העין האנושית יכולה להבחין בכ-10 מיליון צבעים שונים. בעצם, הצבעים אינם קיימים באמת במציאות, אלא העין שלנו יוצרת אותם - הצבעים שאנו רואים הם תוצאה של אורכי גל שונים של אור שנבלעים או מוחזרים. אורכי הגל המוחזרים של האור יוצרים את הצבע שאתם רואים. הנה עוד כמה עובדות מרתקות ומפתיעות על הצבעים בעולמנו.

 

1. גברים ונשים רואים את הצבע האדום בצורה שונה.
חוקרים מאוניברסיטת אריזונה, גילו שהיכולת לראות אדום, נובעת מגן שמחובר לכרומוזום X. מכיוון שלנשים יש שני כרומוזומי X, שני העותקים של הגנים הללו עוזרים לנשים לתפוס טוב יותר את הספקטרום האדום-כתום.

 

 

2. ורוד מרגיע את העצבים ומשמש לרוב לטיפול בכעסים.
ידוע שוורוד מדכא כעס וחרדה ובעל השפעה מרגיעה כללית. הוא משמש לעתים קרובות במוסדות לבריאות הנפש ואפילו בבתי כלא כדי לעזור ליצור תחושת רוגע. ככלל, צבעים משפיעים על הרגשות שלנו ולא רק – הם גם יכולים לגרום לשינויים פיזיולוגיים. צבעים “חמים” כמו אדום, צהוב וכתום, יעלו את טמפרטורת הגוף שלך. אדום גם יעלה את קצב הלב ואת לחץ הדם. אנשים ייכנסו ללחץ אם הם ישהו בחדר אדום לגמרי לפרק זמן ממושך. כך גם הצבע הצהוב, אשר עשוי לגרום לסחרחורת ובחילה. לכן למשל, לא תיראו את הצבע הצהוב במטוסים.

 

 

3. כחול הוא הצבע האהוב ביותר על ידי רוב האוכלוסייה בעולם.
מחקרים מראים שכחול הוא הצבע האהוב ביותר בעולם ואחריו סגול (42% מהגברים ו-30% מהנשים בחרו כחול). אגב, מחקרים הראו שגם יתושים נמשכים יותר לצבע הכחול. גברים, לעומת זאת, נמשכים יותר לנשים הלובשות אדום.

 

 

4. צהוב ואדום ביחד גורמים לנו להיות רעבים.
רשתות המזון המהיר הבינו את זה לפני שנים ומשתמשות בשילוב הצבעים הזה שוב ושוב במיתוג, פרסום ועיצוב מסעדות. ככלל, צבעים משפיעים על הטעם שלנו. צבע הצלחת ישפיע על טעם האוכל שיוגש עליה. אוכל המוגש בצלחת ורודה נתפס כמתוק ואותו שוקו חם, שהוגש לנבדקים ב-4 ספלים בצבעים שונים, דווח כבעל טעם שונה אשר השתנה לפי צבע הספל.

 

 

5. אייזק ניוטון המציא את גלגל סקאלת הצבעים.
בשנת 1665 אייזק ניוטון השתמש במנסרה כדי להפוך אור לבן לקשת צבעים וזיהה שבעה צבעים. הוא הרגיש שהצבע האחרון, אינדיגו, הוא הישנות של הצבע הראשון, אדום והחליט לסדר את הצבעים במעגל.

 

 

6. אדום הוא הצבע הראשון שתינוק רואה.
לאדום יש את אורך הגל הארוך ביותר מבין הצבעים ומדענים משערים שזה מקל על העיבוד בפיתוח קולטנים ועצבים בעין של תינוק. תינוקות נולדים ללא יכולת לראות צבע. בתחילה הם רואים את העולם בשחור-לבן ומפתחים ראיית צבע כשהם גדלים. תינוקות מסוגלים לראות את כל ספקטרום הצבעים בגיל חמישה חודשים.

 

 

7. אנשים נוטים יותר לשכוח מראה כשהוא בשחור-לבן.
תמונה בשחור-לבן לרוב לא תיזכר כמו תמונה צבעונית. מדענים מאמינים שזה נובע מההשפעה הרבה של הצבע על החושים וכתוצאה מכך, נוצר רושם מתמשך יותר על הזיכרון.

 

 

8. המלכה ויקטוריה התחילה את מסורת שמלות הכלה הלבנות.
בשנת 1840, אדום היה הצבע הפופולרי לשמלות כלה. המלכה ויקטוריה לא נכנעה לטרנדים, לבשה שמלה לבנה לחתונתה במקום זאת והנחילה את הצבע עד היום.

