המדינה מכניסה מוסלמים למחנות מעצר – וגורמת להם נזק פסיכולוגי: מיליון מוסלמים מוחזקים כעת במחנות מעצר סיניים, על פי הערכות של האו"ם ואנשי ממשל בארה"ב.

אסירים לשעבר, מהמיעוט האתני המוסלמי בסין – סיפרו לכתבים, כי במהלך תהליך אינדוקטרינציה שנמשך כמה חודשים, הם אולצו להתנער מהאסלאם, למתוח ביקורת על אמונתם האסלאמית ועל אלה של אסירים אחרים, ולדקלם שירי תעמולה של המפלגה הקומוניסטית במשך שעות בכל יום. בתקשורת דווח גם על כך שאסירים מוסלמים, נאלצים לאכול בשר חזיר ולשתות אלכוהול, האסורים למוסלמים, וכן דיווחים על עינויים ומוות.
המספר העצום של אסירים מוסלמים במחנה המעצר, שעל פי “וול סטריט ג’ורנל” הוכפל באזור צ’ינג’יאנג הצפוני-מערבי של סין, רק בתוך השנה האחרונה, הוא מדהים. הוועדה המנהלת של הקונגרס האמריקני על סין, מתארת ​​אותו כ”כליאת המונים הגדולה ביותר של אוכלוסיית מיעוטים בעולם כיום”. אם בתחילה בייג’ינג כלאה קיצונים, הרי עכשיו אפילו ביטויים שפויים של זהות מוסלמית – כמו גידול זקן ארוך, יכולים לשלוח מוסלמי למחנה, ציינה הוועדה. מוקדם יותר החודש, כשפנל של האו”ם התעמת עם פקיד סיני בכיר בנושא המחנות, הוא הכחיש את הדברים ואמר כי אין “דברים כאלה כמו מרכזי חינוך מחדש”, למרות שמסמכי הממשלה הסינית מתייחסים למתקנים האלה. במקום זאת, הוא טען שהם רק “בתי ספר מקצועיים לפושעים”.

 

 

סין מוכרת נרטיב שונה מאוד לאוכלוסייתה. אף על פי שהשלטונות מתארים תכופות את מחנות הכליאה כבית ספר, הם גם משווים אותם למוסד אחר: בתי חולים. הנה קטע מתוך הקלטה רשמית של המפלגה הקומוניסטית, שהועברה בשנה שעברה דרך WeChat, פלטפורמת מדיה חברתית, ופורסמה ברדיו אסיה החופשית:
“חברי ציבור שנבחרו לחינוך מחדש נדבקו במחלה אידיאולוגית. הם נדבקו בקיצוניות דתית ובאידיאולוגיה טרוריסטית אלימה, ולכן עליהם לחפש טיפול מבית חולים כאשפוז. … האידיאולוגיה הקיצונית הדתית היא סוג של רעל, אשר מבלבל את דעתם של האנשים… אם לא נחסל את הקיצוניות הדתית בשורשיה, האירועים הטרוריסטים האלימים יגדלו ויתפשטו כמו גידול ממאיר ללא מרפא”.
“האמונה הדתית נתפסת כפתולוגיה בסין”, הסביר ג’יימס מילורד, פרופסור להיסטוריה סינית באוניברסיטת ג’ורג’טאון והוסיף כי בייג’ינג טוענת לעתים קרובות כי הדת מזינה קיצוניות ובדלנות. “אז עכשיו הם הופכים בתי-חולים למחנות שנועדו לרפא חשיבה. זה כמו חיסון שהם רוצים להחיל על כל האוכלוסייה המוסלמית, להרוג את חיידקי הקיצוניות”.

 

 

סין חששה מזה זמן רב כי האויגורים ינסו להקים מולדת לאומית משלהם בשינג’יאנג, שאותה הם מכנים “מזרח טורקיה”. בשנת 2009, מהומות אתניות גרמו למותם של מאות, וכמה אויגים רדיקליים ביצעו בשנים האחרונות פיגועי טרור. גורמים רשמיים סינים טענו כי על מנת לדכא את האיום של הבדלנות והקיצוניות של האויגורים, הממשלה צריכה לדכא לא רק את אותם אויגורים קיצונים, אלא גם חלק ניכר מהאוכלוסייה.
התירוץ הרפואי היא אחת הדרכים שהממשלה מנסה להצדיק את מדיניות המעצר בקנה מידה כה גדול: אחרי הכל, הניסיון לחסן אוכלוסייה שלמה נגד שפעת, למשל, מחייב מתן זריקות שפעת לא רק למעטים שכבר נפגעו, אלא למסה קריטית של אנשים. שוטרים סינים אישרו לרדיו אסיה החופשית כי הם קיבלו פקודות לעמוד ביעדים ספציפיים של מעצרים, בעיירה אחת אמרו גורמים במשטרה כי הם נצטוו לשלוח 40% מהאוכלוסייה המקומית למחנות.
סין לא בוחלת באמצעים שערורייתיים על מנת לפקח על אזרחיה, למשל, שימוש בשפה פתולוגית בניסיון להצדיק מעצרים ממושכים, בכל פעם שהפקידים רואים באיסלאם איום. “זה מטופל כמחלת נפש, כמו התמכרות או דיכאון”, אומר טימותי גרוז, מומחה לסין במכון הטכנולוגי של רוז הולמן. “יש משהו שגוי מבחינה נפשית שצריך לאבחן אותו ולטפל בו”. כך מסבירה ההקלטה של ​​המפלגה הקומוניסטית שהוזכרה לעיל, תוך כדי רמז לאיום ההדבקה ממגיפה:
“תמיד קיים סיכון שהמחלה תפרוץ בכל רגע, דבר שיגרום נזק חמור לציבור. לכן חייבים לטפל ולנקות את הנגיף מהמוח בזמן… הדבקה בקיצוניות דתית ובאידיאולוגיה טרוריסטית אלימה, היא כמו להידבק במחלה שלא טופלה בזמן”.
האירוניה הנוראה היא, שב”טיפול” בבעיות פסיכולוגיות, סין גורמת לנזק נפשי ממשי. אסירים לשעבר אמרו לכתבים שהם סובלים מנדודי שינה, דיכאון, חרדה, פרנויה ומחשבות על התאבדות.

לקריאה נוספת

לכל הכתבות בקטגוריית חדשות
+כתבות מומלצות
האישה המצוירת ביותר בעולם
תרבות
האישה המצוירת ביותר בעולם
  סולידור הייתה לסבית גלויה ולא פחדה לשיר בשנסונים שלה על מה שהיא מרגישה.
האיקיאגי: איך למצוא מטרה שתגרום לנו לקום בשמחה בבוקר
תרבות
האיקיאגי: איך למצוא מטרה שתגרום לנו לקום בשמחה בבוקר
  ליפנים יש מילה המגדירה את התפיסה הזו: איקיגאי ikigai (ee-key-guy), שמתורגמת ל”סיבה להוויה
למה אנחנו מוקסמים מקטסטרופות?
תרבות
למה אנחנו מוקסמים מקטסטרופות?
  ברגע שפורצת מלחמה, אי שם בעולם, נניח באוקראינה, המלחמה יוצרת אצלנו ציפייה שיהיה

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*