דרמה בין מסות נפחים וממדים ושילובים בין אטום ומסוגר לפתוח ואוורירי הם אחד ממאפייני הבית שתכננו הילה ודן ישראלביץ, בעלי המשרד ישראלביץ אדריכלים, עבור בני זוג בשנות ה-60 לחייהם באמת המושבות הוותיקות במרכז הארץ. הבית, שכלפי חוץ נראה כקובייה אולטרה- מודרנית מסקרנת ומסתורית, מקיים בתוכו קשר ייחודי בין חוץ ופנים ומייצר חללים שאינם נקראים באחת אלא בשלבים.

 

“הבית, שבנוי על מגרש פינתי של חצי דונם, ממוקם בחלקה החדש של המושבה. אזור שמנקז אליו בשנים האחרונות את בני המושבים הסמוכים, אנשי הייטק ואנשי חיל האוויר”, מסביר האדריכל דן ישראלביץ. “הבניה מודרנית ונמוכה ומרביתה מבוססת על וילות ובתי יוקרה. איכות החיים והקרבה לטבע ולמרחבים הפתוחים שנמצאים במרחק נגיעה ומאפיינים את האזור עושים את שלהם”.
בני הזוג גרו עד המעבר בבית פרטי באזור הוותיק יותר של מושבה ובקשתם היתה ליצור עבורם בית מודרני, אדג’י ויצירתי, חף מקישוטים בו רב הנסתר על הגלוי: “זהו בית שמאפשר מחד פרטיות מרבית ביחס לסביבה האורבנית המיושבת ומאידך מצליח לייצר בקרב יושביו תחושת רוגע בזכות מוטיבים ביופילים שהבולט שבהם הוא פטיו מרכזי הנישא לגובה של שתי קומות, חוצה את קומות הקרקע והמגורים ופתוח לשמיים”.

 

 

 

הבית בנוי ב- 3 קומות: מרתף, קרקע ומגורים, ומחוצה לו אזור אירוח מרוצף ומזמין ובריכת שחיה פרטית המשתלבת בקו אפס עם הריצוף. בעוד מעטפת קומת הכניסה עשויה רובה מוויטרינות זכוכית גדולות ועמודי פלדה (שתורמים גם הם למראה הקליל) קומת המגורים מחופה לוחות עץ סינטטי שיוצרים קובייה מלוטשת ומסוגרת לכאורה שמקנה לבני הזוג פרטיות מרבית. האור והאוויר בקומה חודרים מבעד לפטיו המרכזי שחוצה אותה במרכזה ושלושה גנים פנימיים. “הקפדנו לשלב בין נראות אורבני וגימורים מוקפדים ומלוטשים לפינות חמד פרטיות שמכניסות רוך וחיות ושוברות את המסה הדרמטית והצבעוניות המונוכרומטית שמאפיינת את הפנים. ‘ללכת עם ולהרגיש בלי'” מסביר האדריכל. “ברבים מהבתים הפתחים פונים החוצה ומצריכים מבעלי הבית להגיף את התריסים כדי להשיג פרטיות, כאן התכנון הוא הפוך. מעטפת הקובייה חיה ונושמת ומשמשת כאלמנט סבכה גם דרכו חודרים אור ואוויר אך בצורה מרוככת יותר”.

 

 

תכנית פנים
“הפטיו מהווה את לב הבית ומייצר חציצה אוורירית בין הפונקציות שבקומת הכניסה”, מסביר ישראלביץ. “שלוש הפאות הפנימיות שלו עשויות זכוכית ומשמשות כקירות החללים והפאה הרביעית, זו שפונה לכיוון החצר והבריכה, פתוחה ודרכה נכנסים אור ואוויר. גרם המדרגות הקונזוליות ניצב במקביל לפטיו ומשמש גם הוא עוגן במרחב הפנימי. מעקה הפח הגיאומטרי נותן קונטרה למדרגות המרחפות והקלילות ומעצים בדרכו את הצמחים והעצים. הקפדנו שכל האלמנטים, החל מחזיתות המטבח, חיפויי הקיר, הרהיטים והאקססוריז יהיו רובם ככולם מחומרים מודרניים או טבעיים, בקווים ישרים ונקיים ובצבעוניות מונוכרומטית עם נגיעות צבע רכות ומתונות שמשתלבים בהרמוניה עם הירוק שמסביב”.
גרם המדרגות שמוביל לקומת המגורים מסתיים במעין גשר המפצל בין שתי סוויטות השינה המרווחות. שטח סוויטת השינה של בני הזוג הוא כ-50 מ”ר הכוללים חדר שינה רחב ידיים ומפנק וחדר רחצה ביניהם חוצץ קיר זכוכית. חדר הרחצה פונה ומתאוורר לפטיו משלו.

