האדריכלית הצעירה מעין ציוני, מבקשת להביא חום ביתי למודרניזם שרווח בבתי המגורים אצלנו: "אני רוצה לתכנן לאנשים בית המעניק תחושה מזמינה ועוטפת - Home, ולא House".

אדריכלית מעין ציוני. צלם: עידן סעידי

 

רקע ומסע מקצועי

ציוני נשואה לאורי ואמא לגוני ואילן, תאומים בני שנה וחצי והם מתגוררים בתל אביב. לאחר סיום לימודי האדריכלות שלה (B.Arch בהצטיינות) באוניברסיטת תל אביב, עבדה במשרד אליקים אדריכלים, השלימה את ההתמחות אצל האדריכלים רועי פישר ומורן פלמוני והמשיכה במשרדה של אדריכלית אירית אקסלרוד, המתמחה בבתי יוקרה בארץ ובארה”ב, ברמה הכי גבוהה שיש. שם גילתה את “התשוקה האמיתית שלי – תכנון בתים פרטיים ודירות” – ויצאה לדרך עצמאית, כדי להגשים את עצמה ולממש את יכולותיה.

 

 

d+a: מדוע בחרת להתמקד דווקא בתכנון בתי מגורים?

“כילדה הייתי מתגנבת לאתרי בנייה של בתים ברעננה, בה גדלתי, אהבתי לראות את התהליך, להרגיש ולהריח את הבטון. נמשכתי ליצירה של יש מאין ובמגורים התוצאה נגלית לעין יחסית מהר. הבנתי שחשוב לי החיבור ללקוחות, כדי ליצור להם בית שעונה על הרצונות והצרכים האישיים שלהם (HOME, ולא HOUSE).”

d+a: מהו העולם התרבותי והמקצועי שלך, ממנו את שואבת השראה?

התחנכתי על ערכי המודרניזם והמינימליזם באקסלרוד אדריכלים, אדריכלות ועיצוב שהם על זמניים ולא נכנעים לטרנדים. לתוך זה אני מכניסה את האהבה לגוונים בהירים, חומרים טבעיים והכנסה של הרבה אור טבעי, ברוח העיצוב הסקנדינבי. אני מאוד אוהבת חללים שקטים ומרגיעים, שיש בהם תחושה נעימה.
אני חושבת שתכנון ועיצוב צריכים להתייחס לקיים ולהשתלב בקונטקסט, כדי לא להיות נטע זר וגם כדי להיות מותאמים לרצונות והצרכים של הלקוחות. זו אמנם משימה קשה יותר מלתכנן בריק, אך בעיניי מאוד אפשרית.
אני מחפשת תמיד ללמוד, להבין איך דברים בנויים וממה הם מורכבים, ולהיות בשטח כמה שיותר ולא רק מאחורי שולחן השרטוטים. האדריכל הוא מתכלל וצריך להיות לו ידע נרחב בכל תחומי התכנון והבנייה.

d+a: עסקת שנים בתכנון בתים, מה דעתך על עיצוב הבתים בארץ ומה הבשורה שאת רוצה להביא לתחום?

אני חושבת שיש לא מעט פרויקטים מרשימים בארץ, טוטאליים, מרהיבים. עשינו כברת דרך בתחום העיצוב בארץ. השאיפה שלי היא לייצר חללים שנעים לשהות בהם, לחיות. אני בוחרת להתמקד קודם כל במשתמש, זוג/משפחה שגרים באותו בית ולתת את הערך המוסף שלי כאדריכלית.
אני כל הזמן מחפשת את האיזון בין אסתטיקה לפרקטיקה, בכל פרט ובחירת חומר. כיוונתי תמיד את הדיירים לחומרים שלא רק יראו יפה, אלא גם יהיו פרקטיים בתחזוקת הבית אחר כך. אני רוצה לצלוח את האתגר הזה – לייצר שילוב של יפה ונכון.

 

הפרויקט הראשון שלי

 

הבית בצפון תל-אביב בתכנון אדריכלית מעין ציוני

 

הלקוחות הראשונים שלי היו קצין בכיר מחיל האויר ואשתו, שהגיעו אלי דרך המלצה. הייתי קצינה בחיל האויר ויש לי מקום חם בלב למשפחות החיל. הבית RVM HOUSE בצפון תל אביב, שייך לזוג ו-3 ילדים, שרכשו בית ישן בן 4 מפלסים.

