באורח החיים המודרני, מבלה האדם הממוצע זמן רב בישיבה מול מחשב ועבודה בחללים סגורים. מצב המנוגד לשאיפה הטבעית של כולנו לחופש ואורח חיים בריא יותר. מתוך הצורך הזה בשיפור אורח החיים העירוני, קם הרעיון שעלינו לחקות את הטבע שבחוץ כדי לשפר את התחושה שלנו בתוך מבנה סגור. העיצוב הביופילי שואף לחבר בין האדם לבין המבנה, על ידי שימוש בתחושות ורגשות אותם חווינו בסביבת הטבע.

העיצוב הביופילי נשען על שילוב שלושה אלמנטים מרכזיים בתהליך התכנון  – צמחייה טבעית, אויר ואור טבעי. הרעיון הוא לייבא את האלמנטים האלה לתוך הסביבה הבנויה שלנו ובכך לייצר אווירה שתעורר בנו באופן פנימי ועמוק תחושה נעימה ושלווה. מדובר על הבאת היתרונות המוכחים של הטבע והמרחב לתוך מבנה בטון וזכוכית ובעיצוב חללי העבודה, החיבור הזה יכול להיות מאתגר במיוחד. בניגוד למרחב מחייה פרטי שאותו אנחנו בוחרים על פי תחושה של חיבור לדירה או לסביבה, חלל עבודה נבחר בדרך כלל על פי חישובים כלכליים. הנתונים האדריכליים של מבנה כזה באופן טבעי יהיו טובים פחות ופה נכנסת לתמונה עבודתו של המתכנן והמעצב.

עיצוב מתוך מחשבה על העדפותיו הטבעיות של העובד
אורח החיים בחללים המשותפים, כופה על אנשים שונים בעלי הרגלים שונים, עבודה בתנאים שווים – דבר שעלול לפגוע במדד האושר של העובדים. במבט על היצורים החיים בטבע, נמצא העדפות שונות למזג אויר, גישות שונה לעוצמות אור ורגישות גם לקול והצורך בהסתגרות וכך גם בני האדם. חלקנו זקוקים לאווירה חשוכה וקרירה כמו חיים במערה וחלקנו מעדיפים הרבה אור טבעי. ישנם אנשים שמתקשים להתרכז בסביבה הומה וישנם אנשים שמעדיפים חברה ותנועה. על פי העקרונות האלה נתכנן סביבת עבודה המתחשבת בצרכים השונים.
לדוגמא: בתכנון אחד המשרדים המתפרש על פני 800 מ”ר, הגדרנו את האזורים השונים בהתחשב בכיוון השמש במהלך שעות היום, התאמנו את סוג ההצללות ומידת חסימת האור על פי הדרישות השונות של כל אזור, והגדרנו אזורים שקטים לעבודה בתוך כל אזור. כך לעובדים הייתה אפשרות בחירה בין אזור מואר ופתוח יותר לבין אזור מוצל ואינטימי יותר.

שימוש בכל החושים
כבני אדם אנחנו מגיבים לכל חוויה סנסורית מהטבע. מלבד שילוב של צמחייה טבעית, אפשר להביא לתהליך התכנון את עולם הטבע במלואו כהשראה, אלמנטים נוספים שבטבע. אפשר להשתמש בחוויות מעצימות ובכל החושים כדי לבנות את לוח החומרים שיוביל את התכנון: ריח יערות הגשם, רחש מפלי מים או פלטת הגוונים בהשראת אמא אדמה. כל אלה יכולים להיות בסיס לחוויה שאתם רוצים לייצר בחלל בחומרי גלם חדשים ובשימוש בכל החושים בתהליך העיצוב.
לדוגמא: באחד המשרדים בהם תיכננו מערכת של צמחייה הידרופונית המושקית על ידי מערכת תחתונה, הגברנו את רעש פכפוך המים בתוך הצינורות דבר שהגביר והעצים את חוויית הצמחייה הטבעית במשרד.

עיקרון התנועה חופשית
הכלים הטכנולוגיים ממשיכים להתפתח ולאפשר לנו עבודה מכל מקום. נראה שהרעיון של חלל שמוקדש לעבודה באופן מסורתי בלבד, התיישן. יש לתכנן את החלל במינימום האפשרי, המעטה בקירות קבועים, ריהוט כבד ועמדות נייחות, מתוך מחשבה על קלילות ואפשרות לשינויי ומרחב. יש לייצר סצנות רבות ככל האפשר בהעמדת החלל, שמאפשרות מפגשים מרווחים ואפשרו לעובדים “לגלוש” בין החללים ומתוך המשרד והחוצה.
לדוגמא: על גג אחד מבנייני המשרדים בתל אביב, נתבקשנו על ידי היזם לייצר חוויה חדשה שאותה הוא לא ידע להגדיר. הבניין שממוקם בקצה רחוב רוטשילד בתל אביב פונה לכיוון הים אך נמוך משמעותית מהבניינים החדשים המקיפים אותו. לכן, תיכננו על הגג מערכת שבילים בהשראת ה”היי ליין” בניו יורק, שמייצרת טיול אורבאני, מערכת של רמפות שעולות מעל לגובה פני הגג ומאפשרות מבט ישיר לכיוון הים. כך ייצרנו מקום מפגש שמאפשר שיחה פרודוקטיבית תוך כדי “טיול” מחוץ למשרד ועדיין משמש כמקום עבודה פרודוקטיבי באווירה שונה לגמרי.

