השילוב בין אופנה וטכנולוגיה מניב בגדים ממוחשבים, חליפות האוגרות מידע, שבבים בגוף המאחסנים את כל ההיסטוריה הרפואית שלנו, צמידים חכמים שמאפשרים מעקב אחרי השינה והקלוריות ששרפנו, משקפיים שמתרגמים לשפות זרות ונעלי ריצה מוסיקליות. אפשר כבר לדמיין תרחיש שבו מפרסמים משלמים לך עבור פרסומות שעוברות לאורך גב המקטורן שלך.

בסדרת הטלוויזיה “מראה שחורה” ובסדרת היוטיוב “H פלוס”, הפכו טכנולוגיות לבישות למציאות עתידנית, אבל מוצרי המחשוב הלביש הראשונים כבר מהווים חלק ממציאות חיינו ובהם משקפי הגלאס של גוגל והשעונים החכמים. “מחשוב לביש” הוא אחד התחומים החמים והבולטים ביותר היום בעולם העיצוב, מהנושאים המסעירים ביותר בעולם הטכנולוגיה והכוונה לכל שילוב אפשרי בין אופנה לטכנולוגיה. מעניין לגלות עד כמה שני התחומים שנראים זרים כל כך, מתחברים באופנים חדשים וכה מפתיעים. טכנולוגיה לבישה היא כל פריט שאנו לובשים או עונדים על גופינו ואשר מכיל טכנולוגיה כלשהי. שעון הכיס הישן נחשב לפריט הראשון בהיסטוריה שעונה על הגדרה זו, אבל הוא עדיין מתפקד כגאדג’ט עצמאי. לעומת זאת, טכנולוגיה לבישה כיום, מוטמעת בבגדים, תכשיטים ותיקים והאינטראקציה שלנו איתה לא בהכרח מבוססת על מסך, מקלדת ועכבר אלא על חיישנים ומחוות גוף.
יכולות המזעור שהתפתחו כל כך בשנים האחרונות, מאפשרות לשלב שבבים ומעגלים שונים בכל בגד או אביזר שלובשים על הגוף, וזאת מבלי להיות כוכב בסרט מדע בדיוני. בתעשיית הטקסטיל המתקדמת, שמים כיום דגש על ייצור בדים בהם הסיבים עצמם יודעים לבצע פעולות מכוונות, כמו למשל שינויי טמפרטורה, הולכת חשמל או מידע ועוד.

 

נעליים מנגנות

 

בתצוגת אופנה בלונדון

נעליים הקוראות את מזג האאויר ומתאימות עצמן לטמפרטוקה המבוקשת של בעליהן

 

קיימות כיום חברות רבות המפתחות ומייצרות מוצרי טכנולוגיה לבישה, בתחומים כמו צבא, שרותי חירום והצלה, רפואה וספורט. בתחומים כאלה מושם דגש באופן טבעי על פונקציונאליות ולעיתים גם על נוחות המשתמש ומושקעים בהם סכומי כסף גבוהים במחקר ופיתוח, ולכן ניתן למצוא שם חברות מסחריות רבות שמייצרות מחשוב לביש מתקדם ויעיל. קיימות בשוק חברות המייצרות מוצרים המשלבים אופנה וטכנולוגיה לצרכי הנאה וריגוש, אך הן מעטות ורוב מוצריהן הם בשלב התכנון בלבד. אחד המוצרים הבולטים בתחום מתפתח זה, נולד משיתוף פעולה פורה בין הענקיות Nike למוצרי ספורט וחברת המחשבים Apple, ואשר הניב קונספט חדשני של נעלי ריצה המשלבות בתוכן מכשיר iPod. מכשיר זה מאפשר לספורטאי לא רק ליהנות ממוזיקה במהלך הריצה, אלא גם לקבל דווח קולי של נתונים לגבי קצב ההתקדמות של האימון, הדופק שלו ומידת שריפת הקלוריות.
ההתפתחות המטאורית של מכשיר ה- iPod, השפיעה על יצירת מגוון לא קטן של פריטי לבוש ייעודיים, שנועדו לשאת את המכשיר האופנתי בכל העת, כאשר בבגד עצמו משולב לוח מקשים קטן לפיקוד על המכשיר. שיכלול כזה קיים גם בלבוש ספורטיבי כמו במעילי הגלישה של O’Neill וגם בחליפות הגברים הקלאסיות המיוצרות על ידי בגיר ונמכרות בכל העולם.
שימושים לא פחות מסחריים אך יותר עדינים של מחשוב לביש, ניתן למצוא באופן אולי קצת מפתיע בעולם התכשיטים. חברת הקריסטלים Swarovski, המשווקת גם קריסטלים לשיבוץ, הוציאה קו של תכשיטים המשלבים זיכרון נייד למחשב ומשובצים באבני קריסטל: השילוב האולטימטיבי בין מחשוב ואופנה.

