תכנון ועיצוב חלל מסחרי או חללי הסעדה, טומנים בחובם גם צרכים עיסקיים וכלכליים. מעבר לעיצוב שובה העין שיוצר חוויה ללקוחות, העסק צריך לשרת את מותג הממוקם בחלל ולהשפיע על התנהלותו והצלחתו העסקית. עבור הלקוח העיצוב הוא חוויה ועבור בעל בית העסק, הוא האמצעי למינוף העסק ושיווקו.

גבשו קונספט מדויק וייחודי
לכל חלל יש סיפור לספר ולכל מותג יש עולם אינסופי של ערכים העומדים מאחוריו. המעצב ממחיש את אותו הסיפור ללקוחות בעזרת חומרים, צבעים וצורות, אותם האלמנטים שכל אחד יכול לחוות, בין אם במודע ובין אם לא. ככל שהקונספט יהיה מדויק יותר, כך ערכי המותג יעברו בצורה נכונה יותר ויאפשרו ללקוח לקבל את המסר בצורה בהירה ושובת לב.

 

הסניף הראשון של רשת “תחנת לחם” (משחק מילים עם טחנת קמח) עוצב בסגנון תחנת רכבת ומדגיש את חווית השירות המהיר לקהל האורבני

 

עיצוב חנות “לחם וחצי” מבטא כמיהה לתל אביב הישנה משנות ה-50

 

הקפידו על חלוקת חלל חכמה
חלוקת החלל היא זהו ללא ספק השלב הכי חשוב בעיצוב חלל וחללי מסחר והסעדה בפרט ויש לה השפעה ישירה על הצלחתם לאורך זמן. היא מאפשרת עבודה יעילה ופונקציונלית במטבח, שירות מהיר באזור ההגשה ותחושה נעימה ומזמינה בחלל ההסעדה.

 

במסעדת הבשרים “טורו” המטבח התפעולי נסתר, לעומת פס הכנות ואזור הגשה המלווה את כל אורכו של החלל

 

חלוקת החלל הנכונה מאפשרת יצירת מגוון אזורי ישיבה המותאמים לקהל היעד ושעות הפעילות

 

שלבו תאורה פונקציונלית ודקורטיבית
לתאורה השפעה מכרעת על חווית הלקוח בחלל. חשוב להקפיד על בחירת גוון אור המותאם לפעילות המתקיימת בחלל, תוך אפיון החומרים מהם עשויים גופי תאורה ומיקומם בחלל.
‬אורחים‭ ‬שבאים‭ ‬להתארח‭ ‬במסעדה, ‬יושבים‭ ‬ליד‭ ‬החלון‭ ,‬כי‭ ‬הם‭ ‬רוצים‭ ‬את‭ ‬האור. גם אור‭ ‬מלאכותי גורם‭ ‬לאנשים‭ ,‬לשבת‭ ‬בקרבת‭ ‬האור‭ ‬שיצר המעצב‭ ‬וינטרל‭ ‬את‭ ‬המרחב‭ ‬האינסופי‭ ‬העומד‭ ‬בפני‭ ‬המבקר‭ .‬מקור אור ייצור אינטימיות ואפשר באמצעות תאורה ליצור חלוקה של החלל.

 

עמדת הקבלה של הבאולינג בראשל”צ – חזית דלפק עשויה ארגז תאורה ומעל מניפת אהילים

 

תאורה פונקציונלית באזורי ההמתנה והמשחק לצד תאורה דקורטיבית בצורת שלט נאון הומוריסטי

 

השתמשו בחומרים עמידים
חללים מסחריים מיועדים לשרת עשרות ולעתים אף מאות לקוחות מדי יום ולכן חשוב לבחור חומרים בעלי חוזק מכני ועמידים בוונדליזם, ללא קשר לאופיו של קהל היעד. בחירת החומרים מתבטאת ביצירת משטחי עבודה סטריליים באזורי העבודה וכן חיפויים ומשטחים בחלל ההסעדה, המאפשרים תחזוקה קלה לאורך זמן.

