על התחדשות עירונית חדשנית ומקיימת.
הפרויקטים המוצגים במאמר, בתכנון קרבלניק-קיסר אדריכלים:
מבני תעשייה א.ת. אריאל. הדמיות: אורית ערן הדמיות.
מבנה תעשייה א.ת. סגולה פ”ת. הדמיות: רמי אסרף, design 55
צילומי אדריכלות: משרד קרבלניק-קיסר

 

 

 

 

 

מבנה תעשייה באזור התעשייה חצב: שימוש ביכולות המפעל לייצור גרם מדרגות ייחודי

לכל הכתבות בקטגוריית אדריכלות
+כתבות מומלצות
מעבדת האמנות Hampi Art Lab בתכנון Studio sP+a
אדריכלות
מעבדת האמנות Hampi Art Lab בתכנון Studio sP+a
    באזור Hampi שבהודו, בה המרכז נבנה, הנוף נראה כאילו הוא ארכיטקטורה ואדריכלות
חזית קרועה, בבניין יוקרה בדנבר
אדריכלות
חזית קרועה, בבניין יוקרה בדנבר
המאפיין הבולט ביותר של הבניין, הוא הלב בן ארבע הקומות שלו, מפוסל כדי להדהד
בית הספר הקדם-יסודי KLE Sanskruti, Nipani / Shreyas Patil Architects
אדריכלות
בית הספר הקדם-יסודי KLE Sanskruti, Nipani / Shreyas Patil Architects
הכיתות מוארות באור השמש החולף, מטיל צללים למרחבי הלמידה. כל קומה מארחת שלוש כיתות,

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*