דרך ארקה, מספר 10, מחוז NoLo, מילאנו. הרחוב הראשי של השכונה, דרך פדובה, הוא האזור הרב-אתני ביותר בעיר. כאן, ביום חמישי, נחנך קאסה קומונה ("בית משותף"), פרויקט מגורים שתכננו אדריכל ישראלי ושני פלסטינים, כולם בוגרי הפוליטכניקה במילאנו.

המתכננים: דייויד נח, יליד ירושלים, בוגר הפוליטכניקה במילאנו והנדסת בניין בטכניון חיפה, בעל סטודיו משלו בתל אביב.
טלאל קדדורה, נולד וגדל בעמאן. סיים את לימודיו בפוליטכניקה במילאנו, עיר שהיא כיום ביתו. משפחתו מחיפה, ברחה לג’נין לאחר 1948. שם משפחתו קשור לדמותו של דודו מוסא, מנהיג אש”ף בולט וראש נפת ג’נין, עד מותו בנסיבות טרגיות בשנת 2012.
מחמוד אשמאווי, יליד דמשק, למשפחת פליטים מטנטורה, כפר דייגים שנמצא קילומטרים ספורים מחיפה. סיים את לימודיו בפוליטכניקה במילאנו, חי ועובד כבר 25 שנה בריאד שבסעודיה.

 

 

לאחד את שלושת האדריכלים היה רעיון של היזם לוקה פוגגארוני: “יש לי תואר בהיסטוריה, עם תזה בתולדות הדתות. כשהתחלתי את עסקי בתחום המזון, ארגנתי ארוחות צהריים ליהודים ומוסלמים במסעדות לבנוניות וישראליות במילאנו וגיליתי ביניהם קווי דמיון דרך האוכל. כשרכשתי את הדירה, הרגשתי שהיא מקפלת בתוכה את החוויה המזרח תיכונית, בשטח הקטן שלה ובפוטנציאל, בתקווה”.
כך הוא החליט לערב אדריכלים ישראלים ופלסטינים בוגרי הפוליטכניקה, בתכנון ונעזר בכך בלשכת המסחר האיטלקית-ערבית.
טלאל מתחבר אף הוא למסר שהיזם רואה בפרויקט ואומר “יש בפרויקט מסר, המזכיר לי דו קיום היסטורי שהתוודעתי אליו בסיפורי המשפחה שלי, אבי תמיד סיפר לי על שכניו היהודים בחיפה, אבל מעל הכל, גם היום זה מתבצע במציאויות מקומיות שונות – עמותות, בתי ספר, בתי חולים, גני ילדים – שבהם עובדים ערבים ויהודים יחד ומראים כי דו קיום הוא בר ביצוע וריאלי”.
מחמוד מאשר: “כאשר לשכת המסחר האיטלקית-ערבית הפגישה בינינו, הפרויקט ריגש אותי מיד. הסכסוך מונע על ידי שימוש פוליטי בדת, אך הדו-קיום בין יהודים לערבים קיים מאז ומתמיד וגם כיום ישנם מציאויות רבות לצד הסכסוך: ממש לאחרונה צפיתי בכתבה בטלוויזיה בצרפת, על קבוצה של ישראלים שהלכו לסייע לחקלאים פלסטינים בעונת המסיק. הצטרף אליהם גם חבר כנסת והוא הגן עליהם מפני תוקפנות”.

 

 

דויד מלמד באוניברסיטת אריאל בשטחים. כשנשאל אם יש בכך השפעה כלשהי על נקודת מבטו, הוא עונה בשלילה. “מה שאתה רואה בטכניון בחיפה אתה רואה באריאל. בקורסים שלי ישנם סטודנטים מכל הרקעים: ישראלים, מתנחלים ופלסטינים מערים ומכפרים. הלימודים פונים לכולם”. הוא ממשיך: “ברמה המקצועית והאישית, השתלבנו היטב: הייתה תחושה של כבוד וסקרנות לגבי ההיסטוריה והכישורים של האחר. אדריכלות היא תרבות ואם תכניסו את הסיפור שלכם ושל אחרים לתוכן, משהו ממש יפה יכול לצאת וכך אכן היה”.
“אני חושב שעלינו לקחת דוגמא מההיסטוריה של אירופה”, אומר טלאל “היא עברה מאות שנים של מלחמות והגיעה לאיחוד”.
בין הנוכחים בחנוכת הפרויקט היו כמה עיתונאים, סגן רקטור הפוליטכניקה במילאנו אמיליו פרולדי, נשיא הקהילה היהודית במילאנו מילוא חצבאני. עם זאת, ראש העיר, חבר מועצת התרבות וכן נציגי הקהילה האסלאמית והארכיבישוף נעדרו. “אי השתתפותם של המוסדות הייתה הביקורת הלא ניסתרת היחידה, שלא פרגנה למעשה האמיץ של שלושת האדריכלים האלה יחד, כדי להעשיר את העיר”, מעיר באכזבה לוקה פוגגארוני.
בעיצוב הדירה, עשו האדריכלים שימו באבן ירושלמי, עץ זית וברזל ובקרוב נפרסם תמונות שלה.

 

 

 

 

לכל הכתבות בקטגוריית חדשות
+כתבות מומלצות
באי הקטן הזה ביפן, אנשים חיים מעל 100. הנה איך.
חדשות
באי הקטן הזה ביפן, אנשים חיים מעל 100. הנה איך.
גבר אוקינאווי ממוצע חי 80 שנה ונשים 86 (זה בערך 6 שנים יותר מהממוצע
שלוש שותפות חדשות במשרד ישר אדריכלים
חדשות
שלוש שותפות חדשות במשרד ישר אדריכלים
  השותפות החדשות: רוני שימל, דנה לאונר, שירלי אדיב. העמיתות (אסוסייט): מיכל אורן, עדי
תלמידים יצרו הצללה סרוגה מרהיבה ובת קיימא, בספרד
חדשות
תלמידים יצרו הצללה סרוגה מרהיבה ובת קיימא, בספרד
ההצללה עשויה מבד ממוחזר והיא משתרעת על שטח של 500 מ”ר. הפרויקט נוצר לאחר שהמחלקה

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*