 

clickSneaks02

נורת לד המשלובת בתיק לנשים והמתריעה על הודעות מהאייפון

נורת לד המשלובת בתיק לנשים והמתריעה על הודעות מהאייפון

 

דו שיח בין שתי חצאיות
מיכל בריל היא מעצבת אינטראקטיבית ישראלית צעירה שהתמחתה במחשוב לביש, בתכנית לתקשורת אינטראקטיבית באוניברסיטת NYU בניו-יורק. תכנית שביקשה לקבץ מרחבי העולם אנשים ממגוון תחומים ותרבויות ולאפשר להם ליצור, לחקור ולהמציא שימושים חדשים ושונים של טכנולוגיה בתחומי העיצוב והאמנות. אחד מתחומי המחקר בתכנית הוא המחשוב הלביש. צעירה אחרת, דספינה פופדופולוס מיוון, אף היא בוגרת של התכנית וכיום בעלת Studio 5050, אחת החברות הידועות בתחום, אשר עוסקת אך ורק במחשוב לביש. בריל מתמקדת בשילוב של טכנולוגיה לבישה בחיי היומיום, תוך דגש על עיצוב והטמעה. היא מאמינה כי בעתיד נראה דגש על שימוש אחראי בטכנולוגיה ומחשבה עמוקה יותר על הקונספט – לא עוד שימוש בטכנולוגיה לשם הטכנולוגיה, אלא ככלי חם ומזמין, כזה שנועד להקל ולשפר את חיינו ולא פחות חשוב – לעשות זאת באופן שמשתלב בעולם שלנו כפי שאנו מכירים אותו, ולא מנסה להרגיל אותנו למציאות חדשה. אחד התחומים שלדעתה יושפעו רבות מכך הוא התחום החברתי. הנחת היסוד כי האדם הוא יצור חברתי לא השתנתה, אך לעומת זאת הקודים על פיהם מתנהלת החברה השתנו מאד. ערים גדולות הופכות יותר ויותר מנוכרות, ולעומתן הרשתות החברתיות פורחות. פרויקטים רבים של מחשוב לביש כבר מנסים להשתמש בטכנולוגיה ככלי חם ומזמין הבא לתת מענה לצורך שלנו בחום ובקשר אנושי.
ערים גדולות הופכות יותר ויותר מנוכרות, ולעומתן הרשתות החברתיות פורחות. פרויקטים רבים של מחשוב לביש כבר מנסים להשתמש בטכנולוגיה ככלי חם ומזמין הבא לתת מענה לצורך שלנו בחום ובקשר אנושי
שני קונספטים שפותחו על ידי מיכל בריל ועונים על אותה השקפה הם flirtSkirt – שתי חצאיות המתקשרות אלחוטית זו עם זו: כל חצאית נדלקת בצבע מסוים וברגע שהיא מזהה את החצאית השנייה בקרבה פיזית, החצאיות מחליפות ביניהן צבעים. הקונספט השני הוא MyBags, תיקים עם כניסה לחיבור USB המאפשרת לחברו למחשב ולהחליף באמצעותו את צבע התיק או הדוגמא המופיעה על גבו.

