מרכזי קניות ותעשיית הקמעונאות המסורתית, מתמודדים עם מציאות חדשה, לאור התפתחות המסחר המקוון ושינוי התנהגות הצרכנים. קניונים מובילים ברחבי העולם, משדרגים את המודלים העסקיים שלהם באמצעות סוגים שונים של חידושים. שטחים זמינים בקניון הופכים לפעילויות מגוונות הכוללות פעילויות חברתיות, פעילויות המיועדות לילדים ואפילו פונקציות קהילתיות.

 

140625090643-abandoned-mall-1024x576

 

במאמר שפורסם בחודש שעבר בדיילי צ’יינה, מציין ניל וואנג, נשיא אזור סין של שוק מחקר סוכנות Frost & Sullivan, שקניונים צריכים להפעיל יותר פונקציות של שרות לאזרח, כגון מרכז לרישום נישואין, שירות טעינה למטרו, חדרי אירועים לקשישים, מרכזי ייעוץ פסיכולוגי ועוד: “על הקניונים לנצל ביעילות את הזמן של הצרכנים, ולמקסם את היתרונות הכלכליים והחברתיים שלהם”. וונג קאר וו, המנהל הכללי של קניון צפון אמריקה קפיטלאנד אסיה, הוסיף כי “הצגת שטחי שיתוף לעבודה בקניונים עוזרת להם להיות פתוחים וגמישים יותר, כך שיתאימו יותר לצורכי הדור החדש של הצרכנים”.

 

GalleriaOne

 

במאמר שפורסם בניו יורק טיימס, דווח כי קניונים רבים ברחבי ארה”ב נפגעו בשנים האחרונות, עקב שינויים דמוגרפיים ותחרות מצד חברות מסחר מקוון, חנויות מוזלות וקניונים חדשים יותר, המציעים מגוון רחב יותר של שירותים. חברת דירוג האשראי מורנינגסטאר כינתה את השינויים בתעשייה “שינויים טקטוניים” והזהירה כי צפויות בעיות פיננסיות נוספות במגזר הקניונים. מאות חנויות שאכלסו קניונים במשך עשורים צפויות להיסגר בשנה הקרובה. לפי הלמ”ס האמריקאית, רשתות הכל-בו ספגו מאז 2001 ירידה של 25% במכירות. התרבות האמריקאית אמנם היא תרבות צריכה, אך לקניון הולכים עתה כבילוי, לא רק כי צריך לקנות משהו.

 

095-936x548

 

gopro_05-856x548

 

עדויות לשינוי המתרחש הן מצד הרגלי הצרכן והן מצד בעלי המסחר ניתן לראות גם בישראל. החנויות מתרוקנות מקונים לטובת המסחר האלקטרוני, מה שבא לידי ביטוי בעיקר בפרויקטי מסחר הנחשבים יוקרתיים ואשר לא הותאמו להרגלי הצרכנות של הקונה הממוצע. מרכזי קניות כמו ארנה (שממילא שפע בבעיות נוספות רבות), TLV שרונה וכד’ לא הצליחו להתרומם ולמשוך קונים וכך חנויות רבות אצלם לא עמדו במחירי השכירות הגבוהים ונאלצו לסגור את החנויות. הצעד הבא הוא התאמת מרכז הקניות לצרכים האמתיים של המבקרים ולהרגלי הצריכה הנוכחיים שלהם, מעבר לחנויות המשמשות למטרת קניות בלבד. בסין למשל, מספר גדול של קניונים בבייג’ינג, כגון סולאנה, ג’וי סיטי צ’אויאנג וקבוצת בייג’ין Hualian, הרחיבו את מרכזי הקניות בשירותים הקשורים לבילוי עם ילדים, על מנת להגביר את זרימת הלקוחות ואת הצמיחה במכירות.

 

aug-30-2006-wellington-fl-usa-many-parents-with-young-children-out-DP53H9

 

d0dfca6c89d26d6e6e57b93417298190

 

ec375782-8a76-11e6-a6f6-e5455f2d211d-780x545

 

family rock climbing

 

דוגמא ליישום אסטרטגיה של התמקדות במשפחות, תוך ניסיון להבטיח ביקורים חוזרים של הלקוחות ושהות ארוכה יותר בקניון, ניתן למצוא למשל באושירה סנטר בכפ”ס – מרכז המושתת יותר על בילוי ולא רק על קניות. גם אם לחלק מהצרכנים הקונספט של “בילוי ולא רק קניות” נראה תמוה, בסופו של דבר תמיד יש קניות אקראיות בזמן שהילדים משחקים בג’ימבורי ולהורים אין מה לעשות.

 

RCI_GR-CentrumWow1-017F

 

בעתיד הלא רחוק מרכזי קניות יהפכו בעיקר למרכזי בילוי עם קניות אקראיות. אנשים לא ילכו לקניון בכדי לקנות אלא בכדי לספק צורך חברתי. ממש כמו שאנשים לא יושבים בבית קפה בשביל הקפה, את זה יש להם בבית, אלא הם יושבים עם חברים לבילוי חברתי בעיקר.
כיום, יותר מתמיד, הקניון אינו רק מקום המרכז מוצרים תחת קורת גג אחת, בעידן האינטרנט ותרבות הצריכה המקוונת הגוברת מדי יום כבר אין בכך כמעט צורך – הקניון מהווה יותר מקום לצורך חברתי, העברת זמן, בילוי חוויתי ופחות לצרכי מסחר. בעוד לא הרבה שנים, כאשר מרבית החנויות יעברו לפעול באינטרנט, הקניונים ישנו את המודל העסקי שלהם ולא יתבססו יותר על שכירות של חנויות בלבד, אלא יבנו חוט שדרה כלכלי שונה התואם ציפיות של הקהל שבא לקניונים.

 

randall park mall

עדיין מוקדם להספיד לגמרי את הקניונים. בדומה לעיתונות המודפסת, שלמרות שמיהרו להספידה אל מול אתרי החדשות, היא  עדיין ממלאת תפקיד חשוב בחיינו, כך החנויות לא ייעלמו לגמרי מחיינו. הקניונים יישרדו, אבל כדי לעשות זאת נכון וגם להרוויח – על כל הגורמים להיערך לכך נכון – יזמים, בעלי עסקים וצרכנים.

 

גיורא אוריין הוא יזם נדל”ן, המתמחה במרכזים מסחריים ומתחמי עיצוב.

לכל הכתבות בקטגוריית מהעולם
+כתבות מומלצות
האיקיאגי: איך למצוא מטרה שתגרום לנו לקום בשמחה בבוקר
תרבות
האיקיאגי: איך למצוא מטרה שתגרום לנו לקום בשמחה בבוקר
  ליפנים יש מילה המגדירה את התפיסה הזו: איקיגאי ikigai (ee-key-guy), שמתורגמת ל”סיבה להוויה
למה אנחנו מוקסמים מקטסטרופות?
תרבות
למה אנחנו מוקסמים מקטסטרופות?
  ברגע שפורצת מלחמה, אי שם בעולם, נניח באוקראינה, המלחמה יוצרת אצלנו ציפייה שיהיה
ב”יום שני הרטוב” בפולין, הבנים מרטיבים את הבנות והן נוקמות למחרת
תרבות
ב”יום שני הרטוב” בפולין, הבנים מרטיבים את הבנות והן נוקמות למחרת
בכפרים בפולין, היו גוררים את הנערות ומשליכים אותן לנהר, אך הן יכלו “לפדות” עצמן,

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*