 

 

 

היו לי רק 3 חודשים לשיפוץ שכלל כמעט הכל – מטבח, פרקט, חיפוי מדרגות ומעקה, חשמל ותאורה, אינסטלציה ל-4 חדרי רחצה + שירותי אורחים, שינוי מוחלט בתכנון המרתף, הגדלת חדר ההורים ובטון מוחלק בחצר. המטרה שלי הייתה לייצר עבורם בית מודרני, מינימליסטי ושקט ולמרות שבני המשפחה מופרדים במפלסים השונים בו, יהיה להם חלל משפחתי נעים ומדויק לצרכים שלהם.
בחרתי להתייחס לבית הישן (משנות ה-90), לחלונות הכחולים ולגרם המדרגות הייחודי, בכל בחירת חומר וגוון. תמיד תוך איזון בין פרקטיקה ואסתטיקה ובין מינימליזם לבין יצירת חום ואוירה נעימה של בית. עבודת האדריכל היא לייצר תחושה וחוויה ואני מאמינה שבחלל הביתי נכון לייצר שקט ודיוק.
הלקוחות נאלצו לעבור לבית אחרי 3 חודשים ונאלצתי לסנכרן בין כל הספקים כדי שיבצעו את הריצוף, המדרגות והמעקה בלו”ז צפוף. הפועלים עבדו על ארבעת חדרי הרחצה במקביל. היה לא מעט כאוס, אבל הצלחנו לעמוד בתאריך היעד.

 

 

השתדלתי לפתוח כמה שיותר מבטים ואור בכל חלל, ליצור חללים בפרופורציות נכונות והעמדה נעימה.
הסלון שינה לייאאוט כדי להפוך לחלל משפחתי ונעים, המאסטר השתנה לחלוטין ותוכנן בו ארון קיר נקי ועדין לכל הגובה, גב מיטה מעץ שממשיך את רצפת הפרקט, עם מגירות תלויות מצדי המיטה. בנוסף, כל חדרי הרחצה עברו שדרוג עצום, כך שיהיו מרווחים עם גוונים שקטים ואריחים גדולים.
המטבח קיבל יותר שטחי אחסון, הכיור והכיריים התחלפו והוא תוכנן במראה המשכי ושלם. הבחירה בגוונים האפורים נועדה להשתלב עם עמוד הבטון שחשפתי והחלונות הכחולים הקיימים, לייצר מראה מודרני.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

במרתף הייתה יחידת דיור עם שירותים קטנים מאוד ולא תקניים, מפלסים לא נגישים וחדר שינה עם חלון לתוך חדר אחר. הפרדתי את המרתף לאזור פרטי שישמש כסטודיו לנער המתבגר ואזור ציבורי לשירות, אחסון, ומזווה בממ”ד. נתתי פתרון תכנוני שלם שכלל גם פתרון אינסטלציה מורכב, באמצעותו הזזתי והגדלתי את חדר הרחצה עבור הנער. דאגתי לפגוש ולהכיר את כל אחד מהילדים, כדי לדייק מה נכון להם.

 

חדר הילדה. האדריכלית נפגשה עם כל ילד כדי לדייק בתכנון עבורו

 

תכנון התאורה היה לי חשוב מאוד, שתהיה תאורה מדויקת לכל חלל, מינימליסטית, אבל נכונה ברמת כמות האור והפיזור, כדי לא לקבל אור ישיר ולא נעים.
המעקה של המדרגות היה מורכב ביותר – יש רווח של סנטימטרים ספורים בין מהלך למהלך (עין המדרגה) ותכננתי מעקה אחד המשכי שעובר בכל ארבעת המפלסים, באותו מישור. מעקה מינימליסטי ולבן כדי לא להכביד על החלל, כיוון שהגרם עצמו מאוד כבד ובטוני ולא יכלנו לשנות אותו מבנית. זה היה ממש אתגר של תכנון וביצוע ובעיניי הוא ממש אלמנט מרשים.
תכננתי גם פרט למדרגה לעיטוף הפרקט רק בשלח וברום המדרגה יש MDF לבן כדי להקליל את המדרגות ולתת מראה מרחף.

 

ברום המדרגה יש MDF לבן כדי להקליל את המדרגות ולתת מראה מרחף

 

 

 

קומת קרקע, לפני

קומת קרקע, אחרי

קומה ראשונה, לפני

קומה ראשונה, אחרי

עליית גג, לפני

עליית גג, אחרי

מרתף, לפני

מרתף, אחרי

 