 

HEATTECH

מעיל המתאים עצמו לטמפרטורה שמבקש הלובש

 

home2-HEATTECH

 

תכשיטים עם מעגלים אלקטרוניים
במחלקה לעיצוב תכשיטים בבית-הספר שנקר, מלמדים את נושא המחשוב הלביש. הסטודנטים יוצרים פריטי לבוש, אביזרים ותכשיטים המכילים מעגלים חשמליים ונשחפים גם לתחום האלקטרוניקה על כל מעלותיו ואילוציו. בנוסף לדרישות העיצוביות ה”רגילות” הם נדרשים להטמעת רכיבי האלקטרוניקה בפריטים ולהתמודדות עם המגבלות והאתגרים הנגזרים מכך. אקדמיות שונות לעיצוב מציעות קורסים דומים. אין ספק שכל זה יוביל ליצירת מגוון רב של מוצרים בתחום ושיפור הדיאלוג בין המעצבים למהנדסים. “אני בטוחה שבעתיד נראה יותר ויותר פריטי לבוש ואביזרים המשלבים אלקטרוניקה, והשילוב ילך וייעשה נעים וטבעי יותר”, מנבאת בריל.

 

Intro_img_credit (1)

אקסזוריס אינטראקטיביים באופנה

הצמיד האינטראקטיבי של נייק

הצמיד האינטראקטיבי של נייק

jawbone-up-4
במיקרוסופט משקיעים במו”פ לפיתוח המחשוב הלביש
ד”ר ג’ינט ווינג, משמשת כסגנית נשיא של התאגידבמיקרוסופט מחקר ופיתוח ונחשבת כאשה החזקה בחברה – תרתי משמע: ווינג, ממוצא סיני, גדלה בניו יורק ויש לה חגורה שחורה דן 4 באמנות הלחימה טאנג סו דו, בעטייה חבריה מכנים אותה “גברת הדרקון”. היא מתמקדת בפיתוח הנושא ומאמינה שאין שום מחסום טכנולוגי שימנע מאיתנו לשתול בגוף מחשב. “ההתקדמות הטכנולוגית מהירה וזו רק שאלה של זמן עד שיפתחו מוצרים שיהיו מספיק נוחים ללבישה על הגוף”, היא אומרת “אנשים יושבים בארוחת ערב עם הסמארטפון שלהם, במקום לדבר אחד עם השני. השימוש במוצרי מחשוב לביש יהיה שכיח ונפוץ יותר כאשר חלקם ישמשו למידע כללי, וחלקם לניטור נתונים על המשתמש”.
בעזרת צמיד אופנתי שעונדים על היד, מוצרים כמו UP של Jawbone מאפשרים מעקב אחר איכות השינה והקלוריות שנשרפות כל יום. “הניחוש שלי הוא שמוצרים מהסוג הזה יצליחו קודם כל בתחום הבריאות. ספורטאים, למשל, ילבשו בגד שבודק את כל הנתונים הפיזיולוגיים. אחר כך זה יהפוך לדבר שמשתמשים בו בשגרה. תחום אחר שבו מחשבים לבישים יכולים להצליח הוא שיפור החיים של מבוגרים ושל חולים כרוניים. ישתילו להם מיני-מחשב בתוך הגוף, וההיסטוריה הרפואית תלך איתם לכל מקום”.
מיקרוסופט השקיעה 9 מיליארד דולר בשנה למחקר ופיתוח ודורגה במקום החמישי מבין כל החברות בעולם שמשקיעות במו”פ. היא נוהגת להעלות תדירות לרשת סרטונים הממחישים את החזון שלה לעתיד הטכנולוגי, בין אם מדובר במשקפי ראייה המתרגמים שפות שונות תוך כדי שיחה, או מסכים גמישים הנמצאים בכל מקום, על חלון המכונית או על המקרר. מיקרוסופט הציגה בהם גם נייר עדין וגמיש כמו עיתון, המציג טקסט, סרטונים ותמונות, כאשר אפשר לקפל אותו ולקבל עדכונים על חדשות בזמן אמת. המסך העתידי של מיקרוסופט יופיע גם על כוס הקפה, ויציג לא רק את הטמפרטורה של השתייה החמה, אלא גם כמה קפאין אדם צריך לשתות בשביל להיות מספיק ערני. החברה גם מפתחת מסכי וידיאו גדולים שיותקנו בכיתות בתי ספר, ויאפשרו לתלמידים לראות ילדים מבתי ספר אחרים בעולם, שאיתם יוכלו לדבר ולקבל תרגום בזמן אמת של השפה. פיתוח עתידי אחר הוא כרטיס טיסה אלקטרוני שלא רק יציג את מספר המושב ושער הטיסה, אלא גם יראה בזמן אמת את שעת הנחיתה המדויקת, כמה זמן המתנה יש בביקורת הגבולות ומה מיקום חניית המטוס בשדה.
“אנחנו לא יודעים איך המוצרים האלו ייראו בתוצר הסופי שלהם, הטכנולוגיה יכולה להיות בתוך הבגד או על האוזן, אבל בלתי נמנע שהם יהפכו למציאות”, אומרת ווינג.

