זוג בשנות ה-70 לחייו שמתגורר בארה"ב, בחר לבנות את בית חלומותיו בישראל על מגרש באחד מיישובי השרון, בו ניצב בעבר בית ילדותה של האישה. לטובת העניין הם רתמו את צוות המתכננים של סטודיו רון שינקין שהשכיל לייצר עבורם מרחב מגורים מואר, אוורירי וחוויתי עם קשר כמעט בלתי אמצעי בין חוץ לפנים. התוצאה היא מיצג ארכיטקטוני מרשים שממחיש יישום נכון ומאוזן של מסות, ממדים ונפחים.

עבר פוגש עתיד: עשורים אחרי שעזבה את ישראל לארה”ב בעקבות האהבה, קיבלה בעלת הבית מגרש בשטח של דונם עליו עמד הבית בו גדלה בירושה. יחד עם בן זוגה היא החליטה לבנות בשטחו בית חדש בו יוכלו לבלות ולגו יחד עם הילדים והנכדים מספר חודשים מידי שנה.
צוות המתכננים של סטודיו רון שינקין יצר עבורם בית מרשים במיוחד שצורתו ר’ המורכב מבית מרכזי גדול במיוחד, שם מתגוררים בני המשפחה בהגיעם ארצה, וכן יחידת מגורים אחורית המיועדת להשכרה. תהליך התכנון ערך כ-7 חודשים והתנהל ברובו בשלט רחוק בעיקר באמצעות הסקייפ. במהלכו ביצעו צוות המתכננים ובני הזוג, שהיו אקטיביים ומעורבים מאוד בתהליך, סיעור מוחות בסופו נבחרה האלטרנטיבה המוצלחת ביותר. הפגישה הפיזית הראשונה בין שינקין לבני הזוג התקיימה בסמוך להגשת התכניות לוועדת התכנון והבניה ברשות המקומית. בשלבים מאוחרים יותר הם הגיעו ארצה עוד מספר פעמים לטובת בחירת אלמנטים וחומרים.

 

 

“לבני הזוג חשוב היה לקבל תוצר מוגמר שיראה נהדר אבל חשוב לא פחות יהיה יעיל ופרקטי. הם היו ממוקדים לאורך התהליך ושאלו את השאלות הנכונות ולכל סוגיה מצאנו פתרון”, מסביר שינקין. “בקשתם היתה לקבל בית פשוט ונקי, עתיר אלמנטים טבעיים, או כאלה בעלי מראה אורגני וטבעי, שמהווים חלק בלתי נפרד מהאדריכלות עצמה. כך למשל קיר הבטון שמהווה מוטיב דומיננטי, משטח האבן הטבעית במטבח או הפרקט בקומת המגורים וכן המדרגות המרחפות שיוצרו מעץ אשה (עץ הגדל בעיקר בארצות אירופה הקרוב שעובר עיבוד בתנורי לחץ המשווה לא מרקם עמיד וחזק).
הבית החדש בנוי במפלסים ויושב על המגרש כך שחזיתו הקדמית פונה לכיוון הרחוב. עם הכניסה לקומת הכניסה נגלים החללים הציבוריים. עוד בקומה זאת חדרי שירות ומאסטר השינה של בני הזוג. בקומה מעל ממוקמים חדרי שינה נוספים וכן מרפסת גדולה. המפלס העליון כולל מחדר עבודה מרווח מאוד ויציאה לעבר המרפסת הקדמית.

 

 

ניכר כי תכנון הנוף, ובתוך כך הצמחייה הרבה, היוו פיצ’ר חשוב ומרכזי והושם עליהם דגש כבר בשלבי התכנון הראשוניים. בפועל הצמחייה מהווה חלק בלתי נפרד מהמבנה. כך למשל גג החניה שמשמש כערוגה לכל דבר, בה צמחיה מגוונת שמקשטת את הקומה השנייה. “כיוונו את הבית כך שהירוק שמסביב יכנס פנימה בצורה המיטבית. חלק מהפתחים תוכננו כך שישקיפו לעבר הצמחייה הפסטורלית הקיימת ושדרת האקליפטוסים של הישוב”
על מנת ליצור את הקשר המיטבי בין הגינון המטופח לחללי הפנים המרשימים בחרו בני הזוג בפרופילים המינימליסטיים מבית כוכב אלומיניום. בתוך כך נבחרו בכוכב גם צלונים שמאפשרים חדירה מרוככת של אור אל תוך המבנה ובד בבד שומרים על פרטיותם של השוהים בבית אל מול החזית שפונה לרחוב.
“היה לנו מאוד חשוב לשמר כניסה של אור טבעי לתוך הבית ולכן, היכן שניתן היה תכננו חלונות שמייצרים מצבים שונים של כניסת אור. כך למשל חלון משולש במפלס העליון שמייצר מפל אור טבעי על המדרגות החודר לתוך מרכז הבית”, מסביר שינקין. “במפגש בין שתי פאות המבנה יצרנו חלון פינתי דרכו ניתן להנות מתצפית פנורמית לעבר הנוף”.