 

 

 

 

 

השראה סגנונית
“יש כאן שילוב של שתי אסכולות תכנון ועיצוב, על פניו מנוגדות, שכאן מתקיימות בהרמוניה. מסביר ישראלביץ. “יש את הקו המודרני, גיאומטרי, ישר ומלוטש, עם חתימת צבע מרומזת ושילוב בין חומרים דומיננטיים בעלי נוכחות (כמו מתכות, מחצבים ופורניר) שמתקיימים לצד עמודי פלדה בהירים וחלונות וויטרינה גדולים שמייצרים שקיפות ותחושה אוורירית. מולם התפיסה הביופילית, שתופסת תאוצה בשנים האחרונות, ומבוססת על החיבור לטבע והרצון לשלב אותו גם בחללי מגורים אורבניים מתוך ההבנה שטבע אוצר בתוכו חיים. לטבע יש קשר ישיר ל-WELLBEING שלנו, לרווחה הגופנית, הנפשית והחברתית, וסביבה טבעית בריאה יותר בהגדרה. ככזאת, היא מעודדת יצירתיות ומביאה לשגשוג”.

 

 

 

 

 

 

 

אתגר תכנוני
התאמת המבנה בצורה האופטימלית לתוואי השטח ולאזור על מנת לספק חווית מגורים ובמקביל אלמנט חוויתי גם לעוברי האורח שנקרים לסביבה. המטרה היתה ליצור צירי מבט פתוחים שיאפשרו דיאלוג אמיתי בין זירות החוץ והפנים ולהטמיע חומרים, טכנולוגיות בניה, פרטים ומוטיבים מורכבים. ליצור גינה גדולה ביחס למגרש פינתי עם קווי בניין צפופים הצריך מאיתנו גמישות מחשבתית ותכנונית, בטח ובטח כשבמרכז הבית יש פטיו שחולש על שטח גדול. פתרנו את זה על ידי חזיתות, קירות ופרופילי מינימל, ובנוסף את עמודי הבטון הקונבנציונליים מחליפים עמודי פלדה עגולים שמקלילים את האווירה ותופסים גם הם פחות נפח. לשמחתנו מדובר בזוג שחיפש מלכתחילה ארכיטקטורה מיוחדת ושונה ולא חשש ללכת על קונספט אחר מהרגיל”.

 

 

 

 

 

פינה אהובה במיוחד
“הפטיו, הגינות הפנימיות ואזור הברכה שמשרה תחושה של ריזורט. למרות שמדובר בשטח לא גדול במיוחד, והוא מוקף בשכנים, יש בו תחושה של אינטימיות. הוא משדר חופש ופתיחות הודות לקווי מבט פתוחים לכיוון הבית ויישום של חומרים עדינים כמו חיפוי הבריכה שעשוי אבן בהירה ואריחי הריצוף שמתמזגים עם מי הבריכה. הצמחייה מהמזרח הרחוק נותנת תחושה של יעד חופש אקזוטי, מהווה קונטרסט ומרככת את המעטפת”.

אדריכלות ועיצוב פנים: הילה ודן ישראלביץ- ישראלביץ אדריכלים
צילום: עודד סמדר

 

 

 

 

 

לכל הכתבות בקטגוריית עיצוב פנים
+כתבות מומלצות
בית קפה דו מימדי צבעוני ראשון
עיצוב פנים
בית קפה דו מימדי צבעוני ראשון
                           
בית הקפה הפיוטי Café Party שעיצבו Goodd, אדינבורו
עיצוב פנים
בית הקפה הפיוטי Café Party שעיצבו Goodd, אדינבורו
                       
פגמים איכותיים / מעצב הפנים ניצן הורוביץ
עיצוב פנים
פגמים איכותיים / מעצב הפנים ניצן הורוביץ
העיצוב התעשייתי יכול לייצר מגוון רחב של תתי סגנונות. עושה רושם שכולם משלבים בדרך

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*