ספר חדש מאת אדריכל בני מושקוביץ: מימוש הריק היוצר שלמות בטבע וביצירות מופת.

 

“זה התחיל בשנת 1991. תכנון אדריכלי שעשיתי למבנה ציבורי והצורך לשלבו בתוך חורש, עורר אותי לצאת למסע ארוך להבנת השלמות החזותית של הטבע, של יצירות מופת אדריכליות ואחרות. בספר זה אני ממחיש ומסביר את הרעיון אליו הגעתי, בעקבות המסע, של מימוש הריק בטבע, באדריכלות ובציור.
בפרק הראשון, העוסק בטבע החזותי, אני מציג המחשה של דפוס חוזר, אוניברסלי, של יחסי זהות וניגוד בין מרכיבי הנוף בטבע, מהפרט ועד הכלל. הפרק השני מסביר מדוע יחסי זהות וניגוד מממשים ריק ומדוע מימוש ריק, מממש שלמות.
הפרקים הבאים, ממחישים ומסבירים כיצד היוצרים החשובים ביותר בתקופתם יצרו את יצירות המופת באדריכלות ובציור”. אדריכל בני מושקוביץ’

היוצרים שיצירותיהם מומחשות ומוסברות בספר הם: אדריכלות (רשימה חלקית): טדאו אנדו, אי אם פיי, ברונולסקי , פרנק ללויד רייט, לה קורבוזייה, לואי קהאן. ציור (רשימה חלקית): ליאונרדו, פיקאסו, מאטיס.

 

 

ממימוש הריק באדם, למימוש הריק בעולם. כוחות הנפש הפועלים באדם הם השכל והרגש.
השכל שואף למצוא את הקשרים הכלליים והסיבתיים, בין המצבים הפרטיים הקיימים בעולם ובאמצעות קשרים אלה, לכונן אחדות דטרמיניסטית משפיעה.
הרגש, באמצעות הדמיון, יוצר את המצבים הפרטיים בעולם, המתחדשים ללא הרף ויוצרים, ללא פעולת השכל, ריבוי אקראי בעולם.
ריבוי ואחדות, אקראיות ודטרמיניזם הם מצבים מנוגדים. הרגש והשכל הם לכן כוחות מנוגדים. ההישג האנושי המרחיק לכת ביותר על פי קאנט, הוא היכולת לאחד את השכל והרגש ובאמצעות יכולת זו, לאחד את הכללי עם הפרטי האינסופי הקיים בעולם.
במהפכה המחשבתית שיצר קאנט, הבנת העולם אינה נובעת ממה שהעולם משליך אלינו. תמונת העולם נובעת ממצב הפוך – ממה שאנו משליכים אל העולם כמטרה, תוך ציפייה שיש בו “שכל” זהה לשלנו. כאשר נמצאת התאמה בין שכל האדם ל”שכל העולם”, אנו מאמצים התאמה זו כתמונת המציאות בעולם.
היכן קיים בעולם “שכל” תואם שכל האדם? בריק. הריק הוא אין סופי. יש בו אחדות דטרמיניסטית ויש בו מרחב, שעדין לא מומש, שאפשר ליצור מתוכו באופן חופשי אינסוף מצבים חדשים ואקראיים היוצרים ריבוי. הריק מקיים במהותו אחדות וריבוי, דטרמיניזם ואקראיות קומפלימנטריים, המשלימים זה את זה. הריק תואם את השכל האנושי השואף לאחד באמצעות חוקים כלליים דטרמיניסטים, תוצר השכל, את הריבוי האינסופי של הפרטי והאקראי תוצר הרגש.
השכל והרגש מנוגדים זה לזה. איחודם מממש יחסי זהות וניגוד הממשים בכך את הריק. בכל מצב פרטי בעולם שמתממש בו ריק מתממש בו “שכל” תואם שכל האדם. האסתטיקה המממשת ריק בטבע וביצירות מופת מממשת “שכל” תואם שכל האדם. כך גם איחוד בין תורת היחסות ותורת הקוואנטים המנוגדים זה לזה יממש ריק, יממש בעולם החומר “שכל” תואם שכל האדם.
הריק הוא האמת האוניברסלית הטובה לעד.

לפרטים נוספים:
d+a הוצאה לאור / רמה”ש / טל. 050-6456171

 

 

 

 

 

לכל הכתבות בקטגוריית תרבות
+כתבות מומלצות
האריסטוקרט משולי החברה
תרבות
האריסטוקרט משולי החברה
  לוטרק נמלט מהלעג וההשפלה שספג בגלל קומתו, לצריכה כבדה של אלכוהול במיוחד האבסינת,
גאלה: המוזה של סלבדור דאלי או מפלצת בתחפושת?
תרבות
גאלה: המוזה של סלבדור דאלי או מפלצת בתחפושת?
  גאלה הכירה את Éluard כשהייתה בת 17, בעודו מהסס כיצד יפתח את כשרון
14 עובדות מפתיעות ומרתקות על צבעים
תרבות
14 עובדות מפתיעות ומרתקות על צבעים
  1. גברים ונשים רואים את הצבע האדום בצורה שונה. חוקרים מאוניברסיטת אריזונה, גילו

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*