מאבק משפטי על סדרת דיוקנאות עצמיים (סלפי) שצילם קוף מוקוקו, העסיקה במשך שנים, שורה של עורכי דין חשובים מרחבי העולם ובתי משפט. יתכן שעתה הושגה סוף סוף פשרה, שמיישבת את זכויותיו של הקוף.

צלם הטבע הבריטי דייויד סלייטר ואנשי ארגון ההגנה על האתיקה של בעלי החיים (PETA), יישבו את המחלוקת המשפטית ארוכת השנים ביניהם, וסלייטר התחייב לתרום 25% מהכנסות מכל שימוש ומכירה של התמונות של הקוף, לטובת הגנה על בתי גידול של מוקוקואים מצויים באינדונזיה.
התמונות הוויראליות והבעייתיות מבחינה משפטית, צולמו ב -2008, כאשר סלייטר ביקר באינדונזיה כדי לצלם מוקוקוים מקומטים, וקופיף בן 6 בשם נארוטו, חטף את מצלמתו וצילם את עצמו בסלפי.
בשנת 2014, סלייטר תבע את ויקימדיה על כך שהאתר הציג את התמונות באינטרנט, בטענה שהן יצירה שלו מוגנת בזכויות יוצרים.
בשנת 2015, ארגון PETA תבע אותו, בטענה כי נארוטו, הקופיף, הוא בעצם זה שצריך להיות בעל זכויות היוצרים על הצילומים.
בתחילת שנת 2016, שופט פדרלי בסן פרנסיסקו, קבע כי נארוטו לא יכול להיות בעל זכויות יוצרים על התמונות, כי הוא לא בן אדם, החלטה שכמובן ארגון PETA ערער עליה.
בית המשפט התשיעי לערעורים, צידד בסלייטר, דחה את התביעה של הקופיף נארוטו, שהוגשה בשמו על-ידי PETA, וקבע כי “קוף – וכל בעלי החיים, אינם בני אדם – ולכן חסרים מעמד סטטוטורי על פי חוק זכויות היוצרים”.
“חוק זכויות היוצרים אינו מסמיך במפורש בעלי חיים להגיש תביעות על הפרת זכויות יוצרים לפי החוק”, כתב השופט קרלוס ט. ביאה בחוות דעת של שלושה שופטים. “לכן […] נארוטו חסר מעמד סטטוטורי לתבוע תחת חוק זכויות יוצרים.”
חבר אחר של הפאנל, השופט נ ‘רנדי סמית, הוסיף:
“ארגונים או מסודות אינם יכולים לטעון לצורה כלשהי של יחסים עם בעל החיים או אובייקט, כדי להשתמש בו כדי לקדם את מטרותיהם המוסדיים. אין לנו מושג אם בעלי חיים או חפצים רוצים לרכוש זכויות יוצרים או לפתוח חשבונות בנק כדי להחזיק את התמלוגים שלהם ממכירת תמונות”.
היועץ המשפטי של PETA ג’ף קר יצא בהצהרה, “בית המשפט החמיץ את הנקודה, זה היה נארוטו המוקוקו שללא ספק צילם את התמונות ומניעת הזכות לתבוע לפי חוק זכויות היוצרים האמריקאי, מדגיש את מה שארגון PETA טען כל הזמן – כי הוא מופלה פשוט כי הוא בעל חיים ולא אדם”.
הפשרה שהושגה היום, מבטיחה את זכויותיהם של הקופים, אשר יהיו זכאים לתמורה עבור צילומים שיעשו.
.
בתמונה: הסלפי של נורוטו הקופיף
https://commons.wikimedia.org/…/File:Macaca_nigra_self-port…

לכל הכתבות בקטגוריית חדשות
+כתבות מומלצות
באי הקטן הזה ביפן, אנשים חיים מעל 100. הנה איך.
חדשות
באי הקטן הזה ביפן, אנשים חיים מעל 100. הנה איך.
גבר אוקינאווי ממוצע חי 80 שנה ונשים 86 (זה בערך 6 שנים יותר מהממוצע
שלוש שותפות חדשות במשרד ישר אדריכלים
חדשות
שלוש שותפות חדשות במשרד ישר אדריכלים
  השותפות החדשות: רוני שימל, דנה לאונר, שירלי אדיב. העמיתות (אסוסייט): מיכל אורן, עדי
תלמידים יצרו הצללה סרוגה מרהיבה ובת קיימא, בספרד
חדשות
תלמידים יצרו הצללה סרוגה מרהיבה ובת קיימא, בספרד
ההצללה עשויה מבד ממוחזר והיא משתרעת על שטח של 500 מ”ר. הפרויקט נוצר לאחר שהמחלקה

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*