דירת המגורים שלי

הדירה שלי היא דירת קבלן בגודל 90 מ”ר נטו בתל אביב ועשיתי בה מהפך. הדירה לא גדולה ולכן היה לי חשוב למקסם את האור, המבטים והקשר אל החוץ. ניסיתי ליצור תחושה גדולה יותר ופתוחה של החלל. המטבח השתנה לחלוטין כדי לפתוח שני חלונות שהיו חסומים בחלקם התחתון, זה יצר שינוי אדיר בתחושה.
פתחתי את חדר העבודה-משחקים לסלון על ידי מבט המשכי לעבר החלון האורכי והיפה שבחדר ותכננתי דלת הזזה רחבה מרצפה עד תקרה, שנעלמת מאחורי הקיר. כתוצאה מכך החדר הופך להרחבה של הסלון, כך שיש קשר עין עם הילדים או מי שעובד, אבל אפשר גם לקבל פרטיות בעת הצורך. בחדר ההורים המקורי המיטה חסמה את החלון ובמבט מהמסדרון ראו את חדר הרחצה. שיניתי את מיקום המיטה והארון, כדי לשחרר את החלון החסום ולהכניס יותר אור ומבט ושיניתי את הכניסה לחדר רחצה, כך שתהיה יותר אינטימית, עם סידור פנימי נעים ולא קבלני והוספתי דלת הזזה לכיס כדי לחסוך במקום.
בדירות קטנות וללא מחסן, יש חשיבות ניכרת לנגרות מותאמת אישית בכל חלל, כדי למקסם שטחים ואחסון. כך עשיתי בכל חדר וגם במבואת הכניסה ותמיד מסתתר מזגן בתוך יחידת הנגרות.
שינוי מהותי שעשיתי, היה תכנון מחדש של תשתיות מיזוג האויר והספרינקלרים – במקור תוכננו סינרי גבס למעבר צנרות שהקטינו את גובה התקרה והיוו הפרעה בחלל. שיניתי לחלוטין את תכניות היועצים ועשיתי מעקף יצירתי. בכך יצרתי חללים נקיים בגובה רצפה-תקרה של 280 ס”מ, ללא הנמכות.
בסלון תכננתי ספרית מתכת דקיקה ואוורירית, עשויה מדפי אלומיניום בעובי 4 מ”מ שמייצרים המשכיות בין הסלון לפינת האוכל. הספריה משתלבת בחלל, לא בולטת ולא גונבת מהשטח הציבורי המצומצם.
הסגנון והאוירה בדירה הם סקנדינביים, בגוונים בהירים וחומרים טבעיים. פרקט אלון תלת שכבתי בדוגמת פישבון, נגרות לבנה, ספריה לבנה, תאורה רכה ולא ישירה. העיצוב מינימליסטי, מדויק, נקי וקוהרנטי. הירידה לפרטים, ההתמדה והיסודיות כדי שהכל יהיה מדויק ושלם, רלוונטים גם לי כלקוחה של עצמי, בדיוק כמו לכל לקוח אחר. כמו שכתבה לי הלקוחה בבית שתכננתי בצפון תל אביב – אני מתכננת לאחרים כאילו זה הבית שלי.

 

 

 

 

 

 

לפני

 

אחרי

 

קרדיטים לבית הפרטי:
צילום: עידן סעידי
ייעוץ סטיילינג: נועם ספרא אדריכלות
קבלן: עמרי דוידיאן
נגרות ומטבח: שמעון מצלאוי
פרקט: Woodbouteak
מסגרות מעקה: Malachi’z – creation in iron
מקלחונים ומראות: אריאל מראות
תאורה: Planlight
תאורת פינת אוכל: אסף וינברום
כלים סניטריים ואריחים: הכוח קרמיקה, ניגא מוצרים למטבח ולאמבט
דלתות: דלתות פנדור
ריהוט, אביזרים וטקסטיל: Bring It Home, לובלינר רהיטים, Pick-Up כסאות, Tollman’s Dot, השטיח האדום, קוביקס
וילונות: וילונות הנרי
מאווררי תקרה: Swing
צבעי קיר: נירלט

לכל הכתבות בקטגוריית עיצוב פנים
+כתבות מומלצות
בית הקפה Uncloud Coffee / בתכנון Unknown Surface Studio
עיצוב פנים ישראלי
בית הקפה Uncloud Coffee / בתכנון Unknown Surface Studio
  צורת הבניין מהדהדת את האורות המהפנטים של הזוהר הצפוני, כאשר המבנה מתפתל בחן
בית בהוד השרון / אדריכל רון שפיגל
עיצוב פנים ישראלי
בית בהוד השרון / אדריכל רון שפיגל
  בני הזוג, תושבי העיר, רכשו מגרש פינתי באחד מרחובותיה המבוקשים, הגובל בצידו האחד
מרחצאות בארוק ואדוות רוקוקו: בריכות ציבוריות בארמונות היסטוריים (AI)
עיצוב פנים ישראלי
מרחצאות בארוק ואדוות רוקוקו: בריכות ציבוריות בארמונות היסטוריים (AI)
                         

4 תגובות

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*