האדריכל זוכה פרס פריצקר שיגרו באן (Shigeru Ban) עיצב שירותים ציבוריים ביפן, העשויים מבאמצעות "זכוכית חכמה" צבעונית שהופכת לאטומה בזמן שנועלים את הדלת וכך גם אפשר לדעת אם התא תפוס ולאתר תאים פנויים.

 

לשירותים ציבוריים ברחבי העולם יש מוניטין המסתכם בחשוך, מלוכלך ומסוכן. טוקיו חשפה לאחרונה חדרי שירותים חדשים בשני גנים ציבוריים שמטרתם לפתור את הדאגות הללו.
תאי השירותים נפתחו החודש בחמישה מקומות ברובע מרכז העיר שיבויה בטוקיו. בכל מתקן שלושה תאים צמודים – לגברים, לנשים ולבעלי מוגבלויות. “יש שני דברים שאנחנו מודאגים מהם כשנכנסים לשירותים ציבוריים, במיוחד אלה הממוקמים בפארק”, הסביר באן באתר הפרויקט “הראשון הוא ניקיון והשני הוא אם מישהו בפנים”.

 

השירותים הותקנו בבירת יפן החודש, במקביל לפרויקט בפריסה ארצית להחלפת השירותים הציבוריים המיושנים של העיר לקראת אולימפיאדת הקיץ המתעכבת כעת בגלל הנגיף. בפרויקט משתתפים עוד 16 יוצרים מרחבי העולם, ביניהם קנגו קומה, מארק ניוסון וסו פוג’ימוטו, כמו גם עמיתי פרס פריצקר טויו איטו, טאדאו אנדו ופומיחיקו מאקי.
השירותים הוצגו כדוגמה עתידנית ואסתטית נוספת להתקדמות הטכנולוגית במדינה. יפן ידועה בשירותים המתוחכמים שלה, שמרתקים את התיירים, אותם מובילה היצרנית טוטו.
מסתבר שלא כולם העריכו את הטכנולוגיה המתקדמת של השירותים החדשים, חלק מתושבי טוקיו אמרו כי הם לא מתאימים להיות מוצבים במקומות ציבוריים חשופים ואולי הם מתאימים יותר למקומות אחרים. “אני לא מוכן לסכן את פרטיותי מכיוון שמישהו רוצה להכין שירותים מפוארים”, אמר סאצ’יקו אישיקאווה, סופר ומתרגם ידוע בן 32. הגב ‘איצ’יקווה אמרה שהיא חוששת כי טעות אנוש תגרום למשתמשי השירותים לחשוף את עצמם שלא במתכוון. המבנה השקוף יכול גם להפוך אותם לפגיעים יותר לתוקפים, אמרה “הם יכולים לחכות לך כשתצאי מהשירותים,” אמרה.

קראו עוד:

נפתח המוזיאון לאסלת השרותים

השרותים הציבוריים היפים ביותר

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

לכל הכתבות בקטגוריית אדריכלות
+כתבות מומלצות
חזית קרועה, בבניין יוקרה בדנבר
אדריכלות
חזית קרועה, בבניין יוקרה בדנבר
המאפיין הבולט ביותר של הבניין, הוא הלב בן ארבע הקומות שלו, מפוסל כדי להדהד
בית הספר הקדם-יסודי KLE Sanskruti, Nipani / Shreyas Patil Architects
אדריכלות
בית הספר הקדם-יסודי KLE Sanskruti, Nipani / Shreyas Patil Architects
הכיתות מוארות באור השמש החולף, מטיל צללים למרחבי הלמידה. כל קומה מארחת שלוש כיתות,
בית המגורים האייקוני Mulder House, בלימה, פרו
אדריכלות
בית המגורים האייקוני Mulder House, בלימה, פרו
                   

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*