מכיכר המחאות לכיכר הסובלנות: נבחר העיצוב החדש של כיכר ציון – כיכר פתוחה ומזמינה שמקדמת חיבורים סובלנות וכבוד הדדי

 

הדמיות: יגאל טרטקובסקי

הדמיות: יגאל טרטקובסקי

כיכר ציון ההיסטורית, הלב של מרכז העיר ירושלים, שמשכה אליה בעשרות השנים האחרונות מחאות, הפגנות ועימותים רבים, תזכה בקרוב לעיצוב חדש ופתוח המייצג סובלנות וחיבורים ברוחה של שירה בנקי ז”ל שנרצחה במצעד הגאווה.
וועדת השיפוט בחרה את ההצעה של האדריכלים הירושלמים מיה עתידיה, תמיר מנצור כרמל ומעין טוקי כרמל לעיצובה מחדש של כיכר ציון. ראש העיר ניר ברקת צירף את אמה של שירה בנקי לצוות השיפוט, כדי לכלול בעיצוב החדש ערכים של סובלנות.
ההצעה הזוכה “קרחת יער אורבנית”, מציעה להפוך את הכיכר למקום ישיבה נוח, נעים ומוצל. כיכר שניתן השתמש בה גם כמקום התכנסות, מקום לאירועים ומופעים, ומקום לפעילויות מיוחדות שמקדמות חיבורים. התכנון המוצע, פותח את קווי המבט מהרחובות הסמוכים, סוגר את הככר לתנועת הולכי רגל בלבד, משתמש בריצוף הקיים באיזור ומאפשר ישיבה נעימה ביחידים ובקבוצות תחת נוף ירוק של עצים מגוונים.
כיכר ציון מחברת שניים מרחובותיה הראשיים של ירושלים: רחוב יפו ורחוב בן-יהודה, ומשמשת כמרכז מסחר ובילוי מרכזי. שמה ניתן לה על שם “קולנוע ציון” שהחל לפעול בה עוד לפני הקמתה, ב-1912. בימי המנדט החליטו הבריטים להעביר אל האזור את מרכז העסקים של ירושלים, ותכננו את הקמת הכיכר. הכיכר הפכה לאבן שואבת לתושבי העיר וברבות השנים הייתה לבמה בה נערכו הופעות וחגיגות יום העצמאות הידועות, כמו גם אירועים משמעותיים בדרכה של המדינה. בין הידועים שבהם ניתן למנות את הפגנת הפנתרים השחורים, שמשכה אל הכיכר אלפים שקראו נגד הקיפוח העדתי, ואת הפגנת הימין נגד הסכם אוסלו ב-1995.
בשנים האחרונות מקדמת ‘עדן’ החברה לפיתוח מרכז ירושלים, את התכנית העירונית להתחדשות המרחב הציבורי, ובראשה עבודות הרכבת הקלה, שהגיעו לסיומן בשנת 2009, והפכו את רחוב יפו למדרחוב הארוך בארץ. סביב הכיכר החלו להתפתח תכניות שימור ובנייה של בתיי מלון בוטיקים, הוספת אזורי מסחר, ושדרוג ופיתוח רחובות, אך היא עצמה עדיין לא טופלה.
תחרות האדריכלים בוצעה בשיתוף “עמותת אדריכלים מאוחדים” והזוכים במקום הראשון יזכו לפרס בסך- 35,000 ₪. “אנחנו קבוצת אדריכלים שגרים בירושלים ומכירים את מרכז העיר ביום ובלילה, בחום, בקור ואפילו בשלג וזה החזון שלנו: הככר הופכת למקום שנעים להיות בו ביומיום ושאפשר לקיים בו כל כך הרבה אירועים שונים”, אומרים האדריכלים, כולם בוגרי הטכניון, בשנות ה-30 לחייהם – מיה עתידיה, תמיר מנצור כרמל,  מעין טוקי כרמל.

 

הדמייה: המתכננים

הדמייה: המתכננים

לכל הכתבות בקטגוריית חדשות
+כתבות מומלצות
באי הקטן הזה ביפן, אנשים חיים מעל 100. הנה איך.
חדשות
באי הקטן הזה ביפן, אנשים חיים מעל 100. הנה איך.
גבר אוקינאווי ממוצע חי 80 שנה ונשים 86 (זה בערך 6 שנים יותר מהממוצע
שלוש שותפות חדשות במשרד ישר אדריכלים
חדשות
שלוש שותפות חדשות במשרד ישר אדריכלים
  השותפות החדשות: רוני שימל, דנה לאונר, שירלי אדיב. העמיתות (אסוסייט): מיכל אורן, עדי
תלמידים יצרו הצללה סרוגה מרהיבה ובת קיימא, בספרד
חדשות
תלמידים יצרו הצללה סרוגה מרהיבה ובת קיימא, בספרד
ההצללה עשויה מבד ממוחזר והיא משתרעת על שטח של 500 מ”ר. הפרויקט נוצר לאחר שהמחלקה

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*