 

 

 

עבור החזית האחורית, הממוקמת בסלון ופונה לכיוון המגרש, הצמחייה והנוף, בחר שינקין בוויטרינה גדולה במיוחד בגובה של יותר מ-5.5 מטר במרכזה קורת מתכת אלגנטית שמאפשרת לקונסטרוקציה לשאת את המסה. היא נצפית כבר מאזור הכניסה, מהווה FOCAL POINT של ממש ומאפשרת לבאים לצפות עשרות מטרים קדימה לכיוון הצמחייה. הודות לה נהנים השוהים מתצפית איכותית לחצר המרכזית המטופחת מכל זווית בקומת הכניסה וכן מגרמי המדרגות. הוויטרינה מהווה גם פתח יציאה לכיוון החצר המרכזית בה תוכננו עבורם מטבח חוץ מאובזר ופינת ישיבה. בהמשך דשא וצמחיה, מגרש משחקים ובו מתקנים עבור הנכדים וכן בריכת מעיין מסולע. על מנת שלא תהיה קפיצה באלומיניום בין החוץ לפנים הצוות הטכני של כוכב ייצרו עבורנו פרט תעלה סמויה מנירוסטה המשתלבת בקו אפס עם הריצוף דרכה מנוקזים המים לתעלה”.
“ככלל, הפרופילים הייחודיים אפשרו לנו לייצר מפתחים מעניינים נוספים בחלקים שונים של הבית”, מסביר שינקין. “כך למשל במאסטר השינה של הזוג, שם שילבנו ויטרינה מינימליסטית שפונה ונפתחת לעבר גינה אינטימית במרכזה ניצבת מזרקה. את גרם המדרגות הפיסולי מלווה חלון עצום בגובה של שתי קומות שמאפשר תצפית לעבר הים הנשקף למרחוק.

 

 

בחירת חומרי הגמר בעיצוב הפנים גם היא עושה חסד לקשר הכמעט בלתי אמצעי בין החוץ לפנים ופלטת הצבעים שנבחרה מתבססת על גוונים של אפור בטון, לבן, שחור ונגיעות עץ אשה. כך למשל אריחי הרצפה הגדולים (1.2/1.2 מ’) בגוון בטון שיוצאים החוצה ומחברים בצורה המשכית והרמונית בין אזור הפרגולה לאגף הציבורי וכיסאות ושולחן האוכל שהפלטה העליונה שלו עשויה עץ ברוש שעברה עיבוד שמשמר את המראה הטבעי. אותה פלטה שימשה עבור רהיט הקמין והשולחן בסלון.
בבית תוכננו שני קמיני עץ- האחד בסלון והשני בחדר העבודה. בחלל הסלון רתמו המתכננים את הערובה הגדולה לטובת יצירת אלמנט ככה בו הוסתרו גם מנועי המזגנים. בתוך כך הם יצרו מערכת איוורור מלאכותית הנשלטת על ידי מפוח בגג המבנה ששואב את האוויר החם מחלל הבית ופולט אותו החוצה. “הודות למפוח, מספיק חלון אחד פתוח על מנת לאוורר את הבית באופן מיטבי”, מסכם שינקין.

תכנון, אדריכלות ועיצוב פנים: סטודיו רון שינקין
מערכות אלומיניום: כוכב אלומיניום
צילום: עמית גושר

 

באדיבות כוכב אלומיניום

 

 

לכל הכתבות בקטגוריית עיצוב פנים
+כתבות מומלצות
בית קפה דו מימדי צבעוני ראשון
עיצוב פנים
בית קפה דו מימדי צבעוני ראשון
                           
בית הקפה הפיוטי Café Party שעיצבו Goodd, אדינבורו
עיצוב פנים
בית הקפה הפיוטי Café Party שעיצבו Goodd, אדינבורו
                       
פגמים איכותיים / מעצב הפנים ניצן הורוביץ
עיצוב פנים
פגמים איכותיים / מעצב הפנים ניצן הורוביץ
העיצוב התעשייתי יכול לייצר מגוון רחב של תתי סגנונות. עושה רושם שכולם משלבים בדרך

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*