 

suit for mecedes

בגדי הנהג מחוברים לרכב שלו, פיתוח של חברת מרצדס

 

ההצלחה של הטכנולוגיה תלויה במעצבי האופנה
בעתיד, הבגדים שלנו יחליפו את המכשירים שלנו. הם יציגו תצוגה מוארת של התראות מדיה חברתיות, יפיקו הולוגרמות שיעדכנו אותנו בכל מה שנרצה, היכן שנחפוץ. חיישנים יקראו את רמות הלחות באוויר וסיבים יעבירו הוראות לבגדים המודפסים ב- 3D לשחרר כימיקלים עמידים למים, חיישנים ישלחו נתונים ביומטריים שלנו לרופאים, ואילו הבדים אנטי בקטריאליים יגנו עלינו מפני וירוסים.
אלה הם בהחלט תכנונים עתידניים, אלא שהעתיד שאינו רחוק כל כך: כל הטכנולוגיות הללו קיימות כבר בצורה כלשהי היום. מוצרים כמו iWatch , Google Glass ו- Apple מייצגים את תחילתו של שוק הטכנולוגיה הלביש, שחוזים שתהיה לו השפעה משמעותית ונרחבת על הכלכלה העולמית. זהו שוק שיגלגל כ- 50 מליארד דולרים על פני שלושה עד חמש השנים הבאות, המונע על ידי סקטור הבריאות והשוק הטכנולוגי. אחת המשימות החשובות שלו כיום, היא להיות גם עדכני ונחשק בעולם האופנה, תנאי קריטי להצלחתו להשתלב בחיינו.
מעבדת הטקסטיל של אוניברסיטת קורנל בארה”ב, היא חממה מוכרת לפיתוח טכנולוגיות אלה; בין הכימאים, הביולוגים, המהנדסים, המדענים ופיזיקאים של סיבים – יושבים גם מעצבים. “יש להם דרך חשיבה שונה לגמרי משל מדענים,” אומר מנהל צוות המחקר, “אינטראקציה זו פורה מאוד, עם תוצאות מדהימות שאינן אפשריות בלי התמהיל הזה”. פירות התמהיל הזה מעידות על עצמם: שמלה הנטענת באנרגית השמש, שבבד הכותנה שלה מוליך המחובר לטלפונים חכמים, או ביגוד מצופה חלקיקים המשנים את צבעם באור. הצוות משתמש בננו-חלקיקים להנדס בדים טבעיים להיות מוליכים, עמידים בפני חיידקים ולסנן גזים רעילים. “בחרנו בכותנה כי היא זמינה. הרעיון הוא שטכנולוגיות אלו מוטבעות לתוך חומר קיים, ולכן אנחנו לא צריכים לבנות מפעלים במיליוני דולרים בכדי לייצר את החידושים שלנו”, הוא מסביר “בנוסף, אנחנו מפתחים טרנזיסטורים העשויים מכותנה ולכן האלקטרוניקה לא תצורף לטקסטיל – הטקסטיל יהיה המכשיר האלקטרוני”.
לטכנולוגיות אלה לא יהיה עתיד אם הן לא יצליחו להיות מיושמים על-ידי צרכני האופנה. אימוץ של טכנולוגיות כאלה ראינו השנה על ידי תעשיית האופנה, אצל המעצב פרנצ’סקה רוזלה והאמן ריאן GENZ, בשמלה בהתאמה אישית לקייטי פרי שמהבהבת לפי קצב המוזיקה, או שמלת הטוויטר של  ניקול שרזינגר, ששלחו ציוצים מוארים סביב גופה בבזמן אמת: שמלת טוויטר דיגיטלית שנבנתה משמונה מטרים של משי ושיפון צרפתי, מקושטת עם 500 קריסטלים של סברובסקי ומעל 2,000 נורות LED שנדלקו לפי ציוצים שנשלחו על ידי אוהדים בזמן אמת בכל רחבי העולם. המשימות של הטכנולוגיה הזו נוגעות כעת לנוחות שימוש וסגנון, לוודא למשל שהם לא ישברו ויתקלקלו במכונת כביסה ולהתגבר על התנגדויות יצרני האופנה. למתכננים הראשונים של הטכנולוגיה הלבישה, לא היה חשוב לגרום לזה להיראות ולהרגיש טוב, אלא רק לעבוד מבחינה טכנית. אבל טכנולוגיה לבד לא יכולה לשכנע אותנו לקשור מחשב לפרצוף שלנו. אופנה היא גורם קריטי להצליח לשכנע אותנו לאמץ את החידוש הזה.
שמירה על הפרטיות, מהווה אילוץ נוסף שהתעשייה הזו עומדת בפני יצרני האופנה הדיגיטלית. יש מגמה של צרכנים המעדיפים תחכום וסודיות על פני החצנה. אנחנו הרי כבר מתוכנתים לתת כל כך הרבה נתונים עלינו ועל אורחות חיינו – בכל פעם שאנחנו נרשמים לאפליקציה חדשה או בפרטי המדיה החברתית שלנו – ולמרות שזה יכול להיות לטובתנו לפעמים, הרי פיסות המידע האלה עלינו נסחרות בשוק הוירטואלי ומנוצלות על ידי גורמים מסחריים. אנשים נסוגים כעת מהמרחב הוירטואלי הנגיש לכל, והופכים את הנוכחות שלהם בה לקשה יותר לגישה. אנשים משיקים אתרים סגורים בהם אתה צריך להצטייד בסיסמאות כדי לראות מה הם עושים. אפשרויות להגדיר את הרשת החברתית שלך, סגורה לכמה ופתוחה לכמה לפי בחירתך. זה חוזר למקורות של הפייסבוק, כאשר רק אלה עם כתובות אימייל של אוניברסיטה יכלו להצטרף, זה היה בלעדי, ולכן הרגיש מרגש ומיוחד באופן טבעי, וזה מה שסייע לפייסבוק לפרוץ בסערה.
אם האפליקציות יצרו מהפכה בחיינו, ההשפעות שלהן עליהם תחוורנה יחסית למהפכה שתעשה בהם האופנה הלבישה.