 

מראה תעשייתי תוך שמירה על פונקציונליות מקסימלית. שילוב משטחי נירוסטה וגרניט פורצלן המדמה פח בסניף “בורגר סטיישן” או עץ אלון בסניף “בורגרים”

 

 

מקסמו את שטחי המכירה
בעיצוב חלל מסחרי (בניגוד לחללי מגורים), אחד מתפקידיו העיקריים של המעצב הוא למקסם את החלל הנתון, בכדי לאפשר מכירה נרחבת של מגוון המוצרים של החנות. החל מיצירת אזורי תצוגה רבים ועד יצירת אלמנטים המעודדים מכירה באופן ישיר או עקיף. לשטח החנות השפעה ישירה על התזרים והתכנית הכלכלית של החנות, גם מבחינת האפשרות לנצל כמה שיותר שטח בתקציב שכר הדירה וגם באפשרות הצעת מגוון רחב יותר של מוצרים ללקוח. מעצב טוב יודע לתמוך גם בצד הכלכלי של הלקוח שלו.

 

עמוד קונסטרוקטיבי בכניסה לבית הקפה הוסב לעמדת ממרחים בצד מדפי הלחמים

 

ויטרינת זכוכית הגובלת עם פסאז’ סמוך משמשת לתצוגה דו צדדית של המוצרים

 

הפכו את החיסרון ליתרון
בשלב התכנון נתקלים לא אחת באלמנט העשוי לפגום בתכנון הראשוני האידאלי וההתמודדות איתו בעזרת חשיבה יצירתית, יכולה להתגלות כ”מתנה” הכי גדולה שקיבלנו תוך קבלת האתגר ויצירת אלמנט מרשים בחלל.

 

עמוד קונסטרוקטיבי שהפך לפינת ישיבה אינטימית

 

השתמשו ב-ready made
ראייתנו הייחודית כמעצבים מאפשרת לנו לראות באובייקטים ישנים וכאלה שננטשו, מה שאחרים לא רואים וליצור אובייקט חדש מאובייקט קיים. למשל מטרפה גדולה במאפיה ישנה, הפכה לגוף תאורה דקורטיבי, מערוכים עשויים עץ הפכו לחיפוי קיר ומגשי בגטים הפכו לדלפק קופה. עולם המסעדנות עשיר בחומרי גלם מרתקים עבור המעצב ועלינו רק להתבונן בהם ולעוף עם הדמיון ועל הדרך גם להקל על הוצאות ההקמה והשיפוץ.

 

 

 

חגגו את השימוש בגרפיקה
בעיצוב חללים מסחריים השימוש בגרפיקה מתבקש, בין אם היא נגזרת של שפת המותג ובין אם כאלמנט דקורטיבי עצמאי. אלמנטים גרפיים עוזרים לנו לחדד את המסר וכמו השימוש בחומר או בצבע, גם הגרפיקה מאפשר ליצור חלל חוויתי ייחודי ועשיר.

 

 


השתמשו בפלטת גוונים מושכלת במינון נכון

חללים ניטרליים יהוו רקע הולם למוצרים הנמכרים במקום ולא יתחרו בהם על תשומת הלב של הלקוח. יש מקרים בהם פלטת גוונים עשירה ומשלימה, מעצימה את ייחודו הקולינרי של המקום או במידת הצורך משרישה את השפה הגרפית של המותג.

 

 

 


היו נאמנים לחזון שלכם כשהוא בדרכו לפגוש את המציאות

הקפידו על עבודת מחקר מעמיקה, תהליך תכנון עשיר ובעיקר אל תשכחו שיש ביכולתכם לראות את התמונה הגדולה לכל פרטיה עוד כשהחלל ריק לגמרי (בניגוד למרבית הלקוחות). אל תוותרו ואל
תתייאשו מהקשיים הרבים שעולים בשלבי היישום בפועל. היו נאמנים לחזון שלכם עד לפרט הכי קטן ובסוף כולם יהיו נפעמים ונרגשים מהתוצאה.

 

 

דנה שקד היא מעצבת פנים, המתמחה בעיצוב חללי מסחר והסעדה

לכל הכתבות בקטגוריית עיצוב פנים
+כתבות מומלצות
בית קפה דו מימדי צבעוני ראשון
עיצוב פנים
בית קפה דו מימדי צבעוני ראשון
                           
בית הקפה הפיוטי Café Party שעיצבו Goodd, אדינבורו
עיצוב פנים
בית הקפה הפיוטי Café Party שעיצבו Goodd, אדינבורו
                       
פגמים איכותיים / מעצב הפנים ניצן הורוביץ
עיצוב פנים
פגמים איכותיים / מעצב הפנים ניצן הורוביץ
העיצוב התעשייתי יכול לייצר מגוון רחב של תתי סגנונות. עושה רושם שכולם משלבים בדרך

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*