סנדלי בירקנשטוק הגרמניים אכן אופנתיים ופופולאריים למדי, אבל האם הם אלה יכולים להיחשב כיצירת אמנות? זו השאלה איתה נאבק בית המשפט הפדרלי של גרמניה השבוע והוא קבע שהם רק נעליים נוחות.

 

בירקנשטוק, שמרכזה ב-Linz am Rhein, גרמניה, מתפארת במסורת של ייצור נעליים עוד מאז שנת 1774. לאחרונה היא הגישה תביעה נגד שלושה מתחרים שמכרו סנדלים שהיו מאוד דומים לשלה.
יצרנית הנעליים טענה שהסנדלים שלה “הם יצירות אמנות שימושיות המוגנות בזכויות יוצרים” ולכן אסור לחקות אותן. על פי החוק הגרמני, יצירות אמנות נהנות מהגנת קניין רוחני בלתי מתפשרת ומתמשכת, יותר מאשר מוצרי צריכה. החברה ביקשה צו מניעה שימנע ממתחרותיה מלייצר סנדלים דומים לשלה ולהורות להם להחזיר ולהשמיד את אלו שכבר קיימים בשוק.
בית משפט אזורי בקלן, הכיר בתחילה בנעליים כיצירות אמנות שימושית ונתן את הצווים המבוקשים, אך בית המשפט האזורי הגבוה בקלן, ביטל את הצווים לאחר שהוגש ערעור והודיע, כי אין ביכולתו לבסס הישג אמנותי כלשהו בסנדלים רחבי הרצועה והאבזמים הגדולים.
בית המשפט הפדרלי לצדק, צידד בבית המשפט לערעורים ודחה אף הוא את התיק. בפסיקתו, כתב כי לא ניתן להגן על מוצר אם “דרישות טכניות, כללים או אילוצים אחרים הם אלה הקובעים את העיצוב. למען הגנת זכויות היוצרים של יצירת אמנות שימושית – כמו לכל שאר סוגי העבודות – אסור שרמת העיצוב תהיה נמוכה מדי”, כתב בית המשפט “כדי להגן על זכויות יוצרים, יש להגיע לרמת עיצוב שחושפת אינדיבידואליות.”

 

לכל הכתבות בקטגוריית חדשות
+כתבות מומלצות
ישראל משתתפת בפסטיבל האדריכלות הבינלאומי המשפיע BIG SEE
עיצוב, אופנה ומיתוג
ישראל משתתפת בפסטיבל האדריכלות הבינלאומי המשפיע BIG SEE
  הפסטיבל מתקיים בתאריכים 22-23 במאי, בסלובניה והוא משמש פלטפורמה בינלאומית ליצירת דיאלוג על
פסטיבל האדריכלות המשפיע BIG 2025, יתקיים במאי בסלובניה
עיצוב, אופנה ומיתוג
פסטיבל האדריכלות המשפיע BIG 2025, יתקיים במאי בסלובניה
  כנס בינלאומי: Common Sense in Architecture בלב הפסטיבל עומדת הוועידה הבינלאומית, שתחקור את
זאהא חדיד חושפים את תוכנית האב לשינוי אזור התעשייה של נאפולי
עיצוב, אופנה ומיתוג
זאהא חדיד חושפים את תוכנית האב לשינוי אזור התעשייה של נאפולי
  הקצה המזרחי של נאפולי סבל זמן רב מהזנחה, בדמות החצרות הנטושים של תחנת

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*