 

b
big_technosensual_philips_bubelle_dress

bono- jackets for U2′s Worldwide 360º tour.

בונו, סולן להקת הרוק U2, עם המדים האלקטרוניים של הלהקה

 

woven-fashion-technology-sweatshirt-1

סריגים טכנולוגיים באפודות וסוודרים, המווסתים את הטמפרטורה ומייצרים אימג’ים קישוטיים

לכל הכתבות בקטגוריית השראה
+כתבות מומלצות
האישה המצוירת ביותר בעולם
השראה
האישה המצוירת ביותר בעולם
  סולידור הייתה לסבית גלויה ולא פחדה לשיר בשנסונים שלה על מה שהיא מרגישה.
האשה בבוגאטי הירוקה, שהפכה לסמל של האר-דקו
השראה
האשה בבוגאטי הירוקה, שהפכה לסמל של האר-דקו
  אחד מסמלי האר-דקו המכוננים, הוא הדיוקן העצמי של Tamara de Lempicka, לבושה בירוק
האיקיאגי: איך למצוא מטרה שתגרום לנו לקום בשמחה בבוקר
השראה
האיקיאגי: איך למצוא מטרה שתגרום לנו לקום בשמחה בבוקר
  ליפנים יש מילה המגדירה את התפיסה הזו: איקיגאי ikigai (ee-key-guy), שמתורגמת ל”סיבה להוויה

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*