כחלק מפיצוץ במבקרים שחוותה אירופה, שנה לאחר ביטול בהגבלות על נסיעות בתקופת הקורונה, תקריות של מבקרים באיטליה, המתנהגים בצורה הרסנית, רק הולכות וגדלות. רק לאחרונה, תייר צעיר צילם סלפי עם חברתו, מול גראפיטי שקשקשו על קיר הקולוסיאום, מה שגרם לשר התרבות של איטליה, ג'נארו סנג'וליאנו, להאיץ במשטרת הקראבינירי של רומא לצוד את השניים, אשר עצרה לאחר שלושה ימים, זוג תושבי בריטניה.

התקריות החלו להיתפס כבעיה לאומית באמצע 2022: שני תיירים אמריקאים גרמו נזק למדרגות הספרדיות ברומא, כאשר השליכו ודרדרו בהן את הקורקינטים החשמליים שלהם.. אורח סעודי הסיע את המזראטי השכור שלו במורד גרם מדרגות הטרוורטין ושבר כמה מהן. בינתיים בוונציה, תיירים שחו להם בשגרה בתעלות המוגנות על ידי אונסק”ו. אנשים גנבו גונדולות, אחד מהם התהפך ונמשה מהמים מת, כתוצאה מהיפותרמיה. אוסטרלי החליט לרכוב על הטוסטוס שלו ברחבי האתר הרומי העתיק של פומפיי, בעוד שאמריקאי ניפץ שני פסלים יקרי ערך במוזיאון הוותיקן, לאחר שנאמר לו שהוא לא יכול לראות את האפיפיור. אם כבר מזכירים את התרומה של ארה”ב לוונדליזם – זוג אמריקאי נתפס חוצב את ראשי התיבות שלהם בקשת אוגוסטוס, אנדרטה בת 2,000 שנה ליד הקולוסיאום.
איטליה מלאה בתיירים עד להתפקע. מספר המבקרים הבינלאומיים בשנת 2022 עלה ב-172% בהשוואה לשנת 2021. שנת 2023 עמוסה עוד יותר. ברבעון הראשון של 2023 נרשמה עלייה של 86% בכניסות בינלאומיות משנה לשנה, על פי נתוני ENIT. מועצת התיירות מעידה על “צמיחה משמעותית” בשנת 2023, אשר “עולה בהרבה על זו של 2022”. כמעט 3 מיליון כניסות תיירים דרך האוויר מתוכננות לקיץ 2023.
מספר המבקרים באיטליה אמנם גדל, אבל אתרי המורשת היקרים שלה, לא הולכים ומתרבים. מנהל גלריית אופיצי בפירנצה – המוזיאון המתויר ביותר באיטליה אמר ל-CNN, כי “תיירים שמתנהגים רע אינו דבר חדש. זה המקום שבו עצרנו בתחילת הקורונה וזה חזר כי המבקרים חזרו”, אמר “אנשים קונים פסט-פוד שמנוני ממקומות ללא מקומות ישיבה והמקום הראשון שהם מוצאים לשבת עליו ולאכול זה האנדרטאות”.
מנכ”ל איגוד התיירות האירופי (ETOA), אומר “איטליה מיוחדת בעושר המאפיינים התיירותיים שיש למדינה, ונציה ורומא הן ערים חיות שבהן אנשים חיים יחד עם אוצרות תרבות. אין מקום בצרפת, המדינה המתויירת ביותר בעולם, רגיש כל כך כמו בערים איטלקיות אלה, שיש להן 65 מיליון מבקרים בינלאומיים בשנה. מכיוון שהסביבה כל כך שברירית, סביר להניח שכל נזק משפיע על אתר מורשת עולמי. מה שאנחנו עדים לו הוא תוצר לוואי של כמות המבקרים העצומה – וההתנהגות המחרידה של חלק מהמספר הכולל”, הוא אומר.
מומחים איטלקיים טוענים לעומת זאת, כי לא שמענו סיפורים דומים בצרפת, ספרד או יעדים פופולריים אחרים באירופה בשנת 2022. הדרך שבה זרים תופסים את איטליה, מניעה  את ההתנהגות הרעה שלהם. סרטים כמו “לה דולצ’ה ויטה”, הקלאסיקה של פדריקו פליני משנת 1960, שבה מרצ’לו מסטרויאני ואניטה אקברג קופצים למזרקת טרווי כדי להתנשק, יצרו רעיון כוזב על איטליה המשוחררת בחו”ל. ואכן, סצנת מזרקת טרווי “דולצ’ה ויטה” הפכה למודל לחיקוי למבקרים צעירים. העולם מאוהב בגישה של האיטלקים לחיים ורוצה להיות חלק מהמסיבה. איטליה כדימוי היא מרגשת, דינמית, מפתה ומשכרת ומציעה חופש, מדינה ללא חוקים.
באפריל 2023, הממשלה העלתה הצעת חוק שאם תהפוך לחוק, תביא לעונשים חמורים לרבות מאסר, לאנשים הפוגעים ביצירות אמנות, נופים ואתרי מורשת. הקנסות ינועו בין 10,000 ל-40,000 יורו. “מי שמשחית את האמנות שלנו חייב לקחת אחריות עליה וחייב לשלם מכיסו”, צייצה ג’ורג’יה מלוני, ראש ממשלת איטליה, באפריל. הצעת החוק עוברת כעת בפרלמנט.
מדוע התנהגות רעה באה לידי ביטוי דווקא אצל נופשים ותיירים? הפסיכולוגית הבריטית ד”ר אודרי טאנג, אומרת כי זהו מצב הדומה לטרולים ברשתות החברתיות: “יש לנו תחושה של אנונימיות. לא מכירים אותנו וזה נותן לנו הגנה. מרכיב נוסף, זה שקבוצות מעודדות זו את זו להתנהג בדרכים קיצוניות יותר ואנשים עושים מעשים שהם מעולם לא חלמו לעשות לבד. לכולנו יש צד אפל וחופשות נותנות לנו רשות להתפוצץ. תשלום עבור חופשה משחרר את תחושת הזכאות. להשוויץ ברשתות החברתיות, אף הוא חלק מהסיבות. ככל שהמדיה החברתית צוברת יותר שליטה על חיינו, אנו רואים יותר ויותר התנהגות שערורייתית, התנהגות רעה זוכה ליותר לייקים, שיתופים, מאשר דברים חיוביים”. כך כל המעשים הללו מועצמים על ידי המדיה החברתית.

 

 

 

לכל הכתבות בקטגוריית מקומות
+כתבות מומלצות
האישה המצוירת ביותר בעולם
מקומות
האישה המצוירת ביותר בעולם
  סולידור הייתה לסבית גלויה ולא פחדה לשיר בשנסונים שלה על מה שהיא מרגישה.
כדאי לעלות לרגל: מדרגות הרחוב האומנותיות היפות בעולם
מקומות
כדאי לעלות לרגל: מדרגות הרחוב האומנותיות היפות בעולם
ביירות, לבנון: קבוצה קטנה של מעצבים בשם Dihzahyners, אשר שמם לקוח מאיות פונטי של
בית קפה דו מימדי צבעוני ראשון
מקומות
בית קפה דו מימדי צבעוני ראשון
                           

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*