העיצוב הביופילי לאחר עידן הקורונה
עם החזרה האיטית לשגרה והעבודה במשרדים, נמשיך ליישם את השמירה על בריאותינו. עקרונות העיצוב הביופילי המושתתים על טבע ומרחב יהיו רלוונטיים יותר מאי פעם ומגמת הצניעות הנדרשת תשאיר מעט מקום לעיצוב תיאטרלי וקישוטי ויותר דגש יהיה על ניתוח תחושת הביטחון והשמירה על בריאות בחלל.

מאמרים דומים:
עיצוב מקום עבודה בריא לעובדים
תכניות לעיצוב משרדים בחשיבה מחודשת
הבית השני: עיצוב סביבת העבודה

 

דוגמאות ביישום רעיונות הביופליה

משרדי ALCIDE
בקצה אזור העבודה המשותף ממוקמים תאי שיחה “אחד לאחד” שפתוחים אל החלל. הם מאפשרים מפגש אישי אבל עדיין מהווים חלק מהחלל. המבנה האוורירי והשקוף הודגש בצמחייה משולבת אמיתית וגם מלאכותית, בגלל התנאים והמיקום המאתגר. החוויה של ישיבה בתנאים קטנים שפתוחים לחלל כולו שנהנה מאור טבעי, היא חלק מעיקרון שימוש באור טבעי והשאיפה לתת תחושת מרחב גם בחללים קטנים.
תכנון ועיצוב פנים: סטודיו שירי קדם. צילום: איל תגר. יזם: אילן כהן. הלבשה בצמחייה: רינת טל

 

תאי ישיבה “אחד על אחד” במשרדי ALCIDE

 

ALCIDE. תאי ישיבה “אחד על אחד” בגב אזור ישיבה פתוח. שימוש בכל האור הטבעי הנכנס למשרד

 

ALCIDE. הקפטריה – הרבה מדפים למיקום צמחייה דקורטיבית, שימוש באור הטבעי

 

משרדי k-health
נתבקשנו לייצר עיטוף של מערכת הפטיו הפנימית במשרד באופן שיאפשר פרטיות. השתמשנו באור שבוקע מהחלונות ומיקמנו מערכות של צמחייה הידרופונית בהיקף שמלווה את המשרד בכל ההיקף. בצינורות ההשקיה זורמים מים ועל ידי כיוון של המערכת, הגברנו את קול זרימת המים כדי שישמע פכפוך מים נעים. פעלנו על פי עיקרון שימוש בכל החושים ליצירת חוויה טבעית ומרגיעה, וגם בשימוש באור טבעי במינון מתאים.
תכנון ועיצוב פנים: סטודיו שירי קדם. צילום: שי אפשטיין. יזם : אילן כהן. צמחייה הידרופונית: GROWUP HYDROPONICS. הלבשה : מיכל רוייף

 

פינת ישיבה שפונה לחלון גדול במטבח. בכל מקום שבו יש אור טבעי מיקמה צמחייה הידרופונית

 

מערכת צמחייה הידרופונית מלווה את מהלך הכניסה למשרד. מהצינורות יש קול פכפוך מים מוגבר.

 

 

 

Holyguest משרדי
השתמשנו במערכת לייסטים מעץ בהיקף של החלל כולו. השימוש בשפה אחידה מייצר תחושה של אחידות ומגדיל את תחושת המרחב במשרד הקטן שחולק לאזורים שונים על פי השימוש.
תכנון ועיצוב פנים: סטודיו שירי קדם. צילום: סיוון מויאל. הלבשה : מיכל רויף

 

חדר מנהל הפונה לכיוון חלל עבודה משותף, אותו מערך חומרים שמייצר המשכיות חלל העבודה

 

הפינות מעוגלות על ידי מערכת לייסטים, שימוש בצורות מעוגלות וזורמות על פי עיקרון הצורות שבטבע

 

מבט לכיוון מדרגות לקומת הגלריה, אותו חיפוי משמש גם כמחיצה אוורירית מפרידה שמאפשרת לראות תנועה.

 

משרדי Tailor brands
במשרד ישנם שלושה אזורי ישיבה משותפת והם מופרדים ביניהם בחדרי ישיבות בגדלים משתנים. התייחסנו לרגישויות המשתנות של העובדים לאור טבעי והגדרנו הצללות שונות באזורי העבודה תוך
התחשבות בדרישות וכך השתמשנו בעיקרון התאמת סביבת העבודה על פי נטייה טבעית.
תכנון ועיצוב פנים: סטודיו שירי קדם. צילום : איל תגר. הלבשה : נופר רוזנבלט

 

מבט מכיוון הכניסה. הקיר הגבוה שנשטף אור טבעי משמש גם כאזור צילומי הסטודיו של החברה, החלל הגבוה בכניסה למשרד מייצר תחושת מרחב ופתיחות.

 

מחפשים צמחים ורעיונות לעיצוב ביופילי? פנו ליועצים של משתלת הכפר

לכל הכתבות בקטגוריית עיצוב פנים
+כתבות מומלצות
בית קפה דו מימדי צבעוני ראשון
עיצוב פנים
בית קפה דו מימדי צבעוני ראשון
                           
בית הקפה הפיוטי Café Party שעיצבו Goodd, אדינבורו
עיצוב פנים
בית הקפה הפיוטי Café Party שעיצבו Goodd, אדינבורו
                       
פגמים איכותיים / מעצב הפנים ניצן הורוביץ
עיצוב פנים
פגמים איכותיים / מעצב הפנים ניצן הורוביץ
העיצוב התעשייתי יכול לייצר מגוון רחב של תתי סגנונות. עושה רושם שכולם משלבים בדרך

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*