 

 

9. סגול היה צבע שקשה להשיגו ולכן היה מותר רק לבני המלוכה
הצבע הסגול נוצר על ידי הפיניקים בשנת 1200 לפנה”ס ועד שנת 1856, הצבע הסגול נוצר מחלזונות ימיים מהזן Murex. אלא שאלה שבהם השתמשו כמעט נכחדו, מאחר ונדרשו 20,000 חלזונות כדי לקבל 30 מיליליטר של צבע סגול. לכן הסגול הפך צבע נדיר ויקר והיה מותר רק למלבושי בני המלוכה. עבור פשוטי העם, לבישת סגול היה פשע שדינו מוות.

 

 

10. הצבע הבטיחותי ביותר למכוניות הוא לבן.
סקרים מוכיחים כי מכוניות לבנות מעורבות פחות בתאונות דרכים. ההסבר שהניתן, הוא שהלבן הוא צבע בעל נראות גבוהה (במיוחד על הרקע הכהה של הכביש). לבן גם מחזיר כמות משמעותית של אור, כך שגם בתנאי תאורה חלשים, הוא נוטה להיות גלוי יותר ממכוניות בצבע כהה יותר.

 

 

11. זיקיות מחליפות צבעים מהרבה סיבות.
אחת מהן היא אכן כדי להסוות עצמן ולהיטמע בצבעי הסביבה, אך בנוסף, בקרבות בין זכרים, הם יעצימו את צבעיהם כדי להיראות מאיימים יותר וגם הנקבות, יעצימו או יבהירו את צבעיהן, כדי לשדר לזכר עד כמה הן מוכנות להזדווג. דיונונים, לעומת זאת, מתקשרים אחר ורק באמצעות צבעים. אצל הזכרים הצבע האדום נועד למשוך נקבות והלבן, כדי לסמן לזכרים אחרים להתרחק. התמנון יכול גם ללבוש שני צבעים, אדום בחלק הפונה לנקבה ולבן המופנה לזכר.

 

 

12. שוורים לא מתעצבנים מהצבע האדום.
במלחמות שוורים, מה שגום להם להסתער בחמת זעם על המטדור, הוא ניפנוף הגלימה.

 

 

13. לצבע השפעה מכריעה בהחלטה על קניית מוצר.
בעולם הקמעונאות, 85% מהקונים ציינו את הצבע כסיבה העיקרית לרכישת המוצר. 66% מהאנשים אמרו שהם לא יקנו מכשיר אם הוא לא יהיה בצבע המועדף עליהם.

 

 

14. ג’ינג’ים רגישים פחות לכאבים.
עד כמה שזה נשמע מוזר, נדרש יותר חומר הרדמה כדי להרדים ג’ינג’ים במהלך ניתוח, מאחר ואלא עם שיער אדום טבעי, נוטים להיות פחות רגישים לחומרי הרדמה כלליים ומקומיים כאחד. הסיבה לכך היא שהמוטציה הגנטית התורשתית שיוצרת שיער אדום, שולטת גם על אופן עיבוד הכאב במוח התיכון. אם אתם מסיקים מכך גם שג’ינג’ים יצטרכו יותר משככי כאבים כדי לטפל בכאב, הרי באופן מפתיע, ההפך הוא הנכון – ג’ינג’ים טבעיים זקוקים למינונים נמוכים יותר של אופיואידים ותרופות אחרות לשיכוך כאבים.

 

 

לכל הכתבות בקטגוריית השראה
+כתבות מומלצות
האריסטוקרט משולי החברה
תרבות
האריסטוקרט משולי החברה
  לוטרק נמלט מהלעג וההשפלה שספג בגלל קומתו, לצריכה כבדה של אלכוהול במיוחד האבסינת,
גאלה: המוזה של סלבדור דאלי או מפלצת בתחפושת?
תרבות
גאלה: המוזה של סלבדור דאלי או מפלצת בתחפושת?
  גאלה הכירה את Éluard כשהייתה בת 17, בעודו מהסס כיצד יפתח את כשרון
יקום לבן, שחור ואפור של קווים /  Esther Stocker
תרבות
יקום לבן, שחור ואפור של קווים / Esther Stocker
המבנים הגיאומטריים שלה מבוססים על מודולים שחוזרים על עצמם לנצח, יוצרים קצב חזותי מסודר

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*