התחרות לתכנון מרחב כיכר רמב"ם והעירייה בלב ההיסטורי של רמת-גן: מרחב כיכר רמב“ם, רמת-גן - לב עירוני פועם המחבר בין מורשת ועתיד.

״התרבות בארץ ישראל משתמשת בכל כלינו הישנים, שהם עדיין שלמים ומוכשרים להכיל את הנוזל היקר. אבל אנו הולכים ויוצרים גם כלים חדשים. יען כי רעיון התחיה, שהתפרץ כסופה לתוך חיינו ונשא על כנפיו לארץ ישראל צעירים, ההולכים ובונים כסדר, בגופם ובנשמתם, את החיים היום-יומיים, חיי החולין, ועובדים מחצות הלילה ועד הלילה, – זוהי אידיאה הדורשת הרבה, הרבה כלים וצבעים חדשים״.
חיים נחמן ביאליק, מתוך “תחיית התרבות בארץ ישראל”

 

מבט מכיוון שדרות הילד אל כיכר רמב“ם המחודשת

 

ברוח דבריו של המשורר הלאומי, חידוש מרחב כיכר רמב“ם מהווה הזדמנות להביט בכבוד במורשתה הבנוייה של רמת-גן ולשרטט את חזון העתיד לכיכר ההיסטורית שלה כ- Axis mundi של מרכז העיר: מתחנת הרכבת הקלה של רחוב ז‘בוטינסקי דרך שדרות הילד בצפון, ממורדות גן אברהם ומדרחוב אלימלך החדש במזרח, משיפוליו של גן שאול וגן העירייה החדש במערב, רצף ירוק תוסס ומלא פעילות מתנקז אל ומתוך מרכזה ההיסטורי של רמת-גן – כיכר רמב“ם. זהו לב עירוני פועם במרכזו של מרחב ציבורי שוקק חיים, המופעל על-ידי עושר של שימושים, מוקדי עניין, תרבות, קהילה, ספורט, פנאי ומסחר.

 

מבט מכיוון בית העירייה ההיסטורי אל פינת ביאליק וצומת לבבי

 

האסטרטגיה העומדת בבסיס התכנון מתייחסת לקונטקסט העירוני הרחב של מרכז העיר רמת-גן. מתוך הראייה המערכתית הזו, משרטט הפרוייקט את ההתפתחות העתידית של כיכר רמב“ם כמרכזו של מארג אורבני המממש את ההבטחה הגלומה ביסודות תוכניתו ההיסטורית של קאופמן: מרכז אזרחי וקהילתי בלב עיר גנים. באופן זה, סדרת התערבויות אדריכליות ונופיות סביב כיכר רמב“ם באזור הקרוב לה והרחוק ממנה, נעשות על מנת לייצר מחוללים לעירוניות ולאינטנסיביות: מבנים חדשים לשימושים ציבוריים חוברים למבנים היסטוריים ואהובים אשר משיבים אותם לשימוש הקהילה(Reclaiming) , משתלבים בגנים חדשים ובשטחים מגוננים למנוחה ולשהייה. כל אלה, תוך כדי שמירה על האופי הייחודי והשכונתי של רמת-גן, קנה המידה האנושי והצביון הירוק.

 

מבט מאולם מועצת העיר, צופה אל גן העירייה החדש ומבנה העירייה ההיסטורי

כיכר רמב“ם עצמה מתוכננת על-בסיס עקרונות העירוניות הללו, ועל-כן הבינוי סביבה ותוספת השטחים הנם רכיבים במארג העירוני הגדול. תפקידם הוא הפעלת המרחב הציבורי שסביבם, וחיזוק הכיכר הקיימת כמוקד שהוא לב פועם המנקז ומשחרר את הסירקולציה העירונית. לצורך כך, הבינוי לכיוון כיכר רמב“ם יוצר דופן פעילה של מסחר, תרבות וחקלאות אורבנית, מגדיר את רחבת הכיכר ההיסטורית ומתקפל דרומה סביב גן הכנסת. התכנון כולל שימושים רבים לרווחת תושבי רמת-גן כגון קונסרבטוריון עירוני, מרכז קהילתי וספרייה, מבנה חדש לשנקר או לבית-צבי, מרכז שירות לתושב, בריכת שחייה, מרכז בריאות וכושר ועוד.
מתחם בית העירייה ההיסטורי יחודש לשימוש קהילתי במרכזו של גן ירוק, לצידו יוקם מבנה חדש לאקדמיה נוספת ולמשרדים, ואילו ליבת עיריית רמת-גן ואולם מועצת העיר יעברו למשכנם החדש בכיכר רמב“ם כחלק ממארג עירוב השימושים.

מתכננים: שטרסבורגר בן נעים

 

מבט מתוך בריכת השחייה והקשר אל גן הכנסת שמעליה

 

 

לכל הכתבות בקטגוריית אדריכלות
+כתבות מומלצות
בית פיקסל / אנדרמן אדריכלים
אדריכלות ישראלית
בית פיקסל / אנדרמן אדריכלים
  מיקום: תל אביב, ישראל שנת בניה: 2022 צילום: עמית גירון      
בית הקפה Uncloud Coffee / בתכנון Unknown Surface Studio
אדריכלות ישראלית
בית הקפה Uncloud Coffee / בתכנון Unknown Surface Studio
  צורת הבניין מהדהדת את האורות המהפנטים של הזוהר הצפוני, כאשר המבנה מתפתל בחן
מרחצאות בארוק ואדוות רוקוקו: בריכות ציבוריות בארמונות היסטוריים (AI)
אדריכלות ישראלית
מרחצאות בארוק ואדוות רוקוקו: בריכות ציבוריות בארמונות היסטוריים (AI)
                         

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*